عضو شورای عالی استان‌ها جاده کردستان را به ترسناکی‌ جهنم دانست و گفت: این جاده مقتل‌گاه بسیاری از شهروندان شده است.

جاده کردستان مقتل‌گاه بسیاری از شهروندان شده استبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هلاله امینی نماینده مردم کردستان در شورای عالی استان‌ها در جلسه شورای عالی استان‌ها که امروز (پنجشنبه) برگزار شد، خواستار باز شدن معابر مرزی استان کردستان شد و در این باره اظهار کرد: باز شدن معابر مرزی و تخفیفات عوارض گمرکی از مردم این استان برای به دست آوردن نان حلال است، با توجه به اینکه در شهرستان‌های این استان هیچ کارخانه‌ای وجود ندارد، بیکاری باعث بروز آسیب‌های اجتماعی شده است.

وی با اشاره به نبود زیرساخت‌های توسعه در این استان، گفت: جاده‌های ارتباطی با این استان یکی از همین زیرساخت‌های نامناسب توسعه است، جاده کردستان به زیبایی بهشت اما به ترسناکی‌ جهنم است و مقتل‌گاه بسیاری از شهروندان شده است.

نماینده مردم کردستان در شورای عالی استان‌ها نبود درآمد پایدار را مشکل اصلی شهرداری‌ها دانست و گفت: شهرداری‌های این استان با کوله‌باری از بدهی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

وی مهاجرت زیاد به بیرون از شهرستان‌های استان کردستان را یکی دیگر از مشکلات این استان دانست و گفت: امید است مسئولان با یافتن راه‌حل اساسی، تصمیماتی را جهت تعدیل مشکلات کردستان اتخاذ کند.

نماینده استان کردستان در شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه استان کردستان دارای 100 شهرستان با چشم‌اندازهای‌ زیبا و بی‌نظیر است، گفت: این استان با ظرفیت‌های گردشگری فراوان می‌تواند به عنوان پایتخت‌ بومی‌گردی مطرح شود. کردستان هم به لحاظ تاریخی و هم از نظر طبیعی ارزشمند و یگانه است؛ مردمان‌ کردستان خونگرم‌ هستند، این استان طبیعتی بکر‌ و فرهنگی کهن‌ دارد.

امینی‌ افزود: در کنار این زیبایی‌ها، مردمان‌ استان شاهد مشکلاتی هستند. مردم همواره نگران قطعی ارتباط‌شان با شهرهای مرزی و انسداد مرزها‌ هستند که ارتباط مستقیمی با کسب و کار و اشتغال ساکنان این استان دارد. وضعیت معیشتی‌ مردم مرزنشین‌ وابسته به مرزهای‌ موجود است، لذا دولت باید در بازگشایی‌ مرزهای موجود اهتمام ور‌زد. امرار معاش‌ بسیاری از مرزنشینان‌ از طریق‌ بازارچه‌های مرزی صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: انسداد مرزها باعث اعتصابات‌ چندین روزه بازاریان‌ و تجمع‌ بازاریان شهرهای مرزی استان از جمله بانه و مریوان‌ شده است، به گونه‌ای که با بستن مغازه‌ها و گستردن‌ سفره‌های خالی در خیابان‌های شهرهای مرزی نسبت به تصمیم دولت اعتراض‌ خود را نشان داده‌اند.

نماینده استان کردستان در شورای عالی استان‌ها اذعان داشت: این جوانان و بازاریان‌ برای ایجاد آشوب و بر هم زدن امنیت و آسایش تجمع‌ نکرده‌اند، بلکه خواستار باز شدن معابر مرزی و به دست آوردن نان حلال برای خانواده‌هایشان هستند.

امینی با تأکید بر اینکه استان کردستان همانند استان‌های مرکزی و صنعتی نیست، گفت: زندگی عادی و روزمره بسیاری از ساکنان این استان به بازگشایی مرزها و تخفیفات عوارض گمرکی‌ بستگی مستقیم دارد.

وی با اشاره به خطرناک بودن جاده‌های منتهی‌ به کردستان گفت:جاده سنندج–مریوان‌ یکی از خطوط مهم ترانزیتی‌ کشور محسوب می‌شود که به دلیل باریک‌ بودن جاده و پیچ‌های متعدد سالانه موجب تلفات جانی و مالی فراوانی برای ساکنان استان و حتی مسافران خارج از آن می‌شود.

نماینده استان کردستان در شورای عالی استان‌ها افزود: تردد نفت‌کش‌های عراقی و ناآشنا با وضعیت جاده‌ای کردستان این مشکل را دو چندان کرده است، تا جایی که هر از گاهی خبر از واژگون‌ شدن یکی از تانکرهای‌ عراقی و پخش‌ شدن مواد نفتی و شیمیای‌ به محیط‌ زیست و بستر رودخانه‌ها به گوش می‌رسد، این موضوع علاوه بر تلفات جانی، آلودگی زیست‌ محیطی نیز ایجاد می‌کند.

امینی با اشاره به وضعیت بد درآمد شهرداری‌ها در استان کردستان گفت: شهرداری‌ها با کوله‌باری از بدهی‌، حقوق معو‌قه کارکنان زحمت‌کش که در سخت‌ترین‌ شرایط زندگی به سر می‌برند، روبرو هستند. تمام این مشکلات به علت نبود‌ ماشین آلات مناسب برای انجام کارهای خدماتی و عمرانی است و برای انجام این خدمات از ماشین‌آلات فرسوده بهره می‌برد.

وی خاطرنشان کرد: تبدیل مراتع به زمین کشاورزی‌، تغییر کاربری‌ زمین‌های کشاورزی به مسکونی‌ از معضلات‌ شهرداری‌ها است، همچنین پایین رفتن بیش از حد سطح آب و استفاده بی‌رویه و نامناسب‌ از آب در بحث‌ کشاورزی‌، عدم وجود صنایع‌ تبدیل‌ در شهرستان‌ها و در نتیجه‌ فروش خا‌م محصولات کشاورزی و بازدهی‌ پایین‌ کشاورزی‌ و در نتیجه مهاجرت افراد به بیرون از شهرستان‌ از دیگر مشکلات استان است.

نماینده استان کردستان در شورای عالی استان‌ها اذعان‌ کرد: مجموعه دفع‌ زباله‌ در برخی از استان‌ها یکی از مشکلاتی است که همواره مجموعه شهری با آن دست به گریبان‌ بوده است، به دلیل سنتی‌ بودن فرآیند‌ جمع‌آوری زباله‌، مردم‌ با مشکلات متعددی مواجه هستیم‌.

وی در پایان گفت: زیبایی‌های استان کردستان آنقدر فراوان است که مشکلات آن کمتر به چشم می‌آید‌، باید‌ برای‌ کاهش این مشکلات تلاش کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار