متاسفانه در برجام هیچ مرجع مستقلی برای راستی‌آزمایی انجام تعهدات طرفهای مذاکره کننده مقابل ایران در نظر گرفته نشده بود؛ لذا لازم است مرجعی مستقل برای بررسی تضامین جدید تعیین گردد.

دولت باید چه تضامین واقعی را از اروپا مطالبه کند؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر مالک شریعتی: بارها از سوی رهبرانقلاب همچنین در اظهارات رئیس جمهور، وزیرخارجه و سایر اعضای تیم مذاکراتی ایران به صراحت و روشنی اعلام شد که «لغو تحریم‌ها» در توافق هسته‌ای هدف اصلی مذاکرات و مهم‌ترین مأموریت تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای بوده است.

سوال این روزهای مردم و نخبگان کشور آن است که پس از خروج آمریکا از برجام ایران باید چه اقدامات عملی سیاسی و اقتصادی را در دستور کار خود قرار دهند؟ یا به عبارت دیگر در فرصت 45 روزه اعلام شده آقای روحانی به طرف اروپایی، مقامات مذاکره کننده باید چه تضامین عملی و عینی را از آنها مطالبه کنند تا ملت ایران دوباره از سوراخ وعده های توخالی و چکهای بی محل گزیده نشود و مردم به دولت اجازه دهند توافق نیمه جان برجام را با اروپا مجددا احیا نماید؟

دولت پس از رفع کاستی ها و نواقص تیم مذاکره کننده از طریق تزریق کارشناسان جدید - که حتما دوتابعیتی هم نباشند - به طور مشخص می تواند تضامین عینی و عملی ذیل را در بازه زمانی کوتاه و مشخص از اتحادیه اروپا مطالبه نماید و به صراحت و علنی اعلام کند که در صورت عدم تامین آنها، دلیلی برای پذیرش تداوم محدودیت در برنامه هسته ای ایران نمی بیند و شرایط را به ماقبل مذاکرات و لغو همه همکاری های داوطلبانه با مجامع بین المللی از قبیل اجرای پروتکل الحاقی باز می گرداند.

1. طرف اروپا در مذاکرات با ایران، تنها سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان نبوده اند و نماینده اتحادیه اروپا نقش اصلی در مذاکرات داشته است؛ لذا اتحادیه اروپا باید با تصویب قوانین ضدتحریم آمریکا علیه ایران و نیز قوانین حمایت از شرکتهای خصوصی اروپا در تعامل تجاری با ایران در برابر جرایم وزارت خزانه داری آمریکا علاقه خود به حفظ ایران در برجام را عملا نشان دهد.


بیشتر بخوانید: چرا ترامپ از برجام خارج شد؟


2. اتحادیه اروپا باید به صورت فوری هیات بلندپایه ای از مقامات اقتصادی خود را به همراه روسای شرکتهای بزرگ اروپایی- خصوصا در حوزه نفت و گاز -پیش از پایان ضرب الاجل به ایران اعزام نماید. این اقدام علاوه شکستن عملی فضای روانی تحریم های جدید اعلامی آمریکا در دنیا، برنامه اعمال محدودیت آمریکا برای پاسپورت مسافرین خارجی به ایران را عملا به چالش کشیده و بی اثر خواهد کرد.

3. انعقاد قراردادهای بزرگ چند ده میلیارد دلاری به صورت سرمایه گذاری مستقیم (FDI) در پی سفر هیات‌های اقتصادی به ایران، می تواند مهمترین تضمین اقتصادی و بزرگترین نشانه برای نشان دادن حسن نیت اروپایی ها تلقی شود. همچنین گشایش خط اعتباری یورو محور و تامین منابع بانکی مورد نیاز تجار و صاحبان صنایع از سوی اتحادیه اروپا باید به صورت جدی دنبال شود و چرخه مبادلات ارزی از سوی بانکهای اصلی و بزرگ کشورهای اروپایی به طور عملی و فراتر از کاغذ فعال شود.

4. در گزارش کمیسیون برجام آمده است: «آمارهای رسمی نهادهای خارجی و بین‌المللی از جمله اداره اطلاعات انرژی آمریکا و آژانس بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد به رغم تحریم‌های نفتی آمریکا در اکتبر سال 2011 میلادی و تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا در جولای 2012 میلادی، فروش نفت خام ایران با میانگین حدود 1.1 میلیون بشکه در روز تداوم یافته و با وجود تأکید تحریم‌های نفتی آمریکا بر کاهش تدریجی خرید کشورها از ایران، این میانگین تا زمان توافق ژنو در ژانویه 2014 میلادی - یعنی حدود 1.5 سال - کاهش نداشته است.» این بدان معناست که دشمنان ملت ایران در اوج تحریم ها نیز بر خلاف ادعاهایشان توانایی به صفر رساندن صادرات نفت خام ایران به بازارهای جهانی را نداشته‌اند و همواره حداقلی قابل توجه از صادرات نفت وجود داشته است؛ اما به هرحال تضمین اروپا در عدم همراهی با سیاست آمریکایی تحریم نفتی ایران و ادامه خرید نفت از ایران به یورو و جبران سهمیه آن دسته از خریداران غیراروپایی نفت ایران که از سوی آمریکا با تحریم و تهدید ناچار به قطع خرید شده اند باید در دستور کار اتحادیه اروپا قرار گیرد.

5. انعقاد پیمان های پولی دوجانبه و چند جانبه میان بانکهای مرکزی 6 کشور باقیمانده در برجام (ایران، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان) برای رهایی از سلطه و تاثیر دلار در مبادلات اقتصادی می تواند بسیار راهگشا باشد.

6. اعلام شکایت علیه آمریکا در مجامع بین المللی نظیر سازمان تجارت جهانی به دلیل یکجانبه گرایی اقتصادی، شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل متحد به دلیل نقض برجام و قطعنامه 2231، گرچه با وتو و ابراز مخالفت آمریکا مواجه خواهد شد، اما نتایج سیاسی و بین المللی خوبی - از جمله انزوای بیشتر آمریکا -برای کشورهای باقی‌مانده در برجام به دنبال خواهد داشت.

7. عدم همراهی با آمریکا در تهدیدهای لفظی و غیرلفظی علیه ایران طبق سند برجام یک ضرورت انکارناپذیر برای اتحادیه اروپاست.


بیشتر بخوانید: عواقب خروج آمریکا از برجام چه خواهد بود؟


8. متاسفانه در برجام هیچ مرجع مستقلی برای راستی‌آزمایی انجام تعهدات طرفهای مذاکره کننده مقابل ایران در نظر گرفته نشده بود؛ لذا اکنون که قرار است اتحادیه اروپا نسبت به انجام تعهدات خود و جبران تعهدات بربادرفته آمریکا تضمین دهد، لازم است مرجعی مستقل نظیر هیاتی منتخب از کشورهای عضو جنبش عدم تعهد برای بررسی و راستی آزمایی تضامین جدید تعیین گردد.

منبع:جهان نیوز

انتهای پیام/

دولت کدام تضامین واقعی را از اروپا بخواهد؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۹ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷
شیطان بزرگ ترامپ است وامریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۰۷ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷
مرگ بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۱۱ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷
جناب آقای ظریف به اروپاییان اعتماد نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۱ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷
اروپا قبل اعتمادنیستند باور کنید با امریکایی ها هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۳ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷
مرگ بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
اسرافیل
۲۲:۵۷ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷
امام حسین (ع) می فرمایند؛ پایبندی بر پیمان ، جوانمردی است.از بنگاه های شرپراکنی استکبار، نبایستی بعید دانست که با ناجوانمردانی همچون ترامپ! هم آوا و هم پیمان نباشند و شر و نفاق ، تبلیغ نکنند!اللهم اشغل الظالمین بالظالمین! خدایا همه ی مستکبران ، حیله گران و مکاران عالم را گرفتار مکر و حیله ی خودشان ساز و شر این افراد خبیث و شریر را به جامعه ی از خدا غافل و منتظر بلا نازل آنان به گونه ای که مستحق آنند برسان! آمین یا رب العالمین
قصد ایالات متحده ! خلع سلاح کامل ایران است و بعد حمله به آن ، با دادن کمترین تلفات ممکن!بنا به یک نگاه و اعتقاد غیر فقهی و خارج از اصول انسانی کامل اسلام! بلکه با نگاه خبیثانه ی غربیان، عرض می کنم که اگر قصد حمله به ایران را بنمایند! حتی اگر شده در جواب حمله ی اتمی احتمالی این از خدا بی خبران! ایران بایستی آمادگی دفاع هسته ای داشته باشد!
من به عنوان یک معلم ساده ، عرض می کنم،لزوم پاسخ به حمله ی هسته ای احتمالی اسرائیل، حمله ای شدبدتر از آن بایستی به اسرائیل باشد که نابود کننده ی دائمی آن باشد! ، چرا که تا بحال ، ما از ماحصل دشمنی اسرایئل با ایران ، زخم های فراوان خورده و مشکلات زیادی تحمل کرده ایم! از قدیم گفته اند ! مرگ یک بار ! شیون یکبار! ترامپ کیه! خدا خودش کارها را جور کنه! ....حتی اگه در پاسخ به حمله ی احتمالی ترامپ بمب اتم برای نابودی اسرائیل خریداری شود ، از بین بردن این کودک نامشروع غرب! یعنی اسرائیل !به نوعی تولد دوباره ی انصاف، عدالت و آزادگی واقعی انسانیت خواهد شد.
هر چند که ما چنین اتفاقی را ذاتا دوست نداریم!و ناخوش می داریم لاکن ظاهرا آمریکا و اسرائیل به دنبال ایجاد چنین فضا و عملی بوده و دنبال شر ! می باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۴ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷
همه این ها به هیچ دردی نمی خورند وقتی که اروپا دم از برنامه موشکی و نفوذ منطقه ای ایران می زند نمی توانیم برجام را ادامه دهیم و باید برنامه خودمان را جلو ببریم که از جمله غنی سازی 60 درصد وبی نهایت اورانیوم است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۷ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷
متاسفانه هرجقدر دست وپا ميزنيد بيشتر در باتلاق فرو ميرويد،. جنبش عدم تعهد ها بهترين ابزارشان محكوم كردن است،
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۰:۴۶ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷
سلام .بنده ۳۱ ساله هستم ،فارغ التحصیل فوق لیسانس ریاضی محض_آنالیز از تبریز می باشم،اما #بیکار و# مجرد می باشم .به هر اداره و کارخانجات مراجعه می کنم کسی پاسخگو نیست(#فقر و# گرسنگی در خونه ی ما داد میزنه دیگر زندگی برام سخت تر شده چه طور در همچین زندگی روزه بگیریم.خدایا به خودت قسم میدم حافظ و نگهبان زندگی ما باش....) .لطفا مسئولان چاره ای بیندیشند.باتشکر(علی نامی از تبریز)
Iran (Islamic Republic of)
سمیع
۲۰:۰۲ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷
مذاکره=خریدزمان برای غرب=قشنگ : دارن دورمان میزنند.
Netherlands
ناشناس
۱۹:۳۵ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷
برجام جز دردسر فایده ای برای ما نداشته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۲ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷
موگرینی که گفته در مورد تصمیمات حقوقی و اقتصادی نمتواند تضمین بدهد ...اقای ظریف دیگر چه حرفی برای گفتن دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۸ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷
آمریکاو اروپا...همشون سر و ته یه کرباسن......
Germany
ناشناس
۱۹:۲۸ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷
این موگرینی هم آدم قابل اعتمادی نیست
Iran (Islamic Republic of)
بحرانی
۱۹:۲۲ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷
دولت اینیار دیگه باید دقیق تر و حساب شده تر عمل کند
Germany
ایران من
۱۸:۳۲ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷
امروز شرکت زیمنس وبزرگترین شرکت مالی و بیمه المان الیانس از ترس تحریم امریکا قطع همکاری با ایران را اعلان کردند
این هم از تضمین اروپایی ها، البته این تازه اول کاره. باز هم بگین مذاکره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۲ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷
باید از برجام بیرون بیاییم
آخرین اخبار