شجیع گفت: فیفا تیم پرسپولیس را به دلیل تخلف هواداران ۳ هزار دلار جریمه کرد.

جریمه 3 هزار دلاری فیفا برای تخلف هواداران پرسپولیس/ ورزش در کف محلات متولی نداردبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ رضا شجیع رئیس دبیرخانه سلامت وزارت ورزش و جوانان در همایش روز جهانی بدون دخانیات که در تالار ایوان شمس برگزار شد، گفت: بر اساس مطالعه steps وزارت بهداشت میزان فعالیت بدنی مردم ایران درشرایط وخیمی است و ۷۰ درصد مردم ایران کمتر از ۶۰۰ متر در هفته معادل ۶۰۰ کیلو کالری فعالیت بدنی دارند.

وی ادامه داد: تنها ۲۰ درصد مردم ایران فعالیت فیزیکی مداوم دارند و ۵ تا ۶ درصد افراد بیش از ۴ جلسه در هفته ورزش می‌کنند.

زنگ خطر بی تحرکی در سه استان کشور

شجیع با بیان اینکه میزان فعالیت فیزیکی مردم ایران در استان‌های مختلف متفاوت است، گفت: میزان فعالیت فیزیکی مردم ایران در برخی استان‌ها مانند یزد، بوشهر و سیستان و بلوچستان در شرایط بحرانی و وضعیت قرمز قرار دارد که این شرایط با افزایش سن وخیم‌تر خواهد شد.

رئیس دبیرخانه سلامت وزارت ورزش و جوانان عنوان کرد: بر خلاف باور عموم که فکر می‌کنند جامعه روستایی فعالیت فیزیکی بیشتری دارند وضعیت فعالیت بدنی در جامعه روستایی نیز مطلوب نیست و حتی میزان فعالیت فیزیکی رده سنی ۲۵ تا ۳۴ سال روستا‌های برخی استان‌ها در شرایط بحرانی قرار دارد.

شجیع با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد مردم فعالیت فیزیکی ندارند، گفت: ما دریافتیم که برنامه ملی برای توسعه فعالیت فیزیکی و افزایش فعالیت بدنی موثر نیست و باید سیاست‌گذاری‌ها محلی و استانی شود و باید اذعان کنیم در این حوزه دستمان خالی است البته در یک سال گذشته با کمک وزارت بهداشت به برنامه‌های بین بخشی رسیده‌ایم تا میزان فعالیت فیزیکی افزایش پیدا کند.

فعالیت ۲۳ هزارباشگاه ورزشی در کشور

رئیس دبیرخانه سلامت وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه ۲۳ هزار باشگاه ورزشی در کشور داریم، گفت: ما امروز به این نقطه رسیده‌ایم که این باشگاه‌های ورزشی باید اعتباربخشی شوند، اما در هنگام اجرا هر کدام از دستگاه‌ها از ما می‌پرسند که جایگاه ما کجاست و هر کسی از نقش خود می‌گوید و خبری از تعامل و همکاری نیست.

شجیع تاکید کرد: ورزش در کف محلات متولی ندارد شهرداری‌ها و وزارت ورزش و جوانان هر کدام کار خود را در این زمینه انجام می‌دهند و تاکنون تعاملی شکل نگرفته است و نتیجه آن این شده که میلیارد‌ها تومان سرمایه‌گذاری در پیشگیری و سلامت بی‌ثمر بوده است و اکنون با بن بست‌های اجرایی روبرو هستیم.

رئیس دبیرخانه سلامت وزارت ورزش و جوانان با اشاره به استعمال سیگار در اماکن ورزشی به خصوص استادیوم‌های فوتبال کشور اظهار کرد: در بسیاری اماکن ورزشی ما جوانان هنگام تماشای فوتبال سیگار دود می‌کردند و دود سیگار در استادیوم‌ها گاهی به قدری بود که دوربین‌ها نمی‌توانستند تصاویر را ضبط کنند.

هوادارن فوتبال  سیگار بکشند، فیفا جریمه می کند

وی با اشاره به جریمه فیفا در خصوص مصرف سیگار در استادیوم‌های فوتبال ایران، گفت: سال گذشته فیفا ما را به دلیل مصرف سیگار تماشاچیان فوتبال جریمه کرد و اعلام کردند اگر از این پس تماشاچیان یک نخ سیگار در استادیوم بکشند ایران و تیم‌های ورزشی جریمه خواهند شد.

شجیع با بیان اینکه فیفا سال گذشته تیم پرسپولیس را ۳ هزار دلار به دلیل مصرف سیگار هواداران در استادیوم جریمه کرد و گفت: جام جهانی فوتبال که ۲ هفته دیگر آغاز می‌شود، جام جهانی بدون دخانیات نام گذاری شده و نشان دهنده آن است که تمام نهاد‌های بین‌المللی ورزشی عزم جدی برای مبارزه با دخانیات دارند.

راه اندازی کمپین ۹۰ دقیقه بدون دخانیات در استادیوم‌ها

وی عنوان کرد: ما پس از اعلام فیفا در خصوص جریمه تیم‌های ورزشی به دلیل سیگار کشیدن هواداران در استادیوم، کارگروه‌هایی را تشکیل دادیم و کمپین ۹۰ دقیقه بدون دخانیات را راه‌اندازی کردیم.

شجیع اظهار کرد: افزون بر این‌ها ما از الگو‌های اجتماعی و ورزشکاران محبوب برای مبارزه با مصرف دخانیات و پیشگیری از اعتیاد کمک گرفته‌ایم و آماده تغییر سیاست‌های‌مان برای اصلاح وضعیت جامعه هستیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار