بها دادن به کسب و کار روستاییان در مازندران سبب افزایش نوآوری، کار آفرینی، صادرات، ارزآوری و کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، اشتغال زایی زیربنای توسعه‌ ای هر کشوری است، چنانچه اشتغالزایی موجب تولید ثروت، افزایش تولید ناخالص ملی، صادرات، ورود ارز به کشور، راه اندازی کسب و کار نو و به کارگیری نیروی کار و کاهش آسیب‌ های اجتماعی در فرآیند کلی به تشویق نوآوری و کار آفرینی می‌ شود.

در کشورما با توجه به کوچک بودن بخش خصوصی، دولت نقش تاثیرگذار و مهم در ایجاد اشتغالزایی دارد و معمولا این کار با پرداخت تسهیلات به بخش خصوصی اجرا می‌ شود.

با تصویب مجلس ۱۲ هزارمیلیارد تومان اعتباربرای پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی اختصاص یافت که سهم مازندران ۴۰۰ میلیارد تومان تعیین شده است بسیاری از کارشناسان براین باورند با توجه به تاثیرگذاری کشاورزی بر اقتصادی استان این اعتبار کافی نیست و بسیار کمتر از استان‌ ها دیگر است.

نکته مهم در این باره آن است که با گذشت چندماه از تصویب قانون فقط ۳۵۰ میلیارد تومان تسهیلات برای اشتغالزایی برای بخش روستاییان پرداخت شده است.

راه اندازی کسب و کار نو در روستا‌ها با رویکرد ارزآوری

راه اندازی کسب و کار نو در روستا‌ها با رویکرد ارزآوری

ماندگاری روستاییان در روستا با پرداخت تسهیلات اشتغالزایی   

کارشناسان اقتصادی معتقدند یکی از راه‌ های ماندگاری روستاییان در روستا ایجاد اشتغال پایدار است که با پرداخت این تسهیلات به روستاییان علاوه بر توسعه روستا‌ها و موجب افزایش ماندگاری در روستا و فرصت اشتغال زایی، درآمد ثابت  و مهاجرت معکوس می‌ شود.

ذولفی معاون اعتباری و بانک داری مدیریت بانک کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، با بیان اینکه بانک کشاورزی متولی بانک‌ های عامل استان است، گفت: ۸۲۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال در مرحله  نخست اعتبار ابلاغ شده است که ۵۰ درصد آن که ۴۱ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان سهم کشاورزی استان تا پایان خرداد ۹۷ جذب می‌ شود.

وی افزود: تاکنون ۳۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان از طرح ها به بخش حوزه کشاورزی  معرفی شده است.

ذولفی با بیان اینکه  ۹۰ درصد از این اعتبارات در ۳ هفته اخیر به بانک‌ ها معرفی شدند، گفت: همه بخش‌های کشاورزی، صنایع وابسته  و صنایع دستی از این تسهیلات بهره مند می‌ شوند.

وی گفت: بررسی طرح‌ های اشتغال زایی در بخش کشاورزی یک طول می‌ کشد تا این طرح به بانک‌ های عامل معرفی می‌ شود.

معاون اعتباری و بانک داری مدیریت بانک کشاورزی مازندران افزود: ۵۰ درصد این اعتبار از منابع داخلی بانک کشاورزی و ۵۰ درصد دیگر آن ازسهم صندوق بانک مرکزی برای پشتیبانی تسهیلات برداشت می‌ شود.

ذولفی گفت: بانک‌های عامل و صندوق‌ها در این قانون موظف هستند که برای تسهیل در پرداخت تسهیلات به روستاییان از انواع تضمین‌ ها شامل  مدرک شناسایی معتبر و ضامن، سند خانه روستایی، سند زمین کشاورزی، دامداری و دامپروری دریافت می‌ کنند.

کارشناسان اقتصادی معتقدند اولین مساله‌ ای که در جریان اختصاص وام اشتغال روستایی باید مدنظر قرار بدهیم، فراهم کردن زیرساخت‌های لازم و زمینه حضور افراد سرمایه گذار و کارآفرین در روستاهاست.

اگر در روستایی علاقمندی برای سرمایه‌گذاری و اجرای طرح و ایده هست، دولت باید زیرساخت‌ های مورد نیاز از قبیل: شبکه برق را فراهم کند تا سرمایه گذاری که اقدام به سرمایه‌گذاری در آن روستا می‌ کند دچار مشکل نشود.

راه اندازی کسب و کار نو در روستا‌ها با رویکرد ارزآوری

راه اندازی کسب و کار نو در روستا‌ها با رویکرد ارزآوری

نام نویسی بیش از ۴ هزار طرح در سامانه کارا

حیدرپور رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،گفت: تسهیلات برای اشتغال روستایی باید به طرح‌ هایی اختصاص داده شود که اولویت آن‌ ها ایجاد اشتغال پایدار و فراهم کردن بازار‌های صادراتی برای کشور باشد.

وی افزود: اولویت کار باید بر مبنای ایجاد اشتغال پایدار، تکیه بر الگوی اقتصاد مقاومتی و عدم وابستگی به خارج باشد.

حیدرپور گفت: با توجه به اینکه فرصت خوبی برای ایجاد اشتغال در روستا‌ها بوجود آمد و منبع درآمدی برای جوانان خواهد شد باید تسریع در بررسی طرح‌ هایی که به دبیرخانه ارسال شد انجام شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه ۴ هزارو ۴۰۰ طرح به فعالیت کشاورزی استان در سامانه کارآ ثبت نام کردند، گفت: ۲۰۰ طرح بررسی نشده است و ۲ هزار طرح به کمیته فنی شهرستان‌ ها  اداره کار معرفی و مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

وی افزود: دستور العملی از وزارت جهاد کشاورزی و بانک کشاورزی برای زیر ۳ هزار متربع در قالب زنجیره وخوشه تولید برای کشت گل‌های زینتی که توجیهی ندارند طرح آنان با حضور نماینده بانک کشاورزی وکمیته فنی استان مورد بررسی قرارگرفت درصورت تصویب طرح به متقاضیان تسهیلات ارائه می‌ شود.

راه اندازی کسب و کار نو در روستا‌ها با رویکرد ارزآوری

راه اندازی کسب و کار نو در روستا‌ها با رویکرد ارزآوری

نظارت و کنترل جدی در نحوه پرداخت تسهیلات در استان ضروری است

مازندران از ظرفیت‌ های خوب اقتصادی وکشاورزی برخوردار است اگر ظرفیت‌ های اساسی استان در زمینه توسعه مورد استفاده قرار نگیرد نمی‌ تواند در حوزه اشتغال مولد خوب عمل کند.

نگهدار معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با تاکید بر نحوه اجرای طرح اشتغال روستایی و توزیع تسهیلات، گفت: نظارت و کنترل جدی در نحوه پرداخت تسهیلات در استان ضروری است تا این طرح به اشتغال پایدار منجر شود.

وی افزود: سال گذشته  بیش از ۴ هزار و ۵۶۸ میلیارد ریال تسهیلات بانکی در بخش کشاورزی مازندران پرداخت شد.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به جذب ۲ برابری  تسهیلات مکانیزاسیون کشاورزی استان، گفت:  پارسال با معرفی ۲ هزار و ۶۸۷ طرح بخش کشاورزی به بانک، یک هزار و ۲۸ میلیارد ریال تسهیلات توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در استان جذب شد.

نگهدار به تسهیلات بسته رونق تولید اشاره کرد و افزود: پارسال برای ۳۳۰ طرح با یک هزار و ۲۹ میلیارد رالغ تسهیلات بسته رونق تولید در بخش کشاورزی در استان جذب شد.

وی گفت: در بخش آبیاری تحت فشار نیز از  ۳۵۰ میلیارد ریال تسهیلات مصوب، ۱۷۲ میلیارد ریال جذب شد.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: سال گذشته بیش از ۱۳۲ میلیارد تومان تسهیلات به باغداران خسارت دیده از برف و سرمای سال ۹۵ در استان پرداخت شد.

 

راه اندازی کسب و کار نو در روستا‌ها با رویکرد ارزآوری

گزارش از سکینه رستمی آله خیلی

انتهای پیام/ م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.