همزمان با ٢٨ اردیبهشت روز ملی بزرگداشت خیام برگزار،و کنگره شعر از طوس تا نیشابور پایان یافت.

روز ملی خیام در نیشابوربرگزار شد به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، استاندار خراسان رضوی در این مراسم گفت:  بخش بزرگی از میراث مرتبط با هویت ملی ایرانیان مربوط به خراسان کهن است.

علی رضا رشیدیان افزود: مهمترین وجه اشتراک حکیم ابوالقاسم فردوسی با حکیم عمر خیام این بود که با استفاده از شعر به بیان دیدگاه‌های انتقادی، علمی و فرهنگی خود پرداختند.
 
وی افزود: ایران مرز پر گهری است که جای جای آن رنگ و بوی علم و ادب دارد و این هویت ملی ماست.

رشیدیان گفت: در بسیاری از بخش‌ها آثار ادبی، پشتوانه فکری و باعث غنای فرهنگ ماست و توجه و تمرکز بر آن‌ها ضامن استقلال فکری و فرهنگی است.

وی گفت: بخش بزرگی از میراث مرتبط با هویت ملی ایرانیان مربوط به خراسان کهن است و اولین وجه اشتراک شهر‌های کهن خراسان قرار گرفتن در مقدم امام مهربانی‌ها و دومین وجه اشتراک آن‌ها پرورش بزرگانی همچون ابوالقاسم فردوسی، خیام و عطار در آنهاست.

استاندار خراسان رضوی افزود: ٢٨ اردیبهشت سالروز تولد حکیم و فیلسوف جهانی، حکیم عمر خیام نیشابوری است و سالنامه خیام موجب افتخار ما ایرانیان است.

رشیدیان گفت: شهرت جهانی خیام به خاطر رباعیاتش است که از اندیشه فلسفی وی سرچشمه می‌گیرد و این امر مسئولیت ما را در بخش علمی و فرهنگی در افق ١٤٠٤ سنگین‌تر می‌کند.
 

مفاخر، گنجینه حرکت ما به سوی ارزشهای اخلاقی است

 

معاون استاندار و فرماندار ویژه نیشابور هم در این مراسم گفت: مفاخر، گنجینه حرکت ما به سوی ارزش‌های اخلاقی است و ایران زمین و شهر نیشابور مفتخر است بسیاری از این مفاخر را در دامن خود پرورده و این پاسداشت فرصتی برای تقدیر از این بزرگان است.

سعید شیبانی افزود:صلح و آشتی نیاز ملت‌ها است، ملت‌هایی که این ویژگی‌ها را داشتند پیشرفت کردند.

وی گفت:مفاخر گنجینه‌های ما هستند و نیشابور مفتخربه وجود این مفاخر است وصلح و اخلاق از ویژگی‌های مفاخر است

فرماندار نیشابور خاطرنشان کرد:خیام در داخل و فراتر از مرز‌های ایران شناخته شده است؛ خیام شاعر، ریاضی‌دان، منجم و فیلسوفی بود که با توجه به شرایط زمان خود توانست این حجم از فعالیت در حوزه‌های مختلف را ارائه دهد.
 
شیبانی تصریح کرد:حکیم عمرخیام نیشابوری یکی از برجسته‌ترین جلوه‌های این فرهنگ فاخر و انسان ساز نیشابور است چراکه خیام حکیمی الهی و شاعری سحرآفرین است که درد فلسفی وی در رباعیات پرارجش از وحدانیتی محض سیراب گردیده و دانشمندی است بلندنظر و باریک بین که همنشینی نام بلندش با تقویم جلالی به عنوان یکی از ارزنده‌ترین گاهشمار‌های جهان و نیز شان علمی وی در طرح و حل پیچیده‌ترین مسائل ریاضی، از او شخصیتی ساخته است که تاریخ علم جهان پی نگاهداشت جانب نام وی زنجیره‌ای گسسته تلقی می‌شود.
 

اهدای نشان خیام به کاووس حسنلی


در ادامه این مراسم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نشان خیام به کاووس حسنلی اهدا کرد
 
کاووس حسنلی، شاعر، نویسنده، پژوهشگر، خیام شناس و استادی نام آشنا در فرهنگ و ادبیات پارسی است که از وی تاکنون ٣٥ عنوان کتاب و بیش از ٢٠٠ مقاله‌ی علمی منتشر شده است.
 

آرامگاه خیام گلباران شد

همچنین در ادامه این مراسم سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا رشیدیان استاندار و سید سعید سرابی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و جمعی از مردم، خیام‌پژوهان، مسئولان و شخصیت‌های استانی با حضور در آرامگاه حکیم خیام نیشابوری این آرامگاه را گلبارن کردند.
 
انتهای پیام//ا.س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.