کارشناس مسائل بین‌الملل گفت:حالا که ما در خط مقدم قرار گرفته‌ایم اتحادیه اروپا نباید احاله مسئولیت کرده و شانه خالی کند.

احمد کاظم‌زاده کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگارن جوان، درباره تضمین های اروپا و آینده برجام اظهار کرد: برجام یک پیمان بین‌المللی چندجانبه بوده که روسیه و چین در کنار اتحادیه اروپا در این پیمان حضور دارند و خروج ایالات متحده به صورت یکجانبه از این پیمان در واقع اهانتی به دیگر طرفین این توافق بوده است.

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه کاخ سفید به دنبال تحمیل رهبری خود بر جامعه جهانی است، بیان کرد: اگر آمریکا بتواند خواسته نامشروع خود را در خصوص برجام بر دیگر اعضا تحمیل کند و این اعضا نتوانند واکنش درخور و متناسبی را از خود نشان دهند، این خطر را به همراه خواهد داشت که کاخ سفید دوباره همانند زمان های جورج بوش پدر و پسر به وسوسه بیفتد که نقشه مورد نظر خود را در یکجانبه‌گرایی، تک‌قطبی و تحمیل رهبری و هژمونی آمریکا بر جهان را پیش ببرد.

وی ادامه داد: جدا از تعهداتی که روسیه، اتحادیه اروپا و چین در برجام دارند، حفظ این پیمان به نفع خودشان است چرا که با منافع استراتژیک آنها به خصوص در تعیین جهت نظام بین‌الملل و ماهیت آن در ارتباط است.

کاظم‌زاده با بیان اینکه کشورهای عضو برجام به خاطر منافع خودشان باید از برجام حمایت کنند، گفت: اعضای توافق هسته‌ای با توجه به منافعی که از این پیمان می‌برند، نباید اجازه دهند کاخ‌سفید برای تغییر نظام بین الملل به طور تک‌قطبی و به وسیله برجام گام هایی بردارد و  بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای، پیش ببرد.

کارشناس مسائل بین‌الملل اظهار کرد: اگر کشورهای عضو برجام سکوت کنند یا اقدام شایسته‌ای و بازدارنده‌ای از خود نشان ندهند، تجدیدنظر طلبان حاکم در کاخ سفید حتما به وسوسه خواهند افتاد و همان آرمان‌ها و ایده‌هایی که در زمان جورج بوش پدر و پسر دنبال می‌کردند و تاکنون بصورت معلق مانده، بلند پروازانه دوباره پیگیری کنند و این خطری برای تمام جهان است.

وی با بیان اینکه حالا که ما در خط مقدم قرار گرفته‌ایم اتحادیه اروپا نباید احاله مسئولیت کرده و شانه خالی کند، خاطرنشان کرد: کشورهای عضو برجام باید بدانند در صورتی که نسبت به اقدامات آمریکا کوتاه بیایند، در آینده خودشان هزینه سنگینی پرداخت خواهند کرد.

انتهای پیام/

 

 

برچسب ها: برجام ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار