رییس مرکز آموزش و پژوهش شورای عالی استان‌ها گفت: بند ۷ ماده ۸۸ قانون شورا‌ها به مسئله آموزش شورا‌ها تاکید کرده است.

برگزاری کلاس های آموزشی مجازی برای اعضای شورای عالی استان هاعلی دشتی رئیس مرکز آموزش و  پژوهش شورای عالی استانها در گفت وگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره اهمیت پژوهش در شوراهای اسلامی سراسر کشور اظهار داشت: بخش پژوهشی در دوره های قبل این شورا تاسیس شده بود ولی تعبیه و تاسیس آموزش و پژوهش محصول دوره پنجم شورای عالی استان ها است که به صورت تلفیقی مباحث آموزش و پژوهش در یک مرکز در حال پیگیری است.

وی با بیان اینکه آموزش و پژوهش دو امر غیر قابل تفکیک هستند و ادغام آن در شورای عالی استان ها نشان از اهمیت این موضوع است، بیان کرد: پژوهش در بسیاری از ابعاد مقدمه آموزش است.

رئیس مرکز آموزش و پژوهش شورای عالی استان ها اهمیت آموزش در شورای عالی استان ها را به سبب اشاره قانون به آن دانست و  تصریح کرد: بند 7 ماده 88 قانون شوراها به مسئله آموزش شوراها تاکید کرده است و بسیار این  قانون حائز اهمیت است؛ چرا که تنها وظیفه اجرایی، عملیاتی و کاربردی شورای عالی استان ها را آموزش دانسته؛ بر این اساس قانون نحوه اجرای این ماده را نیز تعیین کرده است. تنها موردی است که قانون اقدام و عمل را برای شورای عالی استان ها در این راستا پیش بینی می کند.

دشتی با بیان اینکه عدم آگاهی برخی اعضای شوراهای اسلامی از قوانین و وظایف از مواردی است که مورد انتقاد دستگاه ها و افراد است، گفت: ممکن است اعضای شوراها مدراک لازم را برای اداره شهر داشته باشند؛ ولی تجربه لازم را نداشته باشند. بر این اساس دانش افزایی و همفکری درباره نحوه اداره شهر ضرورت دارد.

وی با بیان اینکه بر اساس قانون برای حضور اعضا در جلسات آموزشی شوراهای اسلامی الزامی وجود ندارد و این از ضعف هایی است که بایستی مرتفع شود، تاکید کرد: البته با این وجود همواره شورائیان داوطلبانه و با دغدغه در جلسات آموزشی حضور داشته اند. اما ایجاد امتیازات قانونی برای داوطلبین عضویت در شورا و اعضای شوراها می تواند در اثر بخشی آموزش نقش مهمی را ایفا نماید. چرا که از نظر ما صرف داشتن مدرک تحصیلی تکاپوی مسئله را نخواهد کرد. این الزام وجود دارد که اعضا آموزش ها را در قبل و حین خدمت در شوراها دریافت کنند.

رییس مرکز آموزش و پژوهش شورای عالی استان ها با توجه به وضعیت دانشگاه ها، افزایش سطح تحصیلی را برای شوراها غیر ضروری دانست و تاکید کرد: معتقدیم درصورتی که آموزش های شوراهای اسلامی به صورت کاربردی و عملیاتی انجام گیرد، نتیجه بهتری نسبت به افزایش سطح تحصیلی خواهد داشت. لذا این طرح را در قالب کارگروهی در شورای عالی استان ها پیگیری خواهیم کرد.

دشتی، نیازسنجی اعضای شوراهای اسلامی را از دیگر برنامه های مرکز آموزش و پژوهش شورای عالی استان ها عنوان کرد و توضیح داد: مقدمه آموزش مطلوب، نیاز سنجی است. بر این اساس مقدمه مهم برای آموزش، شناخت دقیق از نیاز های افراد است. در بخش پژوهش پروژه هایی را در این راستا شروع کرده ایم که قطعا مبنای علمی قابل توجهی برای شورای عالی استان ها خواهد بود.

وی افزود: با وجود اینکه 20 سال از عمر شوراهای اسلامی می گذرد، متاسفانه آسیب شناسی علمی و قابل استناد برای شوراهای اسلامی صورت نگرفته است. البته می توان به صورت شخصی و تجربی آسیب ها را مطرح کرد ولی به صورت تخصصی و علمی تاکنون چنین اقدامی انجام نشده است.

دشتی گفت: تهیه سند آسیب شناسی شوراها در کشور از برنامه های مرکز آموزش و پژوهش شورای عالی استان هاست که  اجرای آن را  به صورت مبنایی در سطح کشور در حال پیگیری هستیم. نگاه آینده پژوهانه به شوراهای اسلامی از محکمات و ملزومات است. زمانی ما می توانیم از سند آسیب شناسی بهره ببریم که نگاه آینده پژوهانه داشته باشیم. شوراهای اسلامی در کنار سایر قوا باید از اهداف و سیاست های مشخص برخوردار باشد. در کنار نیازسنجی و سند آسیب شناسی شوراها، باید سند آینده پژوهانه یا آینده نگرانه در دست شوراها داشته باشیم و این موضوع را تعریف  کنیم که شوراها در کشور چه جایگاهی داشته اند، دارند و خواهند داشت.

وی با تاکید بر اهمیت جایگاه شوراهای اسلامی در آینده گفت: این مورد در نحوه قانون گذاری و حتی برای شورای عالی استان ها در تدوین برنامه ها بسیار مهم است. یکی از مهم ترین برنامه های مهم آقای الویری به عنوان رئیس شورای عالی استان ها که پیش از انتخاب شدن به صورت کتبی و مشخص  به اعضا ارائه کردند، آموزش و پژوهش بود. از این جهت رسالت ما در بخش آموزش و پژوهش شورای عالی استان ها این است که به این برنامه ها به صورت جدی عمل شود.

رییس مرکز آموزش و پژوهش شورای عالی استان ها  خاطر نشان کرد: توجه به نیازهای روزمره اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز از دیگر برنامه های مرکز آموزش و پژوهش شورای عالی استانها است. این مهم از کارهای مبنایی و تخصصی است و به لحاظ بازدهی با توجه به اجرای برنامه ها و مراحل خاص خود، چندین ماه زمان نیاز دارد.

وی با بیان اینکه در بخش آموزش برنامه ای با شوراهای اسلامی تدوین کرده ایم و آمادگی شوراهای استان را مبنی بر برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت تا تدوین برنامه نهایی دریافت نموده ایم، گفت: قبل از ماه مبارک رمضان نیز در استان البرز اولین دوره آموزشی را با محوریت مباحث نحوه اداره شورا، نحوه بررسی طرح و لایحه در شورا و مسائل مالی و تشکیلاتی شوراها برگزار و بعد از آن نیز با برنامه مدونی که پیش‌بینی شده، آموزش اعضای شورای اسلامی ادامه می یابد.

دشتی در پایان از بروز رسانی سایت شورای عالی استان ها و آموزش از طریق فضای مجازی سخن گفت و تاکید کرد: در سایت جدید شورای عالی استان ها بخش آموزش و پژوهش در نظر گرفته شده است که قصد داریم از این طریق به صورت کاربردی و تعاملی 2 سویه، ارتباطی موثر  راه اندازی کنیم. مقدمات آن نیز انجام شده و در آینده نزدیک عملیاتی خواهد شد.

رییس مرکز آموزش و پژوهش شورای عالی استان ها  در پایان گفت: برگزاری همایش ها و کنفرانس های ملی و بین المللی برای ما در اولویت هستند. در سال جاری حداقل یکی از همایش های بین المللی را در  تهران برگزار خواهیم کرد. از سوی دیگر طبق مذاکراتی که با اعضای شورای شهر فرانسه و شهرداران این کشور انجام داده ایم، بعد از کسب مجوزهای لازم متخصصان دانشگاهی برنامه های آموزشی و تعاملی خود را در قالب کارگروه های تخصصی  برای اعضای شورا پیش خواهند برد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار