یک مقام ناتو اعلام کرد نخستین جلسه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی و روسیه در پی حادثه سو قصد به جان جاسوس دوجانبه روس در روز‌های آینده برگزار خواهد شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، ناتو روز پنجشنبه نخستین نشست رسمی خود را در پی مسمومیت سرگئی اسکریپال، جاسوس دوجانبه روس، در انگلیس با روسیه برگزار خواهد کرد.

در پی الحاق کریمه به روسیه و سو قصد به جان سرگئی اسکریپال و فرزندش در شهر سالزبری انگلیس، تنش‌ها در روابط میان سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و روسیه به بالاترین سطح خود پس از سال‌های پایان جنگ سرد رسیده است.

ناتو بارها روسیه را به این سو قصد علیه جاسوس دوجانبه روس متهم کرده است.

یک مقام ناتو گفت: «نشستی میان شورای روسیه و ناتو در تاریخ 31 مِه 2018 برگزار خواهد شد.»

وی افزود: «این نشست در راستای رویکرد دو جانبه دفاع قدرتمند و در عین حال انجام گفتگوهای معنی‌دار با روسیه انجام خواهد گرفت.»

این نشست که هفتمین جلسه میان ناتو و روسیه در دو سال گذشته محسوب می‌شود در مقر جدید ناتو در بروکسل انجام خواهد شد. گفته‌ها حاکی است در این نشست درباره مسائلی مانند ادامه درگیری‌ها در اوکراین بحث خواهد شد. کشورهای غربی مسکو را به حمایت از جدایی‌طلبان حامی روسیه در منطقه آشوب‌زده شرقی اوکراین متهم کرده اند.

همچنین، گفته می‌شود شفافیت در انجام مانورهای نظامی نیز در این جلسه به بحث گذاشته خواهد شد. ینس استولتنبرگ، دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در آخرین نشست مشترک با روسیه که در ماه اکتبر سال گذشته میلادی برگزار شد، گفت اعضای این نهاد نسبت به انجام مانورهای نظامی روسیه موسوم به «زاپاد» که نگرانی‌هایی را در لهستان و کشورهای بالتیک ایجاد کرده بود، واکنش نشان داده اند.

این جلسه پیش از برگزاری نشست ناتو در ماه ژوئیه انجام خواهد شد. استولتنبرگ روز دوشنبه گفت در نشست ماه ژوئیه ناتو، پنج محور کلی از جمله سیاست بازدارندگی، مدرن‌سازی و روابط با اتحادیه اروپا مورد بحث گذاشته خواهد شد که هدف از آن، «مدیریت» روابط با روسیه خواهد بود.

در هفته گذشته، ناتو و اتحادیه اروپا از روسیه درخواست کردند مسئولیت سقوط پرواز ام اچ17 در سال 2014 را که بر فراز مناطق شرقی اوکراین در حال پرواز بوده است، بپذیرد. این در حالی است که روسیه هرگونه دخالت در این مسئله را رد کرده است.

ناتو به بهانه اقدامات ادعایی روسیه در اوکراین، تمامی همکاری‌های خود را با مسکو به حالت تعلیق درآورده و در عین حال، کانال‌های سیاسی ارتباطی را با مسکو باز نگه داشته است.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: روسیه ، ناتو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار