حوزه سلامت در هفته قبل با رویداد‌های متعددی مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آن می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حوزه بهداشت‌ و درمان در هفته گذشته با رویداد‌های متعددی مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آنها می‌پردازیم.

جریمه ۳ هزار دلاری فیفا برای تخلف هواداران پرسپولیس

رضا شجیع رئیس دبیرخانه سلامت وزارت ورزش و جوانان گفت: تنها ۲۰ درصد مردم ایران فعالیت فیزیکی مداوم دارند و ۵ تا ۶ درصد افراد بیش از ۴ جلسه در هفته ورزش می‌کنند. شجیع با بیان اینکه میزان فعالیت فیزیکی مردم ایران در استان‌های مختلف متفاوت است، گفت: میزان فعالیت فیزیکی مردم ایران در برخی استان‌ها مانند یزد، بوشهر و سیستان و بلوچستان در شرایط بحرانی و وضعیت قرمز قرار دارد که این شرایط با افزایش سن وخیم‌تر خواهد شد.

وی با اشاره به جریمه فیفا در خصوص مصرف سیگار در استادیوم‌های فوتبال ایران، گفت: سال گذشته فیفا ما را به دلیل مصرف سیگار تماشاچیان فوتبال جریمه کرد و اعلام کردند اگر از این پس تماشاچیان یک نخ سیگار در استادیوم بکشند ایران و تیم‌های ورزشی جریمه خواهند شد.

شجیع با بیان اینکه فیفا سال گذشته تیم پرسپولیس را ۳ هزار دلار به دلیل مصرف سیگار هواداران در استادیوم جریمه کرد و گفت: جام جهانی فوتبال که ۲ هفته دیگر آغاز می‌شود، جام جهانی بدون دخانیات نام گذاری شده و نشان دهنده آن است که تمام نهاد‌های بین‌المللی ورزشی عزم جدی برای مبارزه با دخانیات دارند.

آمريكايى‌ها همه چيز را تحريم مى‌كنند به جز دخانيات/ مصرف قلیان در دختران ۱۰ برابر مصرف سیگار است

محمدرضا مسجدی دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات ایران  با بیان اینکه دخانیات دغدغه جدی حاکمیت نیست، گفت: وزارت بهداشت متولی درمان عوارض دخانیات است، تا وقتی دغدغه جدی در حاكميت شامل مجلس، دولت و ساير ارگان ها وجود نداشته باشد، نمى توان با دخانيات مبارزه كرد و مى بينيم كه در مجلس استفساریه آورده می‌شود که قهوه‌خانه‌ها از شمول اماکن عمومی خارج شود.

مسجدى گفت: بیش از ۳ میلیارد دلار صنعت دخانیات در کشور گردش مالی دارد و ۳۰ درصد آن در دست توليدكنندگان داخلی و ۷۰ درصد مربوط به خارجی‌هاست، همه چیز ما را تحریم می‌کنند، اما چرا دخانیات تحریم نمی‌شود و کمپانی‌ها برای ورود به صنعت دخانیات ایران تشویق می‌شوند، وقتى تحريم ها برداشته شد خوشحال شديم كه ژاپن قرار است كارخانه ماشين در ايران راه بيندازد اما اين ژاپنی‌ها آمدند در کشور یک کارخانه عظیم دخانیات ایجاد کردند و اين وزارت صنعت و معدن و مجلس هستند مجوز احداث این کارخانه‌ها را در کشور می‌دهند.

وی با بیان اینکه میزان مصرف قلیان در دختران ۱۰ برابر مصرف سیگار است، تصريح کرد: نوجوانى كه سیگار و قلیان مصرف كند معتاد مى شود و نبايد فقط به بيان اعداد و ارقام پرداخت بلكه باید یک کار جدی انجام شود.

صنعت دخانیات به دنبال سودجویى از ذخیره سلامت مردم است/ سیگار، تنها کالایى که ٢٠ سال گران نشده است

عليرضا رئيسى معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت:صنعت دخانيات به دنبال سودجويى از كيسه و ذخيره سلامت مردم است، راه حل عملى مبارزه با دخانيات اين است كه به سراغ مردم برويم و فرهنگسازى كنيم، البته اين به معناى تغيير رفتار نيست بلكه گاهى نياز به تلنگر و جريمه و حتى نيشگون هم است.

رئيسى با بيان اينكه سالانه ٥٥ ميليارد نخ سيگار مصرف مى‌شود، گفت: اين حجم مصرف يک گردش ١٠ ميلياردى دارد و از جمعيت ٨٠ ميليونى كشور، ١٠ ميليون نفر سيگارى هستند و ٧٠ ميليون نفر بايد هزينه سلامت اين ١٠ ميليون سيگارى را بدهند، ٥٨ كشور دنيا راه حل اصلى سازمان بهداشت جهانى براى كنترل دخانيات را كه افزايش ماليات از درب كارخانه تا خرده فروشى است عملى كردند و در اين راه موفق بودند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بيان اينكه در اساس نامه دكه هاى روزنامه فروشى فروش سيگار نيست، گفت: بيش از ٧٠ درصد دانش آموزان كه از دكه سيگار خريد كرده اند از آنها سنشان سوال نشده اين در حالى است كه فروش سيگار به افراد زير ١٨ سال ممنوع است؛ تنها كالايى كه ٢٠ سال در كشور گران نشده سيگار است، تنها كالاهايى كه تحت تاثير لغو برجام تحريم نشده سيگار است.

رئيسی با اشاره به كاهش سن مصرف دخانيات در كشور گفت: متاسفانه سن مصرف قليان در دختران به ١٤ سال رسيده است و اين برای ما هشدار محسوب مى شود.

بدخواهان در توسعه ناوگان اورژانس چوب لاى چرخ مى‌گذارند/ دولت و نظام به فکر رفع مشکلات مردم هستند

 سيدحسن قاضى زاده هاشمى وزيربهداشت با بيان اينكه با وجود كارشكنى‌ها و تحريم توانسته‌ايم بالگردهاى اورژانس را وارد كشور كنيم، گفت: امروز ناوگان هوايى از نوع غير نظامى براى خدمت رسانى به مجروحان و بيماران به بهره بردارى مى‌رسد که كار بسيار سختى در این حوزه محسوب می شود، بعضى از بدخواهان و دشمنان مردم ايران براى توسعه ناوگان اورژانس زمينى هوايى و دريايى اذيت می‌كنند و چوب لاى چرخ مى‌گذارند.

وى گفت: على رغم همه سختى ها كار بزرگى انجام شد و به همین دلیل از وزارت راه و سازمان هواپيمايى تشكر مى‌كنم، این خدمت براى اولين بار ارائه و شركتى هليكوپترى در زمينه بهداشت درمان راه اندازى شد که ٨٠ نفر در آن فعاليت مى‌كنند.

هاشمى عنوان كرد: حاصل اين تلاش ها بايد رضايت مردم باشد تا باور كنند دولت و نظام به فكر آنها هستند و در جهت رفع مشكلات تلاش مى‌كنند، البته وقتی مى‌توان لبخند رضايت به لب داشت كه اين بالگردها در روستايى بنشينند و جان يک فرد را نجات دهند؛ انقلابى گرى يعنى در نهايت آرامش وسيله آسايش مردم را ايجاد كردن.

مافیاى قدرتمند؛ پشت پرده فروش سیگار در دکه‌هاى روزنامه فروشى/ در مبارزه با فروش مواد دخانى در سوپرمارکت‌ها موفق نبودیم

مهدی امیری معاون سلامت شهرداری تهران در خصوص عرضه سیگار در دکه‌های روزنامه‌فروشی گفت: يكى از دغدغه هاى اصلى ما ارائه مواددخانى در اماكن عمومى است، اما متاسفانه تاكنون نتوانسته ايم جلوى عرضه مواددخانى در سوپرماركت ها و دكه هاى روزنامه فروشى را بگيريم و در اين زمينه موفق نبوده ايم.

وى ادامه داد: دكه هاى روزنامه فروشى را قشر خاصى حمايت مى كنند و حتى زمانى كه اقدام به تعطيلى آنها كرديم با تمسک به برخى افراد تحصن كردند و به بهانه استغال نتوانستيم با آنها مقابله كنيم، ما حتى حكم قضايى گرفتيم اما ما را تهديد كردند.

امیری افزود: در شهر فقط بايد دکه گل‌فروشی یا روزنامه‌فروشی داشته باشیم و دکه‌ای که محصولات غذایی یا سیگار بفروشد نداریم؛ در اين زمينه نتوانستيم كارى انجام دهيم و این موضوع را نمی‌توان با قانون و تهدید و دستورالعمل پیش برد.

4 درصد زنان سیگار مصرف مى‌کنند/ کاهش مصرف دخانیات با شرایط کنونی امکان‌پذیر نیست

رنجبر عضو کمیته مبارزه با دخانیات دفتر سازمان جهانی بهداشت در ایران با بيان اينكه وزارت بهداشت كاهش مصرف ٣٠ درصدى مواد دخانى را در دستور كار قرار داده است، گفت: با وضع قيمت سيگار در کشور به هیچ عنوان وزارت بهداشت نمی‌تواند به هدف خود برای کاهش ۳۰ درصدی دخانیات برسد.

وى ادامه داد: در بدبینانه‌ترین شرایط می‌توان پیش بینی کرد که مصرف دخانیات در ایران افزایش پیدا می‌کند هرچند كه صنعت دخانیات ایران نوجوانان و جوانان را هدف خود قرار داده است و جامعه زنان هدف ديگر اين صنعت محسوب مى‌شود، چهار درصد زنان سيگار مصرف مى‌كنند و ٩٦ درصد مابقى بازار خوبى براى صنعت دخانيات هستند. 

رنجبر عنوان كرد: اگر استفساریه خروج قهوه‌خانه‌ها از فهرست اماکن عمومی به نتیجه برسد شاهد رشد مصرف دخانیات خواهيم بود و رتبه ما در جهان نزول خواهد كرد.

ايرانى‌ها ساليانه ٥٥ ميليارد نخ سيگار دود مى‌كنند/١١.٢ درصد نوجوانان مصرف كننده قليان هستند

عليرضا رئيسى معاون بهداشت وزارت بهداشت با بيان اينكه يک ميليارد و ٤٠٠ ميليون نفر در دنيا سيگار مصرف مى‌كنند، افزود: متاسفانه ٨٤ درصد سيگارى‌ها در كشورهاى در حال توسعه هستند و اين زنگ خطرى براى ماست، عوارض سيگار و دخانيات بسيار زياد است و تقريبا مصرف دخانيات با همه سرطان‌ها در ارتباط است و زنگ هشدار بزرگى محسوب مى‌شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت عنوان كردند: در كشور ما ساليانه ٥٥ ميليارد نخ سيگار مصرف مى‌شود که ١٠ هزار ميلياردتومان هزينه آن بوده و هزينه درمان ٢٠ تا ٣٠ هزار ميليارد تومان است، اين در حالى است بودجه پزشک خانواده هزار ميليارد تومان است .

رئيسى با بيان اينكه هر پک قليان معادل ٥ تا ١٠ نخ سيگار است، تصريح كرد: دود قليان به دليل مواد آروماتيک بر روى ميز و صندلى اماكنى چون قهوه خانه و رستوران ها مى نشيند و اين مواد از طريق پوست جذب مى شود كه اين مواد سرطانزا هستند و حمايت از قهوه خانه ها به بهانه نداشتن تفريح جوانان درست نيست.

شناسایی ۳۹ هزار نوزاد مبتلا به کم‌کاری تیرویید/ ۱۳ میلیون نوزاد ایرانی غربالگری شدند

افشین استوار  سرپرست دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت درخصوص برنامه كشور غربالگری كم كاری مادرزادی غده تيرویید گفت:برنامه كشوری غربالگری كم كاری مادرزادی غده تيرویید در سال 1382، طراحی شد و در مهرماه سال 84 و با هدف شناسايی و كنترل نوزادان مبتلا به كم كاری تيروييد نوزادان، درمان و پيشگيری از عوارض آن در کل کشور اجرا شده است.

وی افزود: از زمان ادغام برنامه کشوری در سيستم سلامت تا پايان سال 1396، بیش از 13 میلیون نوزاد (ایرانی و غیرایرانی) مورد غربالگری قرار گرفته‌اند و تعداد 39 هزار نوزاد مبتلا به بيماری کم کاری تیرویید (گذرا و دایمی) تشخيص داده شده و تحت درمان قرار گرفتند که از اين تعداد 49 درصد دختر و 51 درصد پسر بودند.

عوارض مصرف قرص‌های شب امتحانی/ فروش بدون نسخه «ریتالین» جرم است

همایون هاشمی رئیس فراکسیون غذا و دارو مجلسریتالین که به عنوان قرص شب امتحان در بین نسل جوان شناخته می‌شود، گفت: قرص ریتالین از مشتقات آمفتامین است و برای کودکانی که مبتلا به بیش فعالی مقاوم به درمان هستند، تجویز می‌شود و متاسفانه به دلیل اثراتی که بر سیستم اعصاب مرکزی دارد به عنوان داروی محرک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، تاکید کرد: مصرف داروی ریتالین به دلیل عوارض کوتاه مدت و دراز مدتی که دارد حتی در دوز پایین نیز به هیچ وجه توصیه نمی‌شود و فقط این دارو باید برای کودکان مبتلا به بیش فعالی مقاوم به درمان تحت نظر پزشک تجویز شود.

رئیس فراکسیون غذا و دارو مجلس، یادآورشد: اگر داروخانه‌ای به غیر از داروهای otc بدون نسخه پزشک اقدام به عرضه سایر داروها به ویژه داروی ریتالین کند به دلیل قرار دادن این دارو در سبد فروش بدون تجویز پزشک مجرم محسوب شده و در صورت ارائه گزارشی در این مورد قانونگذار، مدعی‌العموم و وزارت بهداشت به این موضوع ورود پیدا خواهند کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار