حسن اجتهادی شاعر کازرونی دار فانی را وداع گفت.

محدث مسئول روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در گفتگو با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ گفت: حسن اجتهادی شاعر کازرونی که به علت عارضه مغزی در بخش مراقبت‌های ویژه  بیمارستان بستری بود، درگذشت.

سهرابی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، نیز با اعلام نگرانی از فقدان این شاعر که از شاخص‌ترین چهره‌های فرهنگی شهرستان کازرون است، گفت: وی پس از سفر به شیراز تأثیرات زیادی در فضای علمیِ انجمن‌های ادبی داشتند.

وی، با آروزی مغفرت برای این شاعر و صبر جمیل خانواده اش، افزود: استاد حسن اجتهادی علاوه بر تخصص در حوزه شعر و طبع آزمایی در قالب‌های مختلف، در فیلم نامه و نمایشنامه نویسی نیز طبع آزموده و آثاری خلق کرده است.

سهرابی از انتشار نیافتن آثار این شاعر و نویبسنده پیشکسوت ابراز تأسف کرد و ادامه داد: استاد اجتهادی در سال ١٣٨١ تنها مجموعه شعر خود به نام «غزل‌های جنوبی» را به چاپ رسانده، اما بیش از ١٠ تألیف وی به چاپ نرسیده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس وعده داد: تا پایان سال حداقل یکی از آثار استاد حسن اجتهادی به ویژه گزیده اشعار ایشان با حمایت انجمن اهل قلم استان فارس و اداره کل به چاپ برسد.

استاد حسن اجتهادی سوم دی‌ماه ١٣٢٥ در خانواده‌ای اهل علم و ادب در کازرون متولد شده است. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در کازرون و شیراز و تحصیلات دانشگاهی را در رشته زبان و ادبیات فارسی به پایان رسانید. اگرچه غزل‌های حسن اجتهادی از شهرت بیشتری برخوردار است، اما او در بیشتر قالب‌ها شعر می‌سراید. قصیده، مثنوی، رباعی و دوبیتی از قالب‌های قدیم است که اجتهادی در آن‌ها طبع‌آزمایی کرده است. شعر‌های نیمایی و بی‌وزن او نیز خواندنی و دارای نوآوری و استحکام ذهنی و زبانی است.

فعالیت اجتهادی تنها در حوزه شعر خلاصه نمی‌شود، او علاوه بر پ‍‍ژوهش در متون ادبی گذشته و معاصر به نمایشنامه‌نویسی و فیلم‌نامه‌نویسی نیز اشتغال دارد.

غزل‌های جنوبی حسن اجتهادی، تنها کتابی است که در سال ١٣٨١ از اجتهادی چاپ شده است. اما کتاب‌های در جشن تغزل (بیانیه‌های غزل مدرن معاصر)، اشکال و تصاویر (شامل ابداعات و نوآوری‌هایی در شعر کلاسیک- ترکیب و تلفیق قوالب و اسالیب شعر سنتی و ایجاد فرم‌هایی تازه)، ترانه‌های شبنم و گلبرگ (دوبیتی‌ها و رباعی‌ها)، انسان آفتاب و افق (شعر‌های آزاد و نیمایی و سپید)، رهگذر و پل‌های طولانی (قصیده‌ها و مثنوی‌ها)، حقیقت پیروز می‌شود (نمایشنامه)، در شهر دیوار‌ها (فیلم‌نامه‌ها و چند نقد و مقاله در مورد سینما)، اوزان غزلیات حافظ (تقسیم‌بندی بحور غزل‌ها)، تبسم و مهمیز (نوشته‌ها، شعر‌ها و قصه‌هایی به طنز) را آماده چاپ دارد.

انتهای پیام/ن

درگذشت اجتهادی شاعر کازرونی

برچسب ها: شعر ، وزارت ارشاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.