چهار طرح که در مراحل پایانی است تا پایان امسال به بهره برداری می‌رسند.

 به گزارشگروه استان های  باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج ؛  معاون اداره کل امور عشایر استان گفت: چهار آبرسانی به زمین‌های کشاورزی طسوج، حبیب آباد، زیلایی و پشت کوه به مساحت ۶۷۰ هکتار هم اکنون در مراحل پایانی است که تا پایان امسال به بهره برداری می‌ رسند.

بهمن آزادی افزود: در حال حاضر به هزار و ۳۲۰ هکتار زمین کشاورزی در مناطق عشایری آبگندی، طسوج چرام، حبیب آباد شیبانی بویراحمد، پشت کوه باشت و زیلایی آبرسانی می‌شود.

وی با بیان اینکه طرح آبرسانی به منطقه آبگندی به مساحت ۶۵۰ هکتار در اوایل تابستان امسال آغاز می‌شود ادامه داد: با بهره برداری از این طرح‌ها زمینه اشتغال ۷۵۰ نفر ایجاد می‌شود.

معاون اداره کل امور عشایر استان اضافه کرد: هزار و ۱۰۰ هکتار زمین کشاورزی در کهگیلویه، ۹۰۰ هکتار در گچساران و یک هزار و ۱۰۰ هکتار در شهرستان بویراحمد برای اجرای طرح آبرسانی مطالعه شده است.

وی به روندکاهش جمعیت عشایری کهگیلویه و بویراحمد در سال‌های اخیر (از ۱۷ هزار خانوار در سال ۱۳۶۶ به ۱۱ هزار خانوار در سال‌های اخیر) اشاره کرد و افزود: اجرای این طرح‌ها برای اشتغالزایی و ماندگاری جمعیت در مناطق عشایری ضروری است.

آزادی افزود: هم اکنون ۴۵ هزار هکتار زمین کشاورزی در اختیار عشایر استان است.

عشایر کهگیلویه وبویراحمد با تولید سالانه بیش از ۲۳ درصد از انواع محصولات کشاورزی و باغی، بیش از ۱۰ هزار متر مربع انواع صنایع دستی شامل قالی،قالیچه، گبه،گلیم و جاجیم نقش موثری در تولید و خودکفایی ملی دارند.

شهرستان‌های بویراحمد، کهگیلویه، گچساران، دنا و بهمئی مهمترین مناطق عشایر نشین استان هستند.

عشایر کهگیلویه و بویراحمد ۱۱ هزار و ۲۰۰ خانوار با بیش از ۷۰ هزار نفرجمعیت هستند.

انتهای پیام/د

بهره برداری از 4 طرح آبرسانی به مراتع عشایری تا پایان سال

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.