معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت:با اجرای برنامه غربالگری کم کاری تیروئیددر حوزه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ۸۲ نوزاد دارای کم کاری تیروئید شناسایی شدند.

دکترسید مهدی طباطبایی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، گفت:با اجرای برنامه غربالگری کم کاری تیروئید در سال ۹۶ در حوزه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تعداد ۴۸ هزار نوزاد مورد غربالگری قرار گرفته اند که ۸۲ نوزاد دارای کم کاری تیروئید شناسایی و تحت درمان قرار دارند.

دکترسید مهدی طباطبایی  اظهار داشت: برنامه غربالگری کم کاری مادرزادی تیروئید نوزادان از برنامه‌های ویژه نظام سلامت است که در سیستم سلامت اجرایی شده و اجرای دقیق این طرح از عوامل مهم پیشگیری از عقب ماندگی ذهنی در کودکان است.

وی با بیان این مطلب که افراد زیادی در کشور دچار کم کاری تیروئید هستند که از آن بی اطلاع اند، خاطر نشان کرد: تیروئید غده‌ای پروانه‌ای شکل است که در گردن قرار گرفته است و غده مهم در متابولیسم و سوخت وساز بدن محسوب می‌شود که وقتی غده تیروئیدتان خوب عمل نکند، می‌تواند بر هر جنبه از سلامتی، به ویژه وزن، افسردگی و سطح انرژی و ضریب هوشی اثر بگذارد و در صورت عدم تشخیص این بیماری و درمان نامناسب آن در زمان کودکی موجب عقب ماندگی ذهنی و تشدید اختلال در رشد کودکان خواهد شد.

وی  تصریح کرد: در حوزه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در طرح غربالگری کم کاری تیرونید نوزادان در سال ۹۶ تعداد ۴۸ هزار نوزاد مورد غربالگری قرار گرفته اند که از این تعداد ۸۲ نوزاد داری کم کاری تیرونید تشخیص داده شدند که بلافاصله تحت درمان رایگان مراکز خدمات جامع سلامت دانشگاه قرار گرفته اند و ۳۰ در صد از این کودکان شناسایی شده (از ۸۲ کودک) دارای کم کاری تیروئید دائمی هستند.

دکتر طباطبایی افزود: برنامه‌های غربالگری کم کاری تیروئید با هدف شناسایی و کنترل نوزادان مبتلا به کم کاری تیروئید، درمان و پیشگیری از عوارض آن در کشور اجرایی شده و لازم است همه والدین با مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت در فاصله ۳ تا ۵ روز پس از تولد از وضعیت تیروئید نوزادان خود اطلاع حاصل نمایند، زیرا با افزایش آگاهی وحساس سازی والدین و مراجعه جهت انجام نمونه گیری از بروز برخی بیماری‌ها نظیر عقب ماندگی ذهنی کودکان آنان پیشگیری خواهد شد.

گفتنی است، ۴ تا ۱۰ خردادماه هفته اطلاع رسانی تیروئید نامگذاری شده است.

انتهای پیام/ع

اجرای طرح غربالگری تیروئید در استان 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار