رئیس دفتر صنایع تکمیلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت:با افزایش همزمان قیمت خوراک و کاهش قیمت فروش ،برخی شرکت‌ها وارد فاز زیان‌دهی شده‌اند.

شرکت های پتروشیمی وارد فاز زیان دهی شده اندبه گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،به نقل از شرکت ملی صنایع پتروشیمی، رضا محتشمی‌پور، رئیس دفتر صنایع تکمیلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی درباره مشکلات کنونی محصولات پتروشیمی، گفت: بازار در ماه دوم سال شرایط پرالتهابی را تجربه می‌کند، به‌طوری‌که پارسال کالاهای پررقابت حدود ۱۱ درصد کل محصولات صنعت پتروشیمی بود، اما اوایل اردیبهشت میزان کالاهای پر رقابت به ۴۳ درصد افزایش یافت. از آن طرف به‌طور معمول ۶۵ تا ۷۰ درصد کالاها، بدون رقابت یا با رقابت کم بودند که این میزان در ماه جاری به ۲۵ درصد کالاها رسیده است. این یعنی این‌که ما با بحران تقاضا روبه‌رو هستیم.

وی گفت: این در حالی است که با افزایش همزمان قیمت خوراک و کاهش قیمت فروش ،برخی شرکت‌ها وارد فاز زیان‌دهی شده‌اند. به عنوان مثال، پتروشیمی تندگویان تنها تولید کنندهPET در ایران بر اساس برآوردها این محصول را با زیان عرضه می‌کند، اما خریداران آن از محل فروش PET در بازار آزاد تا بیش از ۵۰ درصد سود می‌کنند که نتیجه اشکال در سازوکارهای مدیریت بازار است. هم‌اکنون عامل اصلی این مسئله سقف رقابت است و اگر سقف قیمتی در کوتاه مدت اصلاح یا برداشته شود التهاب بازار کم خواهد شد، البته برداشتن آن نیز نگرانی‌هایی ایجاد می‌کند.

رئیس دفتر صنایع تکمیلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی در پایان گفت: باید به عملکرد گذشته شرکت‌ها در دوره غیر بحران هم توجه داشت، یعنی اگر یک شرکت در زمان نبودن بحران ماهانه ۱۰۰ تن خرید داشته، در اصل نباید توان آن را داشته باشد که ناگهان ۲ هزار تن تقاضا ثبت کند. مشکل دیگر صنعت پایین‌دست پتروشیمی خرید محصولات از بازار داخلی و فروش در بازارهای جهانی توسط دلالان است. در واقع عده‌ای به این وسیله ریال خود را با ارز ۴۲۰۰ تومانی به محصولات پتروشیمی تبدیل کرده و سپس آن‌را با ارزهای با قیمت بازار آزاد صادر می‌کنند که سبب کمبود در نیاز داخل می‌شود.

انتهای پیام/

ضرورت اصلاح سازوکار قیمت‌گذاری محصولات پتروشیمی منطبق با بازار ارز

برچسب ها: وزارت نفت ، پتروشیمی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار