معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: میزان تجویز و مصرف آنتی بیوتیک توسط برخی از پزشکان و کادر درمانی بیشتر از حد معمول است و نیاز به بازنگری جدی دارد.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان؛ دکتر فرزانه فرجیان معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افزود:بر اساس آخرین بررسی شهر‌های زیر مجموعه این دانشگاه میزان تجویز آنتی بیوتیک در سال ۹۶ نسبت به سال‌های قبل کاهش داشته، اما کماکان تجویز بی مورد و مصرف بی رویه آنتی بیوتیک‌ها به ویژه آنتی بیوتیک‌های جدید از دغدغه‌های اصلی حوزه سلامت است.

فرجیان ایجاد مقاومت‌های دارویی و شیوع میکروب‌های مقاوم به درمان را از جمله مهمترین عوارض مصرف غیر منطقی آنتی بیوتیک‌ها برشمرد.

وی افزود: خوشبختانه میانگین تجویز دارو توسط پزشکان زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان سال گذشته نسبت به سال‌های قبل، روند نزولی داشته به ویژه در خصوص دارو‌های کورتیکواستروئیدی و تزریقی این روند کاهشی مشهود است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: ارتقای سواد سلامت و خودداری مردم از مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک و یا اصرار به پزشکان معالج برای تجویز می‌تواند در بهینه سازی مصرف آن موثر باشد.

دکتر فرجیان تصریح کرد: اهتمام بیشتر دانشگاه‌های علوم پزشکی به استاندارد سازی شیوه نسخه نویسی با رویکرد تجویز و مصرف منطقی دارو و برگزاری منظم دوره‌های بازآموزی برای کادر درمانی می‌تواند در بهبود و اصلاح روند مصرف دارو موثر باشد.

انتهای پیام/ع

مصرف خودسرانه  آنتی بیوتیک‌ها از دغدغه‌های اصلی حوزه سلامت است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار