به گزارش
گروه استان هایباشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ؛ محمد کوه گرد گفت: مشکل اصلی توقف کامیونها در این مرز مربوط به
گمرک افغانستان است، زیرا زیرساختهای لازم برای پذیرش کامیونهای ترانزیتی و صادراتی ایران را ندارد.
وی گفت: هم اکنون ۱۰ باسکول در گمرک منطقه ویژه دوغارون و بازارچه مرزی دوغارون فعال است و از سه طریق کامیونهای ترانزیتی و صادراتی را به افغانستان ارسال میکند، اما گمرک افغانستان تنها یک دستگاه باسکول در اختیار دارد که این امر باعث ازدحام کامیونها در پشت مرز شده است.
مدیر گمرک دوغارون افزود: دیروز ۲۰۰ دستگاه کامیون از گمرک دوغارون، ۱۲۰ دستگاه کامیون از منطقه ویژه دوغارون و ۴۰ دستگاه کامیون از بازارچه مرزی این منطقه به افغانستان رفتند.
کوه گرد همچنین با اشاره به سابقه ۱۰۰ ساله فعالیت گمرک دوغارون در مرز ایران و افغانستان گفت: روزانه چهار هزار مسافر که ۹۰ درصد آنان از اتباع افغانستان هستند، در این مرز تردد میکنند، همچنین سالانه ۱.۵ میلیارد دلار صادرات، سه میلیارد دلار ترانزیت خروجی و ۲۰ میلیون دلار واردات که عمده آن کنجد است، در این مرز جابه جا میشود.
وی افزود: هم اکنون فعالیت پایانه مرزی دوغارون از ساعت هفت صبح تا پنج بعداز ظهر میباشد که در صورت موافقت طرف افغانستان یک یا 2 ساعت به این مدت افزوده میشود.
مدیر گمرک دوغارون با اشاره به مذاکرات انجام شده با مسئولان گمرک افغانستان در زمینه افزایش فعالیت در ثبت بارنامه بین المللی رانندگان ترانزیت گفت: یکی از دلایل طولانی شدن فرآیند ترانزیت و خروج کامیونها از گمرک، نبود درگاه سامانه ثبت به نام 'سی. ام. آر' در گمرک افغانستان است که امیدواریم این سامانه به زودی در گمرک مزبور فعال شود.
انتهای پیام//م. ن
۶۰۰ کامیون در مرز دوغارون منتظر ورود به افغانستان هستند