سایه سیاه کمبود امکانات هنرستان‌ها بر دانشگاه‌های مهارتی

یک استاد دانشگاه گفت: کمبود امکانات در هنرستان ها، بر میزان تسلط و توان کاری دانشجویان دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای اثر منفی دارد.

سایه سیاه کمبود امکانات هنرستان‌ها بر دانشگاه‌های مهارتیآیت بهمنش استاد دانشگاه فنی و حرفه‌ای در گفت وگو با خبرنگار   حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به مشکل اشتغال در کشور و تبدیل آن به یک معضل اساسی گفت: اگر نتوانیم این اشتغال را مدیریت کنیم قطعا به سمت معضلات اجتماعی و روانی خواهیم رفت؛ باید برای این مشکل اشتغال در سیستم آموزشی ما فکر کرد.

این استاد دانشگاه هدف از تاسیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای را پاسخ به نیاز اشتغال جوانان دانست و گفت: مهم‌ترین اولویت دانشگاه فنی و حرفه‌ای آموزش مهارت‌های عملی به جوانان است که البته این موضوع  نیازمند تهیه جدیدترین ابزار و فناوری‌های روز جهان است؛  اگر نتوانیم دانشگاه فنی و حرفه‌ای را به امکانات روز دنیا مجهز کنیم، دانشجوی این دانشگاه پس از فراغت از تحصیل هیچ تفاوتی با فارغ‌التحصیلان دیگر دانشگاه‌ها نداشته و نسبت به آن‌ها از مهارت چندانی برخوردار نیست.

کمبود امکانات موجب یاس دانشجو می‌شود

بهمنش با اشاره به اینکه مقطع متوسطه دوم دوران تاثیر گذاری برای انتخاب رشته دانش‌آموزان است گفت: بعضی از دانش آموزان پس از اتمام دوران هنرستان  به امید  کسب مهارت بیشتر  و  ورود سریع تر به  بازار کار  دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای  را انتخاب می کنند؛  البته  باید در هنرستان‌ها که وظیفه هدایت هنرآموز به سمت بازار کار را دارد؛ امکانات مکفی برای تربیت هنرآموزان وجود داشته باشد در غیر این صورت  قطعا هنرآموز احساس یاس  خواهد کرد.

این استاد دانشگاه  گفت: دانش آموز بعد از اینکه دوران هنرستان خود را به پایان رساند باید به این بالندگی برسد که توان فعالیت  در یک مجتمع تولیدی، کارخانه یا کارگاه را داشته باشد.

وی افزود: تجربه نشان داده است به دلیل تخصیص نیافتن بودجه کافی از سوی آموزش و پرورش دانش آموزان  هنرستانی  بی انگیزه  می شوند و متاسفانه مشاهده می‌کنیم در کارگاه  دانش آموز برای یک کارکردن با وسیله الکترونیکی دچار مشکل است.


 70 درصد دانش آموزان اروپایی به سمت آموزش مهارتی سوق داده می شوند

این استاد دانشگاه با اشاره به ضعف هدایت تحصیلی در کشور گفت: در بسیاری از کشور ها‌ی اروپایی حدود هفتاد درصد دانش آموزان به سمت رشته‌های فنی و مهارتی می‌روند در حالی که هدایت تحصیلی در کشور ما این گونه نیست؛  از یک سو مشاوران خوبی نداریم و از سوی دیگر مراکز فنی و حرفه‌ای قوی و با  امکانات به روز وجود ندارد بنابراین در بهترین حالت ۱۵ تا ۲۰ درصد دانش آموزان به سمت رشته‌های فنی  گرایش پیدا می کنند که قطعا این شرایط آینده خوبی را برای بنگاه‌های اقتصادی، کارگاه‌ها و کارخانجات کشور رقم نمی‌زند.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار