ماه مبارک رمضان ماه میهمانی خدا و ماهی است که ثواب اعمال در آن زیادتر و دروازه های خیر برای طالبان آن گشوده تر می گردد.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، رمضان نام یکی از ماه های قمری و تنها ماهی  است که نامش در قرآن آمده است.

در این ماه کتاب آسمانی قرآن کریم نازل شده است.

رمضان ماه خیر و برکت و انفاق است و در قرآن کریم از این ماه به نام هدایت کننده مردم یاد شده به طوری که  ده روز اول  آن رحمت،ده روز وسط آن بخشش و آمرزش و ده روز آخر آن آزادی از آتش جهنم است.

پیامبر اکرم (ص)  فرمود: چون رمضان فرا رسد دروازه های بهشت باز شده و دروازه های دوزخ بسته می شود و شیاطین به زنجیر کشیده می شوند.

در این ماه مبارک  اعمال خیر زیاد می شود و دروازه های بهشت   برای تشویق به انجام اعمال صالح باز می گردد و برعکس چون اهل ایمان کمتر مرتکب گناه می شوند شیاطین به زنجیر کشیده می شوند و نمی توانند همچون دیگر ماه ها به اهداف خود دست یابند.

اشتیاق مومنان برای میهمانی حضرت دوست 

این ماه در روایات اسلامی ماه خدا و میهمانی امت پیامبر اکرم(ص) خوانده شده و خداوند متعال از بندگان خود در این ماه در نهایت کرامت و مهربانی پذیرایی می کند؛ پیامبر اکرم(ص) می فرماید: ماه رجب ماه خدا و ماه شعبان ماه من و ماه رمضان، ماه امت من است ،هر کس همه این ماه را روزه بگیرد بر خدا واجب است که همه گناهانش را ببخشد، بقیه عمرش را تضمین کند و او را از تشنگی و عطش دردناک روز قیامت امان دهد.

این ماه، در میان مسلمانان از احترام، اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار و ماه سلوک روحی آنان است .

مؤمنان با مقدمه سازی و فراهم کردن زمینه های معنوی در ماه های رجب و شعبان هر سال خود را برای ورود به این ماه شریف و پربرکت آماده می کنند، و با حلول این ماه با شور و اشتیاق و دادن اطعام و افطاری به نیازمندان، شب زنده داری و عبادت، تلاوت قرآن، دعا، استغفار، دادن صدقه، روزه داری و... روح و جان خود را از سرچشمه فیض الهی سیراب می کنند.

انسان افزون بر جنبه مادی و جسمی، دارای بُعد معنوی و روحی هم هست و هر کدام در رسیدن به کمال مطلوب خود، برنامه های ویژه را نیاز دارند، یکی از برنامه ها برای تقویت و رشدبعد  معنوی، تقوا و پرهیزگاری است؛ یعنی اگر انسان بخواهد خودش را از جنبه معنوی رشد و پرورش دهد و به طهارت و کمال مطلوب برسد، باید هوای نفس خود را مهار کند و موانع رشد را یکی پس از دیگری بر دارد و خود را سرگرم لذت ها و شهوات جسمی نکند.

ضیافتی به میزبانی معبود یکتا

 یکی از اعمالی که در این راستا مؤثر و مفید است روزه داری است ، اما نایل شدن به مرتبه ی تقوا صرفا با روزه داری بدست نمی آید و نیازمند انجام فرایض دیگر دینی است ، برای کسب اطلاعات بیشتر  در این زمینه به سراغ کارشناسان متخصص در زمینه امور مذهبی و دینی رفتم .

حجت الاسلام علیرضا فقیهی کارشناس مسائل مذهبی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، ماه پر خیر و برکت رمضان را این گونه توصیف کرد:

ماه رمضان، ماه فرصت بندگی

ماه رمضان، ماه فرصت یابی و ماه  آشتی با خدا ماه ازدیاد تقوا و ماه تقویت اراده است .
 این کارشناس امور مذهبی گفت : پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم  در حدیثی  می فرماید: هرگاه فرد روزه دار در جواب کسی که به او فحاشی می کند، بگوید: ببخشید من جوابت را نمی دهم، حجابی از نور به شکل مانع و سدّی از رحمت خدا می آید و او را از آتش باز می دارد.

عظمت ماه مبارک رمضان 

 فقیهی افزود :  پیغمبر اکرم صلی الله علیه وآله و سلم فرمودند: اگر بنده ارزش ماه رمضان را می دانست، آرزو می کرد که سراسر سال رمضان باشد لذا بزرگان ما مقید بودند روز اول ماه رمضان دو رکعت نماز شکر بخوانند و  خدا را شکر کنند که  زنده ماندند و ماه رمضان را دوباره  درک کردند.

وی ادامه داد : نبی مکرم اسلام صلی الله علیه وآله وسلم فرمود: فرد روزه دار پنج جایزه دارد:
نظر لطف خداوند شاملش می شود،تمام شبانه روز ماه رمضان ملائکه برای روزه دار طلب مغفرت می کنند و می گویند: خدایا او را بیامرز ، خداوند در اول ماه رمضان به بهشت فرمان می دهد: خودت را برای بنده من زینت کن ، وقتی ماه تمام شود و بنده از این ماه عبور کند، آخرین شب ماه رمضان، خداوند همه گناهانش را می آمرزد، بوی دهان آنها که به ظاهر بوی خوشی نیست نزد خدا مانند مشک و عنبر است.

کارشناس مسائل مذهبی در ادامه  به شرایط دریافت این پنج جایزه اشاره کرد و گفت : پیغمبر گرامی اسلام حضرت محمد صلی الله علیه وآله وسلم فرمود: اگر کسی شش مدرک زیر را ارائه کرد؛ آن جایزه ها را به او می دهند :
«أن یَحفَظَ دینَهُ»، دینش را حفظ کند و نگذارد دین و اعتقاداتش ضعیف شود، «وَ یَصُونَ نَفسَه»؛ خودش را کنترل کند ، در بازار، در خیابان، در کوچه، در این دنیایی که فتنه ها و معصیت ها آشکار شده  خودش را حفظ کند ، «وَ یَصِلَ رَحِمَهُ»؛ ماه رمضان ماه رفع کدورت است، تنظیم کند شب ها به خانه بستگان برود و کدورت ها را دور بریزد،  «وَ لا یُۆذِیَ جَارَهُ»؛ همسایه اش را اذیت نکند،   «یَرعَی إخْوانَهُ»؛ حقوق مردم را رعایت کند و در پایان «وَ یَخزُنَ لِسَانَهُ»؛ زبانش را کنترل کند .

فقیهی در ادامه  بیان کرد :ماه مبارك رمضان علاوه بر اين كه ماه عبوديت و بندگی، و ماه غفران و رحمت الهی است، از جهات ديگر نيز حائز اهميت است که به تعدادی از آنها اشاره می کنم :

ماه رمضان ،ماه نزول قرآن است

اولين ويژگی و امتياز ماه مبارک رمضان، نزول قرآن كريم بر قلب نازنين پيامبر خدا(ص) برای نجات و هدايت انسان ها در اين ماه پربركت است چنانكه خدای سبحان مي فرمايد: «ماه رمضان، ماهی است كه قرآن به عنوان راهنمای مردم و نشانه های هدايت و فرق ميان حق و باطل در آن، نازل شده است.» (بقره/185)

شب قدر و تعيين سرنوشت

 وی تصریح کرد : دومين ويژگی كه باعث فضيلت ماه مبارک رمضان شده است، قرارگرفتن شب قدر و تعيين سرنوشت، در ماه رمضان است،چنانكه در سوره قدر می خوانيم: ما آن (قرآن) را در شب قدر نازل كرديم، و تو، چه می دانی شب قدر چيست؟ شب قدر( در مقام و مرتبه) از هزار ماه، بهتر و بالاتر است.

 ظاهراً مراد از قدر، تقدير و تعيين و اندازه گيری است، خدای تعالی در( آن)، از آن شب تا شب قدر سال آينده را تقدير می نمايد، زندگی و مرگ، رزق ، سعادت و شقاوت و چيزهايی از اين قبيل را مقدر می سازد.

 حجت الاسلام فقیهی بیان کرد :حضرت موسی (ع) در مناجات با خدای سبحان، می فرمايد: خداوندا! می خواهم به تو نزديك شوم، فرمود: قرب من، برای كسی است كه شب قدر، بيدار شود ،گفت: خداوندا! رحمتت را می خواهم، فرمود: رحمتم برای كسی است كه در شب قدر به مسكينان رحمت كند ،گفت: خداوندا! جواز گذشتن از صراط را از تومی خواهم، فرمود: جواز صراط برای كسی است كه در شب قدر، صدقه اي بدهد، گفت: خداوندا! از درختان بهشت و از ميوه هايش می خواهم، فرمود: آن ها برای كسی است كه در شب قدر، تسبيح كندگفت: خشنودی تو را می خواهم، فرمود: خشنودی من برای كسی است که شب قدر استغفار کند.

ماه رمضان ماه ميهمانی و ضيافت الهی

 وی گفت :نزول قرآن، وقوع شب قدر، نزول ملائكه و روح، تقدير سرنوشت و... هركدام مائده های آسمانی و غذاهای معنوی است و سبب شده ماه مبارک رمضان، به عنوان ماه ضيافت و ميهمانی الهی، نامگذاری شود، لذا پيامبر اكرم(ص) در آستانه ماه مبارک رمضان، اين گونه می فرمايد:ای مردم ماه با بركت و رحمت و آمرزش، به شما روی آورده است، اين ماه، نزد خدا بهترين ماه است و روزهايش، بهترين روزها و شب هايش، بهترين شب ها، و ساعاتش بهترين ساعات، دراين ماه، شما به ميهماني خدا، دعوت شده ايد و در زمره بهره مندان از كرامت خداوند، قرارگرفته ايد، دراين ماه نفس های شما، تسبيح خداست، و خواب شما، عبادت است و اعمال شما، پذيرفته، و دعايتان به اجابت می رسد.

 ضیافتی به میزبانی معبود یکتا

فقیهی گفت: در این ضیافت پرشكوه و بی نظير، صاحب خانه و ميزبان، پروردگار جهان و ميهمانان، بندگان فقير و محتاج خدای سبحان، هستند و غذاهای لذت بخش اين سفره رنگين و منحصر به فرد ، روزه داری وچشم پوشی از لذائذ دنيوی، تلاوت قرآن، احياء و شب زنده داری، دعا و نيايش، طلب غفران و رحمت الهی است .

وی می افزاید : ثمره ای كه انتظار می رود از اين ميهمانی پرشكوه و بي سابقه، عايد حال ميهمانان شود، تقوای الهی است ؛چنان كه خدا سبحان  در قرآن کریم می فرمايد( ای افرادی كه ايمان آورده ايد، روزه بر شما نوشته شد، آن چنان كه بر كسانی كه قبل از شما بود، نوشته شده بود، باشد كه پرهيزگار شويد.)

آداب حضور در ضيافت الهي

این کارشناس امور مذهبی اذعان داشت : در زندگی دنيا اگر روزی، انسان به ميهمانی، دعوت شود، دعوت شدگان با توجه به مقام و موقعيت صاحب خانه و ميزبان و با درنظر داشتن ميهمانان ديگر، خود را برای شركت در ميهمانی، آماده مي كنند، اگر صاحب خانه و ميزبان، شخصيت معتبر اجتماعی داشته باشد، ميهمانان با وقار و هيبت خاصی، وارد مجلس شده و در طول جلسه و جريان ميهمانی نيز باتوجه به شخصيت ميزبان و بزرگان ديگری كه در جلسه حضور دارند.

 استاد حوزه و دانشگاه در ادامه بیان کرد: میهمانان  در نشست و برخاست، غذا خوردن و صحبت كردن، دقت به خرج می دهند تا با حركات اضافي، صحبت های بی مورد و... باعث مضحكه ديگران قرار نگيرند،حال سؤال اين است كه در ضيافت و ميهمانی بی سابقه، مجلل و پر شكوه ماه مبارک رمضان، ميهمانان، با چه شرايطي وارد ماه رمضان اين بزم الهي شوند و چه ويژگي هايی را بايد در ماه رمضان رعايت كنند تا بتوانند استفاده و لذت كافی برده، نتيجه مورد انتظار را به دست آوردند؟

 فقیهی  در ادامه گفت :در جملات و عباراتی كه از حضرت رسول(ص) و امامان معصوم(ع) نقل شده است، ويژگی ميهمانان الهی، بيان شده است كه به چند مورد آن، اشاره ميکنم :

 در حدیثی می خوانیم : رسول خدا (ص ) مطلع شد زنی با زبان روزه، به خدمتكار خود، دشنام داده است، رسول خدا(ص) او را دعوت كرد و غذائی پيش او گذاشت، آن زن گفت: من روزه  هستم ،آن حضرت  فرمود: چگونه روزه هستی كه كنيزت را دشنام می دهی؟ روزه فقط خودداری از خوردن و آشاميدن نيست، بلكه خداوند آن را علاوه بر اين دو، مانع كارها و سخنان زشت كه روزه را بی اثر می كند، قرار داده است،  براستی که چه اندك هستند روزه داران و چه بسيارند كسانی كه گرسنگی می كشند.

وی ادامه داد  : در جای دیگر خدای عزوجل می فرمايد: كسی كه جوارح و اندام خود را از حرام های من، روزه ندارد؛ چه حاجت كه به خاطر من از خوردن و آشاميدن خودداری ورزد.

این کارشناس مسائل دینی ادامه داد: امام سجاد(ع) نیز  در دعای خود، هنگام حلول ماه مبارک رمضان، اين گونه مناجات می كند:

خدایا ،به وسيله روزه در  اين ماه، ياريمان ده؛ تا اندام خود را، از معاصی تو، نگه داريم و آن ها را به اعمالی واداريم كه خشنودی تو را فراهم می آورد، تا با گوش هايمان، سخنان بيهوده نشنويم و با چشمانمان به ديدن چيزهای لهو نشتابيم و دستانمان را به سوی حرام، نگشاييم و با پاهايمان به سوی آنچه منع شده، ره نسپاريم و با شكم هايمان، جز آنچه را، تو حلال كرده ای، در خود جای ندهيم و زبان هايمان، جز به آنچه، تو خبر داده اي و بيان فرموده ای، گويا نشود، و رنج نكشيم، جز براي آنچه به پاداش تو، نزديك می كند و به جا نياوريم، مگر چيزی را كه از كيفر تو، نگه می دارد.

حجت الاسلام فقیهی در پایان گفت : تا چشم روی هم بگذاریم ماه رمضان تمام می شود،  پس بیاییم از لحظه لحظه این ماه عزیز استفاده کنیم و از خدا بخواهیم  توفیق بهره گیری از برکات این ماه عزیز را به ما ارزانی دهد.

در ادامه بحث پیرامون ماه مبارک رمضان  به سراغ حجت الاسلام سید محمد رضا ابطحی رفتم و نظر وی را در باره این ماه پربرکت  جویا شدم .

کارشناس مسائل مذهبی  با اشاره به احادیث زیادی که درباره ارزش و فضیلت این ماه وجود دارد  گفت : از امیرالمؤمنین علیهم الصلوه والسلام روایت است كه فرمود رسول خدا صلی الله علیه واله و سلم روزی برای ما، خطبه نمود و فرمود: ای مردم هر كس از شما روزه دار مؤمنی را دراین ماه افطار دهد در برابر این عمل به نزد خدا برای او ثواب آزاد كردن بنده ایست و آمرزشی نسبت به گناهان گذشته اوست- عرض كردند با رسول الله همگی ما را توان آن نیست كه چنین كنیم آن حضرت فرمود خود را از آتش  نگاه دارید هر چند به بخشی از خرما باشد و ازآتش بپرهیزید هر چند به جرعه آبی باشد .

 بطور کلی آنچه از مجموع احاديث و روايات درباره ماه رمضان به دست می آيد، اين است كه انسان روزه دار برای بهره مند شدن از غفران و رحمت خداوند و استفاده بهتر از ضيافت الهی در ماه مبارک رمضان، علاوه بر، خودداری  از خوردن و آشاميدن و دوری از اموری كه روزه را باطل می كند، امور ديگری را نيز بايد رعايت نمايد، تا بتواند در زمره روزه داران واقعی ماه مبارک رمضان قرار گيرد؛ چشم، گوش، زبان، دست و پا و ساير اعضای خود را از ارتكاب به گناه حفظ كند و در چارچوب موازين شرعی، از نعمت های بزرگ خدا استفاده كند.

جای تأسف خواهد بود كه انسان در روزهای گرم و نسبتا بلند این فصل ، از خوردن، آشاميدن و اموری كه روزه را باطل می نمايد خودداری كند ولی با چشم چرانی، نگاه كردن به مناظر شهوت انگيز، رعايت نكردن حجاب و پوشش اسلامی، دروغ، تهمت، غيبت، گوش دادن به موسيقی، آزار و اذيت ديگران، صداقت  نداشتن در معاملات، برخورد ناشايست با ارباب رجوع، بی انضباطي و اخلال در نظم عمومی و... آثار ارزشمند عبادت و روزه داری در ماه رمضان را به كلي، نابود سازد   و یا به حداقل رساند و مشمول کلام پیامبر (ص)شود كه می فرمايد: بسان  روزه داری كه بهره اش از روزه، گرسنگی و تشنگی است و بسان  شب زنده داری كه بهره او از عبادت فقط  بی خوابی شبانه است.

 

گزارش از فاطمه نادری

انتهای پیام/م

برچسب ها: رمضان ، قرآن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.