رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج گفت: از جمله بیماری‌های شایع با آغاز فصل بهار و گرمای تابستان بیماری‌های انگلی خارجی دام است که می‌تواند خسارت سنگینی به دامداری وارد کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، بماندشتی رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج گفت:ترشحات بزاقی بعضی از گونه‌های کنه، حیوانات را دچار مسمومیت و فلجی نموده و عوامل مختلف بیماریزای ویروسی، ریکتزیایی و تک یاخته‌ها را به حیوانات منتقل می‌کند.

وی با بیان اینکه این انگل‌ها عامل انتقال بیماری‌های متعدد ویروسی مانند تب خونریزی دهنده کریمه کنگو و بیماری‌های باکتریایی مثل تولارمی و انگل تک یاخته نظیرآناپلاسموز، تیلریوز، بابزیوز، بین انسان و دام و شیوع بیماری در بین آن‌ها است، افزود:مهمترین عامل مبارزه و کنترل این بیماری‌ها سمپاشی اماکن دامی و بدن دام‌ها و رعایت بهداشت اماکن دامی است.

بماندشتی مبارزه با کنه‌ها از طریق استحمام دام با سموم ضدکنه و سمپاشی جایگاه نگهداری دام‌ها را بهترین راه مبارزه با این بیماری‌ها دانست و گفت: تغذیه درست و مناسب دام، رعایت بهداشت نگهداری دام، سمپاشی جایگاه نگهداری دام و بدن حیوان، در پیشگیری از بروز بیماری موثر است.
وی افزود:بیماری تیلریوز (زردی) که هر ساله مشکلات زیادی برای دامداران ایجاد می‌کند با اقدامات مناسب شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج به نحو مطلوبی کنترل شده است.

انتهای پیام /ی

سمپاشی دام بهترین راه مبارزه به بیماری ها

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار