مدیرکل ميراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: استان اصفهان 22 هزار اثر با ارزش تاریخی حدود هزار و 850 اثر ثبت شده در کشور و 7 اثر ثبت شده بین المللی دارد.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،فریدون اللهیاری شامگاه چهارشنبه در برنامه فرضیه‌های اصفهان اظهار کرد: همه باید به میراث فرهنگی که هویت ما است توجه ویژه‌ای داشته باشیم. 

وی تصریح کرد: استان اصفهان 22 هزار اثر با ارزش تاریخی حدود هزار و 850 اثر ثبت شده در کشور و 7 اثر ثبت شده بین‌المللی دارد؛ برای حفاظت از این آثار نیاز به عزم عمومی و کمک دستگاه‌ها داریم. 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز نیاز به مشارکت همه مردم دارد و استفاده از سرمایه‌های مردم مورد توجه قرار گرفته است، در استان اصفهان بیش از 250 بنای تاریخی به صورت خصوصی مرمت می‌شوند. 

وی اذعان داشت: این‌که اخباری از مخدوش شدن یک اثر تاریخی منتشر می‌شود نشان از اهمیت جامعه به میراث فرهنگی دارد، در سال 96 همکاران ما تعداد 680 پروژه مرمتی را انجام دادند و در سال جدید تاکنون 380 پروژه مرمتی جدید آغاز شده است. 

اللهیاری بیان داشت: تا ترک 15 گنبد مسجد امام مرمت‌ها انجام شده است و امید داریم تا پایان سال داربست‌ها از گنبد مسجد امام برچیده شود؛ امسال از 9 موزه خصوصی تقدیر شده در کل کشور 6 موزه آن از موزه‌های اصفهان بوده است. 

علی شیخ‌الاسلام نیز در ادامه بیان داشت: به دنبال ایده‌های نوی معماری در برخی بناهای تاریخی هستیم تا این بناها صرفاً تاریخی نباشند و بتوان رویدادهای معماری در آن برگزار کنیم.

وی افزود: موضوع اصفهان در عصر خرد را انتخاب کردم، بسیاری از تمدن‌ها در کنار رودها بوده است، یکی از عوامل رشد اصفهان وجود مادی‌ها بود.

این کارشناس معماری عنوان کرد: صفویه با محور چهارباغ همه مادی‌ها را برید و شبکه خط مستقیمی را حاکم شهر کرد و پایه‌گذار محور خطی شد و با شاهکارهای معماری رنسانسی برای اصفهان ایجاد کرد.

وی بیان داشت: این شهر چهارخونه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم از تصمیمات معماری و شهرسازی صفویه است و امروز مردم از ابرسازه‌هایی که معماری خاصی ندارند و از اصول نوین شهرسازی نیز پیروی نمی‌کنند خوششان می‌آید.

در ادامه سروش صحت ابراز داشت: متولد 1344 در اصفهان هستم و زمانی که به زندگی 53 ساله‌ام دقت می‌کنم می‌بینم زندگیم به خاطراتم وابسته است وگرنه زندگی یک لحظه است و این نکته مهم است که گذشته باید بماند اما ما نباید در گذشته بمانیم.

وی عنوان کرد: خوشبختیم که اصفهانی هستیم و در یک موزه زندگی می‌کنیم، امید دارم مسؤولان شهری اجازه دهند مردم در زیر پل خواجو آواز بخوانند و خاطرات بسازند.

این کارگردان اصفهانی تصریح کرد: باید در مسجد جامع اصفهان نماز خواند و نماز خواندن دید، باید محراب مسجد امام را دید، اگر نتوان این دیدنی‌ها را دید سودی ندارد.

وی تأکید کرد: خیلی خوب است که مترو ساخته می‌شود اما آیا باید این‌قدر دروازه دولت زشت باشد، آیا باید بنرها را در مقابل کاخ شهرداری زد و این ساختمان دیده نشود، چرا مسجد امام همیشه باید داربست داشته باشد و این همه سال این مرمت‌ها طول بکشد.

عباس نکویی نیز ادامه داد: همه ساله شورای بین‌المللی موزه‌ها شعاری برای گرامیداشت موزه‌ها انتخاب می‌کند و برای سال 2018 شعار «موزه‌های تراپیوسته، رویکردهای نو و مردمان نو» را انتخاب کردند. 

وی تشریح کرد: اداره کردن موزه‌ها به شکل سنتی دیگر مورد نظر نیست، در شهر اصفهان حدود 50 موزه و 100 مجموعه‌دار داریم و اگر موزه بزرگ اصفهان راه‌اندازی شود علاوه بر جذب مخاطب می‌تواند رونق اقتصادی و گردشگری پایدار را دنبال کند. 

دبیر انجمن موزه‌داران ایران اظهار کرد: طرح موزه مجازی ایران را برنامه‌ریزی کردیم تا به راحتی بر روی دستگاه‌های الکترونیکی موزه‌ها را به مردم ایران و دنیا معرفی کرد.

در ادامه از ابراهیم آذری مدیر انجمن حفاظت از میراث فرهنگی، سمیرا سادات حسینی از انجمن اصفهان‌شناسی زنده‌رود، انجمن دوستداران میراث فرهنگی، عنایتالله رفیعی، محمد بخت‌آور از هنرمندان صنایع دستی، مهدی باقری، محمود رحیمی، محمدجواد توکلی، حسین ناصحی‌پور، اسماعیل میری، محمدعلی هاشمی، عبدالرضا بروجی از یگان حفاظت میراث فرهنگی، مهدی باقری، نرگس بهشاد، مریم شیروانی، رضا غلامی، فریناز فاتحی، سهیل موسوی‌فرد، مسعود اعظمی، علمدار علیان، فهیمه زرگر، جواد چهرازی، محمود محمدیان مدنی، مجید کاظمی، سحر صدیقی و برخی دیگر از فعالان میراث فرهنگی تجلیل شد.

 

انتهای پیام/م

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.