مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت:کشاورزان به منظور جلوگیری از ورود عامل خطرناک و خسارت زا «نماتد سیست طلایی سیب زمینی» با مشورت کارشناسان کشاورزی نسبت به انتخاب و تهیه ارقام مورد نیاز اقدام کنند.

پایان ردیابی نماتد سیست طلایی سیب زمینی در جنوب استانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،، مجید فرخی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: در راستای ردیابی آفات و بیماری‌های قرنطینه‌ای در مزارع و باغات منطقه جنوب کرمان، این مدیریت به منظور ردیابی نماتد سیست طلایی سیب زمینی در فروردین سال جاری با برگزاری کارگاه آموزشی ویژه کارشناسان مراکز تحت پوشش، جمع آوری نمونه‌ها طبق استاندارد‌های لازم از سطح بیش از ۲۰۰۰ هکتار مزارع سیب زمینی طرح بهاره منطقه و انجام مراحل آزمایشگاهی تمهیدات لازم را فراهم نمود.

وی افزود: در طی دو ماه اخیر با استفاده از نیرو‌های متخصص نماتد شناس شبکه مراقبت گیاه پزشکی و نظارت کارشناسان بخش دولتی حدود ۱۰۰ نمونه خاک و ریشه سیب زمینی آزمایش و خوشبختانه نماتد مزبور در نمونه‌های جمع آوری شده مشاهده نشد.

فرخی تصریح کرد:در همین راستا کشاورزان عزیز، به منظور جلوگیری از ورود این عامل خطرناک و خسارت زا به منطقه با مشورت کارشناسان کشاورزی نسبت به انتخاب و تهیه ارقام مورد نیاز اقدام نمایند و با کشت بذر‌های سالم و دارای گواهی سلامت از ورود آفات و بیماری‌های خطرناک به منطقه ممانعت نمایند.

وی تصریح کرد:اولین علامت در یک مزرعه آلوده به «نماتد سیست سیب زمینی» ظهور نقاط با پوشش گیاهی کم به صورت لکه‌ای در قسمت‌های مختلف مزرعه است که در این نقاط، رشد گیاه بسیار ضعیف بوده و علائم کمبود شدید مواد غذایی را نشان می‌دهد. این لکه‌ها در جهتی که شخم زده می‌شود کشیده شده و گسترش می‌یابند. اگر آلودگی در مزرعه از چند سال قبل شروع شده باشد این نواحی آلوده بزرگتر بوده و در آلودگی‌های شدید کل مزرعه از بین می‌رود؛ بنابراین در مزرعه‌ای که چنین علائمی در آن وجود دارد به سراغ بوته‌هایی خواهیم رفت که در نواحی لکه‌ای وجود دارند. اثرات نماتد سیست سیب‌زمینی روی گیاه شامل تنش آبی و پیری زودرس برگ‌ها می‌باشد و در گیاه شدیداً آلوده، زمین کاملاً با برگ‌های ریزش کرده پوشیده می‌شود. علائم آلودگی در برگ‌ها شبیه به علائم کمبود مواد غذایی و به صورت کلروز، زردی غیرطبیعی و پژمردگی، زرد و نکروزه شدن حاشیه برگچه‌ها و چرمی شدن برگ‌ها می‌باشد.

فرخی ادامه داد: ساقه‌ها باریک و ضعیف شده و رشد ریشه‌ها تا حد زیادی کاهش یافته، ریشه‌ها معمولاً کوچک، افشان و به میزان زیاد منشعب شده و به شدت دچار پوسیدگی می‌شوند و علائمی شبیه به خسارت بیماری پوسیدگی ریزوکتونیایی نشان می‌دهند.

مدیرحفظ نباتات جهاد کشاورزی جنوب کرمان اظهار داشت:غده‌ها نیز از لحاظ تعداد و اندازه کاهش می‌یابد و غده‌های برداشت شده از چنین مزارعی کوچک بوده و تعداد غده در هر بوته به شدت کم خواهد بود. بوته‌ها در اوقات گرم روز پژمرده شده و در شب تا اندازه‌ای به حالت اولیه برمی گردند. همچنین در قسمت انتهایی ممکن است ظاهری کپه‌ای به خود بگیرند. گیاهانی که شدیداً آلوده هستند هرگز سبز نکرده و یا به زودی پس از خروج از خاک، از پای درمی‌آیند.

وی گفت:به طور کلی علائم در کل گیاه بصورت کوتولگی و پیری زودرس و در نهایت مرگ گیاه می‌باشد. کاهش محصول تحت تأثیر نوع خاک، رطوبت و میزان آلودگی قرار دارد. آب و هوای خشک و خاک سبک شرایط مناسبی را جهت آلودگی شدید نماتد فراهم می‌سازد.

انتهای پیام/ح

ردیابی افت سیست طلایی سیب زمینی در جنوب منفی شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.