مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان گفت: هشت هزار و ۲۲۴ حلقه چاه غیرمجاز در استان وجود دارد که سالانه ۳۸۰ میلیون متر مکعب آب از سفره‌های زیرزمینی برداشت می‌کنند.

اتابک جعفری مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، گفت: چهار هزار و ۱۷۳ حلقه چاه غیر مجاز در این استان شناسایی شده که ۳۹۱ حلقه از این چاه‌ها امسال باید پر شود.

اتابک جعفری اظهار داشت: در نخستین نشست شورای حفاظت آب سیستان و بلوچستان مقرر شد ۳۹۱ چاه غیر مجاز پر شود، اما به دلیل شرایط اجتماعی و امنیتی این استان پیمانکاران رغبتی برای انجام این کار ندارند.

وی بیان کرد: تا کنون سه مرحله مناقصه برای پر کردن چاه‌های غیرمجاز در سیستان و بلوچستان برگزار، اما منتج به نتیجه نشده است.

وی تصریح کرد: هشت هزار و ۲۲۴ حلقه چاه غیرمجاز در سیستان و بلوچستان وجود دارد که سالانه ۳۸۰ میلیون متر مکعب آب از سفره‌های زیرزمینی برداشت می‌کنند که این مساله بحران بی آبی را در استان تشدید کرده است.

وی افزود: از سال ۹۳ تاکنون ۲۴۰ حلقه چاه غیرمجاز با حجم تخلیه ۳۳ میلیون مترمکعب در سیستان و بلوچستان پر شده است.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان گفت: نصب کنتور‌های هوشمند در شرایط بحران کم آبی به عنوان ابزاری کارآمد برای مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی توسط وزارت نیرو پیش بینی شده است.

جعفری اظهار داشت: ۹۲۰ دستگاه کنتور هوشمند تا کنون بر روی چاه‌های کشاورزی سیستان و بلوچستان نصب شده است.

وی ادامه داد: هزینه ۸۷۶ دستگاه کنتور هوشمند از محل اعتبارات وزارت نیرو و مابقی از محل اعتبار متقاضی تامین شده است.

وی تصریح کرد: با نصب کنتور‌های هوشمند در طول سال میزان آب استحصالی هر چاه سنجش شده و در صورت اضافه برداشت هشدار‌های لازم به بهره بردار داده می‌شود.

وی افزود: بیشترین آب مصرفی در سیستان و بلوچستان در بخش کشاورزی استفاده می‌شود.

جعفری اظهار داشت: سیستان و بلوچستان دارای هشت هزار و ۶۲۶ حلقه چاه با میزان برداشت ۹۲۸ میلیون متر مکعب و هزار و ۲۸۱ رشته قنات با میزان برداشت ۳۸۳ میلیون متر معکب در سال است.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به برداشت بی رویه از اضافه برداشت چاه‌های مجاز و غیر مجاز طی ۲۰ سال گذشته به طور متوسط سطح آب‌های زیرزمینی استان سالانه ۲۱ سانتیمتر افت می‌کند.

جعفری بیان کرد: میزان افت متوسط سالانه (دوره آماری ۱۶ ساله) ۲۵ سانتیمتر و در طی این دوره تاکنون پنج متر سطح آب زیرزمینی سیستان و بلوچستان کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: این امر سبب شوری آب در دشت‌های پایلوت شده و سالانه به طور متوسط ۹۳ میکروموس بر سانتی متر افزایش داشته است.

وی تصریح کرد: حجم آب موجود در سد‌های سیستان و بلوچستان هم اینک ۷۲۸ میلیون متر مکعب است که نسبت به پارسال ۳۶ درصد کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان گفت: ۳۲ سد در این استان وجود دارد که هفت سد آن مخزنی و بقیه تغذیه‌ای هستند.

وی بیان کرد: از آب‌های ذخیره شده در هفت سد مخزنی برای مصارف آشامیدنی و کشاورزی سیستان و بلوچستان استفاده می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت تخصیص آب از دریای عمان گفت: با توجه به وضعیت منابع آب در سیستان و بلوچستان و محدودیت‌هایی که در این خصوص وجود دارد شیرین کردن و انتقال آب از دریای عمان یکی از طرح‌های وزارت نیرو در این استان است که می‌تواند وابستگی زاهدان و منطقه سیستان را از آب رودخانه هیرمند مرتفع کند.

وی ادامه داد: همچنین این طرح می‌تواند آب مطمئن و پایداری در بخش آشامیدنی، کشاورزی و صنعتی در سیستان و بلوچستان باشد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان گفت: میزان تبخیر سالانه آب در این استان چهار هزار میلی متر است که در مقایسه با ۲ هزار و ۱۰۰ میلی متر میانگین کشوری رقمی حدود ۲ برابر را نشان می‌دهد.

انتهای پیام/ع

میزان تبخیر سالانه آب در استان چهار هزار میلی متر است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار