مدیر عامل سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی اروند گفت: همكاری های دوجانبه منطقه آزاد اروند و مناطق آزاد عراق افزایش می یابد.

    به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان؛ 'محبت رییسی' در نشست مشترك مناطق آزاد ایران و عراق در خصوص افزایش همكاری دو جانبه در زمینه افزایش صادرات،‌ مرز شلمچه و ایجاد منطقه تجاری بین این دو كشور گفت: ایران و عراق سوابق بیشتری در حوزه منطقه ای و تاریخی و نیز منافع مشترك در زمینه تجارت دارند و باید به منظور حفظ منافع مشترك تلاش بیشتری شود.

وی تصریح كرد: 7 منطقه آزاد تجاری فعال در كشور داریم و برای توسعه گسترش منطقه اقتصادی فعال برنامه هایی را انجام می دهیم كه این امر می تواند موقعیت خوبی را برای كشور ایران در حوزه تجاری(CIS) فراهم كند.

مدیر عامل منطقه آزاد اروند تاكید كرد: توسعه حمل و نقل ریلی و دریایی و سرمایه گذاری در بخش صنعت نفت به خصوص در حوزه صنایع پتروشیمی و پایین دستی لازمه رسیدن به این هدف است، كه در همین راستا باید روابط دو كشور را گسترش داد و موانع را برداریم.

وی گفت: پایین آوردن عوارض ، معافیت مالیاتی در ورود و خروج كالا و ایجاد بانك در مناطق آزاد دو كشور برای مبادلات ارزی به خصوص تسهیلات خاص برای تجار ، روابط اقتصادی بین دو كشور را مستحكم می كند.

رییسی خاطر نشان كرد: برای توسعه روابط تجاری بین دو كشور آمادگی لازم در جهت مبادلات تجاری بیشتری را بین ایران و عراق فراهم كنیم.

در ادامه فارق ابراهیم اسماعیل معاون مدیركل سازمان مناطق آزاد عراق با بیان این مطلب گفت: آرزوی دو ملت و مسوولان دو كشور است كه در زمینه تحقق بخشیدن به منافع مشترك تجاری گام هایی را بردارد كه این امر با امضای قرار داد همكاری تجاری میان منطقه آزاد اروند (آبادان- خرمشهر) و منطقه آزاد عراق تحقق می یابد.

وی تصریح كرد: كشور عراق این آمادگی را دارد در هر زمانی كه ایران آماده باشد در جهت پیشبرد رقابت مبادلات تجاری وارد مذاكره شود.

اسماعیل خاطر نشان كرد: تاسیس مناطق آزاد تجاری و انجام دوره های آموزشی و تشكیل كمیته مشترك برای مناطق آزاد از جمله اولویت های اساسی دو كشور است كه باید با برگزاری نشست های تخصصی این موضوعات را بررسی و عملی سازیم./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.