با اینکه به نظر می‌رسد ماجرای تلگرام از دی‌ماه ۹۶ شروع شده، اما کمی جست‌وجو نشان می‌دهد که این جریان حداقل از سال ۹۴ مورد سوال‌هایی در سطح حاکمیت بوده است.

جزئيات توافق درلت با دورف در تهران/ ماجرای حمايت‌های پيدا و پنهان از تلگرام چيست؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،چه توافقاتی میان دولت و تلگرام صورت‌گرفته که این پیام‌رسان توانست در مدت کوتاهی رقبای خود را کنار بزند و نخستین انتخاب مردم ایران شود؟ چه کسانی می‌خواستند تلگرام یکه‌تاز میدان ایران شود؟ در گزارش ذیل این سؤالات پاسخ داده می‌شود و اما صبوری لازم است. این گزارش یک غافلگیری هم برای شما دارد؛ جزییاتی از توافق دولت و تلگرام. با اینکه افکار عمومی تصور می‌کند ماجرای تلگرام از دی‌ماه96 شروع شده است اما کمی جست‌وجو نشان می‌دهد که ماجرای تلگرام حداقل از سال 94 مورد سوال‌هایی در سطح حاکمیت بوده است.

پرده نخست:

مانع‌تراشی دولت برای بررسی وضعیت تلگرام

اوایل آبان‌94 بود که خبرهایی درباره تشکیل کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه و بحث درباره تلگرام منتشر شد. قرار بود اعضای این کارگروه درباره فیلترینگ تلگرام به بحث بنشینند. دلیل این امر نیز وجود درخواست ایران از مدیر تلگرام برای مسدودسازی کانال‌های غیراخلاقی بود که در این پیام‌رسان راه‌اندازی شده بود.

بااین‌حال این مساله به یک جنجال از سوی پاول دوروف تبدیل شد و وی مدعی شد «دولت ایران از تلگرام خواسته برای جاسوسی از کاربران ایرانی به آن‌ها کمک کند. درخواستی که موافقت با آن ممکن نیست و به همین دلیل حکومت ایران برای چند ساعت شبکه تلگرام را مسدود کرد، گرچه به فاصله کوتاهی فیلترینگ آن رفع شد.» این ادعا درست نبود و آقای محمود واعظی، وزیر ارتباطات وقت درباره آن چنین توضیح داد: هفته گذشته برای 24ساعت، سه مسیر ارتباط اینترنتی ما قطع شده بود که باعث ایجاد اختلال در کل کشور شد و مسوولان تلگرام تصور کردند ایران اقدام به فیلتر تلگرام کرده است.

جزئيات توافق درلت با دورف در تهران/ ماجرای حمايت‌های پيدا و پنهان از تلگرام چيست؟

البته ما چندین‌بار با این شبکه مکاتبه داشته‌ایم که اگر می‌خواهند در ایران فعالیت کنند باید صفحات غیراخلاقی را مسدود کنند، در غیر این صورت هر تصمیمی را که مراجع ذی‌ربط در این خصوص اتخاذ کنند اجرا خواهیم کرد. بنابراین درخواست ما از این شبکه‌ها برای سالم‌سازی بوده و به‌هیچ‌عنوان به معنای جاسوسی نیست.

با توجه به این مسائل قرار شد کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه برای بحث درباره فیلتر تلگرام در هفت آبان‌94 تشکیل جلسه دهند. جلسه مزبور در تاریخ مقرر تشکیل نشد و علت آن‌هم غیبت نمایندگان دولت در آن بود. غیبتی سؤال‌برانگیز که حتی به رسانه‌ها نیز کشید. آقای محمدعلی اسفنانی، سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، درخصوص به حدنصاب نرسیدن اعضای کارگروه در جلسه بررسی وضعیت تلگرام و شایعه عدم شرکت هماهنگ‌شده برخی از اعضا در این جلسه گفت: چند نفر از اعضا دچار مشکل شده بودند که البته هماهنگ‌شده نبود و حتی یکی از دوستان دچار ناراحتی قلبی شده بود و به بیمارستان مراجعه کرده بود... اگر تحت هیچ شرایطی امکان کنترل آن فراهم نشود، کارگروه رأی بر فیلتر شدن آن خواهد داد.

عبدالصمد خرم‌آبادی، دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه هم درباره این جلسه گفت:‌ جلسه کارگروه برگزار شد اما به‌دلیل غیبت اعضا و به حدنصاب نرسیدن، تصمیم‌گیری در مورد مسدودسازی پیام‌رسان تلگرام به جلسات آینده موکول شد. البته اعضای دولت دراین‌باره سخنی نگفتند و دلیلی بر غیبت خود نیاوردند اما پیش از آن نیز حسن روحانی برای جلوگیری از تصمیم‌گیری شورای‌عالی فضای مجازی درباره فیلترینگ برخی شبکه‌های اجتماعی، از حضور در جلسه‌ها خودداری کرده بود.


بیشتر بخوانید:چرا تلگرام بیش از دیگر پیام‌رسان‌ها برای تروریست‌ها و تبهکاران جذابیت دارد؟


جلسات بعدی کارگروه تشکیل شد و قرار شد اگر کانال‌های مستهجن مسدود نشود تلگرام در ایران فیلتر شود اما قبل‌تر از آن توافقاتی دیگر شده بود. پیش از اینکه جلسه‌ای درباره تلگرام تشکیل شود سایت گرداب دراین‌باره نوشته بود: «سوای از کاربرانی که به گوشه‌ای از اقدامات مجرمانه آن‌ها اشاره شد، تعدادی از سایت‌های معاند نیز اقدام به راه‌اندازی کانال در تلگرام کرده‌اند؛ اقدامی که می‌توان آن را در راستای پروژه نفوذ دشمن نیز ارزیابی کرد... استفاده از بستر تلگرام برای انتشار محتوای مجرمانه موجب نگرانی سایر کاربران شده است، چراکه با تداوم وضع موجود، احتمال آن وجود دارد که دود بی‌فرهنگی این عده، به چشم همه کاربران برود. بخشی از کاربران با درک این موضوع، در گروه‌های خود، مباحثی مانند راه‌اندازی کمپین درخواست از این سایت‌ها برای خروج از تلگرام را مطرح می‌کنند.»

پرده دوم:

توافقاتی پشت‌پرده با تلگرام

6‌اردیبهشت‌97 بود که وزارت ارتباطات اعلام کرد مجوز استقرار‌CDN های تلگرام در ایران لغو شده است. آقای حسام‌الدین آشنا، مشاور رییس‌جمهوری در توییتر نوشت: «مجوز استقرار سرورهای شبکه توزیع محتوای پیام‌رسان تلگرام (CDN) در ایران لغو شده است و ترافیک این پیام‌رسان تنها از طریق ارتباطات بین‌المللی کشور راه‌یابی خواهد شد. این تسهیلات حاصل یک توافق مشروط بود، حالا که مؤسس تلگرام به تعهداتش عمل نکرده است دلیلی برای ادامه آن باقی نمی‌ماند.»

در ظاهر این ‌یک اعلام برای لغو سرورهای توزیع محتوا در ایران بود اما فعالان فضای مجازی به‌سرعت نکته این پیام را گرفتند. آشنا اعلام کرده مجوز استقرار سرورهای شبکه توزیع محتوای تلگرام در ایران بر اساس یک توافق مشروط با تلگرام بوده است. کدام توافق؟ کسی نمی‌دانست؛ چراکه به‌مثابه دیگر قراردادهای محرمانه دولت، این نکته نیز شفاف نشده بود و حالا آشنا خواسته یا ناخواسته گاف بزرگ را داده بود. آشنا هرچند سعی کرد در توییت‌های بعدی مساله را لاپوشانی کند اما افشای توافق دولت با تلگرام نکته اصلی بود که هیچ‌گاه رها نشد و تبعات آن تاکنون ادامه دارد.

یک روز پس از اعلام حکم قضایی مسدودسازی تلگرام، وزیر ارتباط موافقت تلویحی خود را با این مسأله در توییتر اعلام کرد: دسترسی شهروندان به منابع اطلاعات، توقف‌ناپذیر است؛ هرچند استفاده از یک نرم‌افزار متوقف شود. نرم‌افزارهای بدیل، شناسایی و جریان آزاد اطلاعات، مجدداً فعال و در گردش خواهد بود. این خاصیت و لازمه دسترسی آزاد به اطلاعات در عصر ارتباطات است .

با اینکه جهرمی سعی می‌کرد با اظهارنظرهای دیگری این مسأله را تلطیف کند و از کنار ماجرای توافق با تلگرام بگذرد اما هنوز این سؤال مطرح بود که ماجرای توافق دولت با تلگرام چیست؟ و چه عواملی پس پرده همکاری با تلگرام هستند؟ جوابی که هنوز پاسخی به آن نداده‌اند.

پرده سوم:

جزئیات توافق دولت با تلگرام

اخیراً آقای میثم سیدصالحی، مدیر پیام‌رسان سروش اعلام کرد که دولت اگر همان حمایتی را که از تلگرام کرد از پیام‌رسان‌های داخلی انجام دهد وضعیت آن‌ها بهتر می‌شود.

پیش از آن‌هم آقای عزت‌الله ضرغامی از اعضای شورای عالی فضای مجازی گفته بود: رییس‌جمهوری علاقه‌مند است که با صدای بلند بگوید دولت مزاحم هیچ پیام‌رسان خارجی نیست. قبول!

ولی اگر آن جوان روسی به تعهدات خود در مقابل جمهوری اسلامی ایران عمل نکرد و عملاً مردم را تحقیر کرد و از دوپینگ فنی و سیاسی ما نهایت سوءاستفاده را کرد رییس‌جمهوری برای حفظ استقلال کشور می‌تواند سکوت کند؟

اگر #محرمانه_نداریم، بهتر است متن توافقات دولت با پیام‌رسان تلگرام برای اطلاع عموم منتشر شود.

برای درک بهتر این موضوع باید کمی به عقب‌تر برگردیم. در نیمه نخست سال‌94، پاول دوروف مدیر تلگرام در سفری پنهانی به تهران می‌آید و با دولتی‌ها به مذاکره می‌نشیند.

توافقات انجام می‌شود و بنا بر ادعای دولتی‌ها قرار می‌شود کانال‌های مستهجن توسط تلگرام فیلتر شود. امری که ظاهراً انجام می‌شود اما دی‌ماه‌96 که از راه رسید مدیر تلگرام راه و روش دیگری در پیش گرفت و تقاضاهای علنی دولت ایران را برای مسدودسازی کانال‌های تروریستی بی‌جواب می‌گذارد امری که برای دولت گران آمد و دستور مسدودسازی آن را صادر کرد، بااین‌حال تلگرام مدتی بعد دوباره به‌صورت عادی به فعالیت خود ادامه داد.

در ادامه پیگیری‌ها برای اطلاع از جزئیات توافق دولت با مدیر تلگرام، خبرنگار «صبح‌نو» به جزئیات دقیق و جدیدی از این توافق و تفاهم دست پیدا کرده است: جزئیات این توافق به شرح ذیل است و اگر مدیر تلگرام آن را رعایت می‌کرد ظاهراً با مسدودسازی در ایران مواجه نمی‌شد:

1- تلگرام باید تضمین دهد اطلاعات کاربران ایرانی را به غیر که احتمالاً در اینجا شرکت‌ها یا دولت‌های غربی است ندهد.
2- تلگرام تضمین دهد مقررات ایران را در مسائل فرهنگی رعایت کند.
3- تلگرام تضمین دهد منافع اقتصادی حاصل از ایران را با دولت تقسیم کند.
4- تلگرام باید تعهد دهد که احکام دادگاه‌های ایران را به رسمیت می‌شناسد.
حال که رییس‌جمهوری در پیام خود درباره مسدودسازی تلگرام مدعی می‌شود محرمانه نداریم باید درباره این توافقات پاسخگو باشند که چه معاملاتی این وسط انجام شده است.
ظاهراً طی این سال‌ها بازهم مدیران دولتی با دوروف مذاکراتی در کشورهای همسایه ایران داشته‌اند که به نتیجه نرسیده است اما نکته جالب اینجاست که تلگرام هنوز در میان دولتی‌ها خاطرخواه دارد.
در همین دوران مسدودسازی اگر بخواهید وارد تلگرام شوید پیامک امنیتی آن در سریع‌ترین زمان ممکن با سرشناسه خود تلگرام به مخاطب ارسال می‌شود امری که هنوز یکی از مشکلات اصلی پیام‌رسان‌های داخلی است.

منبع:صبح نو

انتهای پیام/

#تلگرام_گیت؛ جزئیات توافق دولت با دوروف در تهران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۵۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۷ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
من از پیام رسان بومی استفاده می کنم و از این بابت هم راضي هستم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۷ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
#تلگرام خوب شد که رفتی و دیگر هم برنگرد
Germany
ناشناس
۰۹:۵۹ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
من که خوبی از تلگرام ندیدم.. بهتر که فیلتر شد
Germany
ناشناس
۰۹:۵۹ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
من که خوبی از تلگرام ندیدم.. بهتر که فیلتر شد
Germany
ناشناس
۰۹:۵۹ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
من که خوبی از تلگرام ندیدم.. بهتر که فیلتر شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۰ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
همگام با فیلترینگ تلگرام که پلت فرمی تروریستی بود فیلترشکن ها را هم مسدود نماییم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۹ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
سلام از مسئولان عزیز خواهشمندیم همانطور که تلگرام که نوعی فیلترشکن از لحاظ محتوایی بود را فیلتر نمودند تمام فیلترشکن ها را مسدود کنند تا اینترنتی امن داشته باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۱ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
سروش داره چراغ خاموش تند و تند عضو می گیره واقعا دمش گرم با ایین همه تهمت و شایعه بدجور مقاومت کرده و اصلا خمیده نشده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۰ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
در مقابل هر بومی سازی نوعی هجمه وجود داره بنظر من کمی صبر و مقاومت لازم است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۰ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
فراموش نکنیم رتبه 5 المپیاد کامپیوتر دنیا هستیم . الان خیلی از کشورها پیام رسان بومی دارند و چیز عجیبی نیست بومی سازی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۰ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
7 تا پیام رسان داخلی هست بنظر من این 7 تا هر نوع سلیقه ای رو پوشش میده هر کی خواست از یک کدام استفاده کنه متنوع هم هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۱ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
راهی که با هم شروع کرده‌ایم را با هم ادامه دهیم و آن هم بومی سازی فضای مجازی است
Iran (Islamic Republic of)
مبین
۰۵:۲۰ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
سروش مینصبم+ سروش نمینصبم- رای بدین مشخص بشه
Iran (Islamic Republic of)
فرشید
۰۲:۴۸ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
من از پیام رسان های داخلی استفاده کنم و کاربرد خوبی داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۵ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
بنده 2 تا از اون پیام رسانهای معروف را نصب کردم ولی از نظر کارایی به پای تلگرام نمیرسن . یه عکس میخوای لود کنی 5 دقیقه طول میکشه حالا چه برسه بخوای یه فیلم ببینی ! واقعا جای تأسف داره .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۷ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
تلگرام هیچ جایگزینی نداره..ماهم با تلگرام خودمون به خوبی و خوشی ادامه میدیم..
Netherlands
ناشناس
۲۰:۲۶ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
فیلتر شکن چرا جواب نمیده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۸ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
الان مشکل قارچ های سمی و بررسی آن خیلی مهم تر از که جان مردم رو به خطر انداخته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۶ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
میگم سکونت در امارات به مدیر تلگرام خیلی ساخته و خیلی هم شبیه آنها شده بطوری که عکس های جدیدش را نگاه کنی شبیه اماراتی ها می ماند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۲ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
اینستا با اون همه فساد،لایق تره برای فیلتر
Iran (Islamic Republic of)
بهنام
۲۰:۰۱ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
پول نفت می دهیم و سیگار می گیریم پول نفت می دهیم شکلات می گیریم پول نفت می دهیم عروسک می گیریم پول نفت می دهیم و تلگرام استفاده می کنیم . آیا ما به پول نفت وابسته هستیم ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۸ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
فضای سبز نداریم متاسفانه هر جا که می رویم ساختمان است و برج و دود ماشین و سیگار و یک روح بیمار که از آلودگی به ستوه آمده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۸ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
آیا ما شایستگی داشتن پیام رسان بومی را داریم ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۴ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
در آینده وقتی فضای مجازی ما بومی شد گزارش در مورد این روزها که انقدر برای فیلترینگ تلگرام بحث می کردیم پخش شود تا به خود بخندیم که ای بابا چقدر ما برای چیز بیهوده مقاومت می کردیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۴ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
حداکثر ده روز دیگه مقدمه بلاک جین اماده میشه و تا بیست روز دیگه تلگرام قابل فیلتر نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۱ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
یک تناقضی در حرف منافق ها هست از یک طرف می بینی در الکسا رتبه تلگرام در ایران پایین آمده بعد اینها میگن استفاده تلگرام در ایران رکورد زده
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۹:۴۳ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
دو روز پیش تلگرام رکورد خوانده شدن در زمان فیلترینگ زد
الله اکبر الله اکبر الله اکبر
Germany
ناشناس
۱۹:۲۶ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
تلگرام خیلی خوبه باور کنید
Germany
ناشناس
۱۹:۲۶ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
من نمیتونم از تلگرام جدا بشم
Germany
ناشناس
۱۹:۲۴ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
فقط پیام رسان بله
Germany
ناشناس
۱۹:۲۴ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
فقط پیام رسان بله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۳ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
چی بگم از دست این تلگرام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۱ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
نه به تلگرام
Iran (Islamic Republic of)
Seyed Alberto
۱۹:۰۷ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
متاسفانه تمام مشکلات ما در تمام مسائل به خاطر عدم شفافیت است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۴ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
دولت باید از پیام رسان های داخلی حمایت کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۴ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
رمز رقابت با کالا و خدمات خارجی اینه که در داخل با سلیقه و دقت بیشتر، به ظرافت و کیفیت اهمیت بسیار بیشتری داده بشه. از کفش ورزشی تا سایر موارد. این هم مسئولیت همه از کارگر تا ناظر و مدیر هست، یکی هم خراب کنه کار کل تیم رو خراب میکنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۲ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
تلگرام که بهتر بود الان با نصب تلگراف و تلگرام طلایی... و فیلتر شکن و غیره دسترسی به کانالهای مستهجن و کانالهای معاند نیز مهیا شده است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۵ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
هزار نفر شغل دارند داخل تلگرام.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۸:۰۷ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
یعنی توی پیام رسانی داخلی نمیتونند شغل داشته باشند؟؟یعنی اون جوان هایی که برنامه نویس هستند نباید شغل داشته باشند؟؟؟
United States of America
ناشناس
۲۰:۲۵ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
مگه نمیتونن تو پیام رسان داخلی شغل داشته باشن
Netherlands
رحمتی
۲۰:۲۷ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
عشق است تلگرام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۵ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
یک سوال این رایگان شدن پیام رسان سروش چرا تو هیچ جایی اعلام نمیشه ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۷ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
مشکلات مردم با فیلتر کردن تلگرام نه تتها حل نمیشه بلکه بدتر هم میشه خیلی از همین مردم روزیشون رو از تلگرام در میارن...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۸ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
اونی که میخواد روزیشو در بیاره از زیرسنگ هم میتونه پس تلگرام بهونه است
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۱۶:۴۶ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
من از تلگرام راضیم ولی دلیل فیلتر شدنش را متوجه نشدم
Iran (Islamic Republic of)
اصغر
۱۸:۱۰ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
دلیلش خروج کلی ارز توی شرایط اقتصادی کشوره که کمک میکنه تولید کننده ی داخلی بیکار و خونه نشین بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۲ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
اینستا رو هم فیلتر کنید خواهشا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۲ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
هرکی تلگرام دوس نداره پاکش کنه به ما چه من دوس دارم
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۱۸:۱۱ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
قراره نیست تو هرچی تو دوست داشته باشی مردم هم دوست داشته باشند توی بعضی موارد باید صلاح کل کشور در نظر گرفته باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۶ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
با فیلتر تلگرام چند هزار شغل از بین میره مردمی با تلگرام نون زندگیشون رو بدست میاوردند
Iran (Islamic Republic of)
نوشین
۱۸:۱۲ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
همه شرایط وحتی بهتر از اون در پیام رسان های داخلی هم هست فقط باید بخودمون وتوانایی هامون اعتماد داشته باشیم
Sweden
ناشناس
۱۶:۳۵ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
ای خدا.چه کنیم با این مشکلات؟
Iran (Islamic Republic of)
فرهاد
۲۱:۱۷ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
باید به خداوند توکل کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۴ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
خواهش میکنم اینترنتو کلا قطع کنید شاید آرامش به زندگیمون برگرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۲ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
تلگرام از یک زمانی تغییر کاربری داد و تروریستی شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۱ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
به جای اینکه تلگرام رو فیلتر کنید یه فکری به حال اینترنت کنید
Iran (Islamic Republic of)
کامی
۲۱:۱۹ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
من الان حدود 3 روزه اینترنت خیلی ضعیفه و تند تند قطع میشه لطفا مسئولان چاره ای بیندیشید
Iran (Islamic Republic of)
بهنام
۱۶:۲۴ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
اگه تلگرام بلاک چین بشه خیلی خوبه چون مسدود کردنش راحت تره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۳ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
دفعه بعد اینستاگرام را فیلتر نماید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۳ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
به خودم و خیلی های دیگه مثل مترو ... شک کردم پس یعنی ما سروش رو نصب نکردیم ؟! روزی چند هزار نفر می آیند داره 11 میلیونی میشه تمام دوستان من دارن نصب میکنن . واسه چند نفر خودم نصب کردم کی میگه سروش رو کسی نصب نمی کند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۱ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
سرووووووووووووووووش عالیییییییییییییییییییییییییه
Iran (Islamic Republic of)
ف
۱۸:۱۷ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
موافقم ای دوست عزیز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۹ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
خواهشمندم مسئولان یک مقدار هم به فضای سبز شهری توجه کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۶ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
ما داریم از طریق تلگرام روزیمون رو در میاریم
Iran (Islamic Republic of)
سحر
۱۸:۱۹ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
من کسب و کارم رو به سروش منتقل کردم خیلی هم راضی هستم
Iran (Islamic Republic of)
گلنوش
۱۸:۲۰ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
اتفافا من از طریق سروش آموزش خیاطی گذاشتم و آموزش میدهم خیلی هم راضی هستم
Iran (Islamic Republic of)
شایان
۱۸:۲۱ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
من فقط به پیام رسان داخلی سروش میرم اصلا از تلگرام خوشم نمیاد دلیلی نیست توی تلگرام باشم
Iran (Islamic Republic of)
حمید/از تهران
۲۱:۲۰ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
روزی رو خدا میده نه تلگرام البته کار همه جا هست میتونی چهارتا جوراب بگیری بری فروشندگی کنی نه با تلگرام کار کنی پس همه چیز فضای مجازی نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ماشالله از قم
۲۱:۲۲ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
شایان جان سلام سوال من از شما اینه
شمایی که میگید سروش آخه این پیام رسان داخلی خیلی ضعیفه اصلاکارامدایی نداره باید بیشتر نظارت بشه روی پیام رسان داخلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۱ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
یعضی میگن تلگرام کجایی ؟ دقیقا کجایی .
Iran (Islamic Republic of)
منصوره
۱۸:۲۹ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
من که تلگرام ندارم خیلی هم خوشحالم
Iran (Islamic Republic of)
ف
۲۱:۲۳ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
خب منم میگم سروش فقط
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۷ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
تلگرام 7 جایگزین ایرانی دارد بعضی میگن ما سروش نصب نمی کنیم
Iran (Islamic Republic of)
سجاد
۲۱:۲۴ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
خیر اتفاقا سروش عالیه شما نصب کن بعد نظرتو بگو من الا دارم با سروش کار میکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۴ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
ما داریم از طریق تلگرام روزیمون رو در میاریم
Iran (Islamic Republic of)
زهره
۱۸:۱۴ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
مشکل تلگرام نیست مشکل سرعت اینترنت است بهتره به جای اینکه فیلتر کردن تلگرام باشیم چندتا طرح بدهید برای سرعت اینترنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۴ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
بهتره تلگرام فیلتر نشه تا فضای رقابتی ایجاد شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۲ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
راهی که با هم شروع کرده‌ایم را با هم ادامه دهیم و آن هم بومی سازی فضای مجازی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۲ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
راهی که با هم شروع کرده‌ایم را با هم ادامه دهیم و آن هم بومی سازی فضای مجازی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۰ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
امروز یک چیزی خوندم واقعا قلبم آتش گرفت لطفا بخوانید : امروز دست پدر بزرگ بنده یک گوشی داده بودند که عکس فیلترشکن توش بوده بعد از این بنده خدا که نمی دانسته عکس گرفته اند گذاشتن در فضای مجازی ما باید در کجا شکایت کنیم ؟ عنوان عکس رو هم گذاشتن استفاده یک پیر مرد از فیلترشکن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۸ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
ویسپی رو نصب کردم و خوشم اومد اگه ایرانی است به استفاده ادامه بدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۸ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
چرا تلگرام فیلتر میشه؟ راه حل دیگه ای وجود نداره؟
Iran (Islamic Republic of)
قاسم
۱۸:۲۳ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
میتونی بری سروش و آگپ و پیام رسان های داخلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۷ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
گپ رو نصب کردین ببینید چیه ؟ فوق العاده است واقعا سورپرایز شدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۷ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
در سال حمایت از کالای ایرانی ماشاالله خیلی از تولیدات داخلی حمایت میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۷ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
بمیرم برای مظلومیت پیام رسان های داخلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۲ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
پیام رسان داخلی نیازی به دلسوزی نداره
و اگه واقعا قوی باشه بدون دلسوزی هم پیشرفت میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۷ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
چند هزار کسب و کار داخل تلگرام که براش چند سال زحمت کشیده شده خسارت مردم رو کی میده ؟
Iran (Islamic Republic of)
نرگس
۱۸:۲۵ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
ای دوست عزیز یکم فکر کن الان تمام دوستان همه رفتن پیام رسان داخلی و خیلی هم راضی هستند چون امن تره .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۰ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
تلگرام ابزار تکنولوژی است نه خود تکنولوژی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۹ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
پیام رسان های داخلی باید بیشتر تقویت شوند تا مردم بهشون بیشتر روی بیارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۹ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
اگه من هم جز مردم حساب میشم باید عرض کنم بعد از فیلترینگ تلگرام سروش رو نصب کردم و استفاده می کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۹ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
قبل از هر چیز باید ابتدا فرهنگ سازی شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۹ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
فیلتر تلگرام راه درستی نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ایرج
۱۸:۲۶ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
امنیت کشورمون از همه چیز برای ما مهمتره پس بهتر شد تلگرام فیلتر شد .
Iran (Islamic Republic of)
عماد
۱۸:۳۰ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
دمتگرم ایرج آقا .ایول داری .موافقم با نظرت
Iran (Islamic Republic of)
زهره
۱۸:۳۱ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
ای کاش حق انتخاب را به خود مردم میدادید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۸ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
کانال های سروش واقعا متنوع و عالی است که آدم رو سرگرم میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۴ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
کانال های سروش رو که رئیس سروش نزده که
ملت رفتن کانال زدن که اونا رو هرجای دیگه هم میتونستم بزنن
پس این موضوع خاص سروش نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۸ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
تلگرام دیگه خیلی خالی شده فایده نداره همه دارن میرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۸ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
من از پیام رسان بومی راضی هستم و شخص خودم ایتا رو نصب کردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۷ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
خیلی ها دارن از تلگرام کسب درآمد میکنن
Iran (Islamic Republic of)
نگار
۱۸:۳۲ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
مخالفم بانظر شما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۷ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
ما تازه داریم می رویم به پیام رسان های بومی
Iran (Islamic Republic of)
علی اکبر
۱۴:۴۳ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
فقط تلگرام رو عشقه
United States of America
ناشناس
۱۳:۵۷ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
ما با تلگرام به کار خودمون ادامه میدیم و کاملا راضییم
Iran (Islamic Republic of)
ن
۱۸:۲۷ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
باید نظارت وبررسی بیشتر شود من که خیلی وقت است از تلگرام اومدم بیرون راحت شدم
United States of America
ناشناس
۱۳:۵۷ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
ما با تلگرام به کار خودمون ادامه میدیم و کاملا راضییم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۱ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
مردم دارن بر میگردن به تلگرام.
Pakistan
ناشناس
۱۳:۳۸ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
من گپ نصب کردم محیطش شبیه تلگرامه از سرعتشم راضیم.اوایل فقط خودم و خواهرم داشتیم الان کم کم مخاطبام زیاد شده
Iran (Islamic Republic of)
مهرداد شایسته
۱۳:۳۸ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
چه کسی گفته باید بین استفاده از جنس خارجی و ایرانی حق انتخاب باشه ؟ بیکارها چه کنند پس؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۶ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
#فقط #تلگرام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۵ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
هم تلگرام باید مسدود شه و هم فیلترشکن ها چون هر دو بد هستند
Iran (Islamic Republic of)
شیوا
۲۱:۲۵ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
#حمابت از تلگرام فقط
Iran (Islamic Republic of)
محمدعلی / تهران
۲۱:۲۷ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
من با نظر شما مخالفم چرا باید فیلتر بشه این نظرشما اصلا درست نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۳ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
من از فیلترشکن استفاده نمی کنم و از پیام رسان داخلی گپ استفاده میکنم واقعا نسخه اندرویدش رو چون نصب کردم عرض می کنم که از تلگرام بهتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۲ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
ما کسب و کارمان را آوردیم به پیام رسان های بومی لطفا بطور کامل فیلتر کنید ما هم ضرر نکنیم ممنونم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۷ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
عجب!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۱ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
نسخه بلاکچین جهانی تلگرام یعنی همون Telegram Ton در تاریخ 10 تیر امسال (1397) ارائه میشه و دیگه نیازی به فیلترشکن نیست و به راحتی میتونیم ازش استفاده کنیم. فقط کسانی که میخوان تلگرام رو داشته باشند حداقل یک اکانت باز داشته باشند و اکانتشونو نبندند چونکه برای فعالسازی اکانت باید کدی که ارسال میشه رو تایید کنی.
France
ناشناس
۱۳:۲۵ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
از وقتی تلگرام فیلتر شده همه چیزگرون شده.
Iran (Islamic Republic of)
ماه
۲۱:۲۸ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
دمتگرم .منم موافقم
Iran (Islamic Republic of)
اسی
۲۱:۲۸ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
من تلگرام میخوام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۴ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
خودباشگاه خبرنگاران تا پارسال اموزش نصب تلگرام و استفاده ازون حالا امروز تلگرام شد بد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۱ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
بچه هایی که امروز فیلتر شکن در گوشیاشون است جوان و پدرومادران اینده این کشور هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۱ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
بچه هایی که امروز فیلتر شکن در گوشیاشون است جوان و پدرومادران اینده این کشور هستند
Iran (Islamic Republic of)
صبا مهاجری
۱۳:۲۰ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
سلام خسته نباشید امروز دست پدر بزرگ بنده یک گوشی داده بودند که عکس فیلترشکن توش بوده بعد از این بنده خدا که نمی دانسته عکس گرفته اند گذاشتن در فضای مجازی ما باید در کجا شکایت کنیم ؟ عنوان عکس رو هم گذاشتن استفاده یک پیر مرد از فیلترشکن!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۴ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
دولت در امتیاز دادن به خارجی ها و امتیاز نگرفتن متاسفانه عادت کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۴ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
دولت تدبیر و امید واقعا در مذاکره کردن استاد می باشد !
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۳:۱۴ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
تلگرام طلایی نصب کنید ب اون بدون فیلتر شکن به محتوای تلگرامتون دسترسی پیدا کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۲ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
فکر میکنم دولت اگه مسئله قارچ های سمی را پپیگیری کنه بهتر از رفع فیلتر تلگرام است الان همه دارن مسموم میشن چه خبره مگه ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۷ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
همین ها که میگن ما با فیلترشدن تلگرام مخالف هستیم فردا می آیند و می گویند ما فضای مجازی را بومی کردیم و پیام رسان های قدرتمند ساختیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۳ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
دلخوشیه خیلیا تلگرام بود که اونم فیلتر شد
یعنی همه و همه دست ب دست هم دادن مردم رو ناراضی کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۸ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
اگه تلگرام های غیر رسمی مسدود بشوند من پیام رسان بومی نصب خواهم کرد
۱۲۳
آخرین اخبار