اسماعیلی گفت: اخلاق‌مداری از جمله نکات پیشگیری بداخلاقی‌های جامعه است که می‌توانیم با زبان شعر آن را ترویج دهیم.

رضا اسماعیلی ،شاعر و نویسنده در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص رهنمود مقام معظم رهبری در دیدار با شاعران درباره جریان سازی شعر در خصوص مسائلی چون عدالت، مقاومت و ترویج فضائل اخلاقی گفت: نکته ای را که مقام معظم رهبری در دیدار با شاعران مطرح کردند در خصوص جریان سازی و گفتمان سازی در شعر نکته بسیار قابل تاملی است، از این منظر که ما در گذشته نیز شاعرانی داشتیم که خیلی صریح به مسائل روز می‌پرداختند، اما در قبالشان شاعرانی نیز مثل پروین اعتصامی در قطعات و شعرهای خود به مسائلی مثل آموزه های اخلاقی، فضائل اخلاقی و کرامات انسانی می پردازد، و با زبان شعر و در قالب شعر مسائل اخلاقی و انسانی را بیان می کرد.

وی ادامه داد: ما امروز نیز نیاز داریم برای اینکه بنوانیم سبک زندگی ایران اسلامی را گسترش دهیم، موضوعات برگرفته و مهم از آموزه های دینی و قرانی را سرلوحه زندگی خودمان کنیم، و باید سعی کنیم درباره موضوعاتی که مورد نیاز جامعه است شعر بگوییم. برای مثال اخلاق مسئله ای است که خیلی مورد نیاز جامعه است. از این جهت که می بینیم در جامعه بداخلاقی های فرهنگی و سیاسی بسیار شایع می شود. برای اینکه از این بداخلاقی ها  پیشگیری کنیم باید فضائل اخلاقی را ترویج بدهیم. اگر ما در شعر به مسائلی چون مردمداری، ساده زیستی، سخاوت، جوانمردی احسان و نیکوکاری و در نهایت کرامت های انسانی به خصوص به عدالت بپردازیم، سبب می شود، ذهن و زبان مردم نیز به سمت این نوع ارزش ها سوق پیدا کند و سعی می‌کنند در زندگی خود این ارزش ها را احیا کنند.

این شاعر با اشاره به آثار دیگر شاعران پیرامون مردم داری، سخاوت، یتیم نوازی و عدالت و تاثیر آن در جامعه، بیان کرد: وقتی مخاطب شعر و مردم شعر ی را می خوانند و تحت تاثیر قرار می‌گیرند، سعی می کنند این موارد را در زندگی خود پیاده کنند.در مورد مقاومت هم به همین شکل است امروز انقلاب اسلامی ایران از چهار سوی  مورد تهاجم قدرت های استکباری و ضد انسانی است، قدرت هایی مثل آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی با هم متحد شدند و برای مقابله با انقلاب اسلامی ایران نقشه می کشند و تلاش می کنند دامنه تاثیر انقلاب اسلامی را محدود  به ایران کنند

وی با بیان اینکه امروز شاهد مظلومیت مردم م در بحرین، افغانستان و یمن هستیم، اظهار کرد:  حتی گروه های تکفیری مثل داعش و القاعده که ابزار دست استکبار هستند و در مسیر اسلام ستیزی حرکت می کنند، این رسالت را بر دوش جامعه ادبی شاعران و هنرمندان قرار می دهند، تا با زبان شعر در واقع سعی کنند در این جنگ نرم وارد شوند و با زبان شعر گفتمان سازی و جریان سازی را آغاز کنند. به این شکل که موضوع و مضمون اشعارشان در این جهت باشد که جامعه را به پایداری مقاومت و ایستادگی در برابر این نیورهای اهریمنی و شیطانی تشویق کنند و به جامعه امید بدهند. امید را در کالبد جامعه تزریق کنند که جامعه با امید و نشاط در مسیر مقابله با این نیروهای باطل گام بردارد و تلاش کند در مسیر انتشار امید حرکت کند.

اسماعیلی در پایان با تاکید بر فرمایشات مقام معظم رهبری، گفت: اگر ما به این نقطه برسیم که شعر امروز ما هم مانند شعر بزرگان ما چون سعدی در بوستان و گلستان،مولانا در مثنوی یا پروین اعتصامی می تواند انسان ساز و جامعه ساز باشد و ما را به سمت نور و روشنی هدایت می کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.