اجتناب از زیاده‌روی در خوردن، باعث ساخت یکی از عجیب‌ترین مساجد کشور ترکیه و جهان شد.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛مسجد همواره به عنوان محل گردهمایی مسلمانان اهمیت داشته و به نوعی مکان مناسبی برای همدلی و اتحاد مسلمانان به حساب می‌آید، البته مسجد از همان ابتدای ساخت در کنار ایجاد حلقه‌های معرفت و آموزشی پیرامون معارف اسلامی، بحث اعتکاف و خودسازی را هم در خود جای داده است. از این رو هر مسجد نیز در ایام خاصی میزبان معتکفان است. اما در این گزارش به داستانی اشاره می‌کنیم که معتکف بودن و خودداری سازنده مسجد، باعث به سرانجام رسیدن  ساخت بنای مسجد «سانکی یدیم» شده است.

داستان عجیب ساخت یک مسجد؛ «گویی خوردم»

 

«سانکی یدیم» یا «گویی خوردم» مسجدی در منطقه فاتح شهر استانبول است که امروزه با نام مسجد «جامع صغیر» شناخته می‌شود. در روایت ساخت این مسجد چنین آمده است که «خیرالدین افندی» در منطقه فاتح زندگی می‌کرد.

او هر زمان که به بازار می‌رفت میوه، گوشت و شیرینی می‌خرید و می‌خورد، ولی بعد تصمیم گرفت تا از خوردن اجتناب کند و پول را در صندوقی بیندازد و هر بار که پولی را در داخل این صندوق می‌انداخت، می‌گفت: «گویی خوردم».

داستان عجیب ساخت یک مسجد؛ «گویی خوردم»

به مرور زمان پول جمع شده در صندوق  به مرور زمان به اندازه‌ای شد که «خیرالدین افندی» توانست با آن مسجد کوچکی بسازد و مردم نیز این مسجد را با نام «سانکی یدیم» به معنی «گویی خوردم» می‌شناسند. مسجد «سانکی یدیم» چهار دیوار و دو منبر دارد. این مسجد هم‌اکنون یکی از عجیب‌ترین مساجد کشور ترکیه و جهان است.

داستان عجیب ساخت یک مسجد؛ «گویی خوردم»

این مسجد گویی یادآور آیاتی از قرآن و روایتی از پرهیز کردن، اسراف نکردن و خودداری از نَفس خویش است که قرآن کریم اشاره داشته: «.. کلوا و اشربوا و لا تسرفوا انه لا یحب المسرفین؛ بخورید و بیاشامید، ولی زیاده روی نکنید که او اسرافکاران را دوست نمی‌دارد.»

همچنین امیرالمؤمنین (ع) نیز در همین خصوص فرمودند: «کم خوردن نفس را گرامی‌تر و تندرستی را پایدارتر می‌کند، هر گاه خداوند بخواهد بنده خود را اصلاح گرداند، سه چیز نصیب او می کند: کم گویی، کم خوری و کم خوابی».

انتهای پیام/

داستان جالب ساخت مسجد «سانکی یدیم»

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار