مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بارداری زنان زیر ۱۸ و بالای ۳۵ سال جزو بارداری‌های در معرض خطر بیشتر محسوب می‌شود وسن مناسب برای فرزند آوری در بازه سنی ۳۵-۱۸ و مناسب‌ترین آن در سنین ۲۰ تا ۳۰ سال است.

 زوجین واجد شرایط فرزند آوری خود را به تاخیر نیاندازندبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ،دکتر حامد قضاوی افزود: برطبق سرشماری سال ۱۳۹۵ کشوری، افزایش باروری به ترتیب در گروه‌های سنی ۳۹-۳۵ و۳۴-۳۰ و ۱۹-۱۵ سال در زنان ساکن در مناطق شهری کشور قابل مشاهده است.

وی تصریح کرد: بیشترین افزایش در باروری ویژه سنی ۳۹-۳۵ساله زنان شهری صورت گرفته است و این تغییر الگوی سنی سهم بسزایی در رسیدن میزان باروری کشور به سطح جانشینی را داشته است.

مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در سیاست‌های کلی جمعیت ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری افزایش نرخ باروری به بیش از سطح جایگزینی مورد تاکید معظم له بوده است.

قضاوی افزود: الگوی سنی باروری در سال‌های اخیر از الگوی زودرس فرزندآوری به سمت الگوی دیررس فرزندآوری در حال تغییر بوده است و میزان باروری کلی به زبان ساده به تعداد فرزندانی که یک زن می‌تواند در طول دوره باروری خود به دنیا آورد اطلاق می‌شود.

وی ادامه داد: میزان باروری کلی برابر با ۲.۱ به عنوان پایین‌ترین حد لازم برای جایگزینی در نظر گرفته می‌شود؛ که البته بر اساس دیدگاه برخی جمعیت شناسان میزان ۲.۵ مطمئن‌تر می‌باشد.

مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: میزان باروری کلی کشور بر اساس نتایج سرشماری ۱۳۹۵ برابر با ۲.۰۱ بوده که نسبت به سرشماری قبلی با میزان ۱.۸ افزایش داشته است.

قضاوی تصریح کرد: این میزان در رابطه با خراسان رضوی ۲.۴۱ می‌باشد، که علیرغم بالابودن نسبت به کشور در مقایسه با سرشماری قبلی در کل استان کاهش اندک داشته است.

وی افزود:حداقل میزان باروری کلی مربوط به استان گیلان برابر با ۱.۳۸ و بیشترین مربوط به استان سیستان و بلوچستان برابر با ۳.۹۶ فرزند بوده است. متوسط نرخ رشد سالانه کشور در سال‌های ۹۵-۹۰ برابر با ۱.۲۴ و در خراسان رضوی برابر با ۱.۴۳ بوده که از میانگین کشوری بالاتر می‌باشد.

مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بعد خانوار در این سرشماری در مناطق شهری ۳.۳ و در مناطق روستایی کشور ۳.۴ بوده است.

قضاوی افزود: در رابطه با مباحث جمعیتی در روستا باید با احتیاط بیشتری برخورد کرد تا به عنوان مثال تبدیل شدن برخی مناطق روستایی به منطقه شهری به عنوان کاهش جمعیت روستایی ناشی از کاهش زاد و ولد در آن مناطق محسوب نشود.

وی به لزوم هنجار سازی و فرهنگ آفرینی در مباحث جمعیتی پرداخت و اضافه نمود، باید به جوانان لزوم ازدواج موفق و آسان گوشزد و تسهیلات لازم نیز فراهم شود.

مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: همچنین عواقب تاخیر در فرزند آوری نیز بازگو گردد و زوجین تشویق گردند که در همان سال‌های اولیه ازدواج فرزند آوری داشته و این امر را به سال‌های بعد موکول نکنند.

انتهای پیام// ف. غ.


زوجین در سال‌های اول ازدواج فرزند آوری داشته باشند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.