مدیر گمرک شلمچه گفت: صادرات از مرز شلمچه ۴۲ درصد کاهش یافت.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ؛محسن معماری مدیر گمرک شلمچه گفت: در ۲ ماهه نخست سال جاری ۵۳ میلیون و ۵۲۱ هزار و ۲۱۷ دلار کالا از مرز شلمچه صادر شده این درحالی که در ۲ ماهه نخست سال گذشته ۹۳ میلیون و ۶۱ هزار و ۹۵۲ دلار از این مرز صادر شده است.

وی افزود: همچنین در ۲ ماهه نخست سال جاری صادرات عبوری سایر گمرکات از مرز شلمچه به ارزش ۱۱ میلیون و ۹۱۸ هزار و ۱۳ دلار بوده و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۵۳ درصد از لحاظ وزنی کاهش یافته است.

مدیر گمرک شلمچه وضع قوانین ممنوعیت ورود برخی از کالا‌ها به کشور عراق را از دلایل کاهش صادرات مرز شلمچه عنوان کرد و گفت: در ۲۷ اردیبهشت عراق پنج قلم اصلی صادرات شامل هندوانه، گل کلم، فلقل و سیب زمینی را از مرز شلمچه ممنوع کرد.

معماری با بیان اینکه این موضوع تحریم پنهان یک کالای گمرک محسوب می‌شود، افزود: گمرک جمهوری اسلامی ایران هیچ گونه وجهی برای صادرات اخذ نمی‌شود، ولی برای کشور عراق این کالا وارداتی محسوب شده و از یک ماه گذشته مبالغی تحت عنوان جبایه (عوارض شهرداری و غیره) به میزان ۶۵ هزار دینار برای ورودی هر کامیون معادل چهار میلیون ریال به عنوان هزینه‌های کامیون‌های کالا اخذ می‌شود.

وی در ادامه گفت: وضع قوانین کشور عراق در همه مرز‌های همچون چذابه و دیگر مرز‌ها به یک شکل عمل نمی‌شود و در مرز شلمچه بابت مجوز BV (استاندارد‌هایی که از کشور فرانسه تبعیت می‌کند) هزینه بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ دلار از هر کامیونی اخذ می‌شود.

مدیر گمرک شلمچه عمده کالا‌های صادراتی از مرز شلمچه را تره بار، مصالح ساختمانی عنوان کرد و افزود: در سال گذشته محصولات شیلات به عراق صادر می‌شد، ولی امسال این محصولات ممنوع شده است.

به طور متوسط روزانه ۴۰۰ تا ۵۰۰ دستگاه کامیون حامل محصولاتی همچون تره بار، مواد غذایی و لبنی، مصالح ساختمانی، شیلات، انواع روغن‌های صنعتی از مرز شلمچه به عراق صادر می‌شود.

پایانه مسافری مرز شلمچه با ۳۲ گیت کنترل گذرنامه ورود و خروج با ظرفیت روزانه ۱۰۰ هزار نفر به زائران خدمات رسانی می‌کند.

انتهای پیام / د

کاهش صادرات از مرز

برچسب ها: صادرات ، عراق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.