مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران از هم‌نشینی هلال ماه و سیاره ناهید در شامگاه روز پنجشنبه (۲۷ اردیبهشت) خبر داد.

چشمان خود را در غروب روز پنجشنبه به آسمان بدوزید/ تماشای هم‌نشینی هلال ماه و سیاره ناهید را در غروب روز پنجشنبه از دست ندهیدمسعود عتیقی مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره هم‌نشینی هلال ماه و سیاره ناهید در غروب روز پنجشنبه (۲۷ اردیبهشت)، اظهار کرد: کره ماه نزدیک‌ترین جرم آسمانی به زمین و سیاره ناهید (زهره) نزدیک‌ترین سیاره سامانه خورشیدی به زمین است.

وی بیان کرد: در ساعت ۲۲ و ۴۱ دقیقه روز پنجشنبه (۲۷ اردیبهشت) زمین و سیاره ناهید به جدایی زاویه‌ای ۴.۸ درجه نسبت به یکدیگر می‌رسند؛  در این ساعت ماه و ناهید غروب کرده‌اند بنابراین در شامگاه این روز و پس از غروب خورشید این اجرام در کمترین فاصله نسبت به یکدیگر از دید ناظر زمینی مشاهده می‌شوند.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران افزود: سیاره ناهید با قدر (درجه روشنایی) ۳.۹- پرنور‌ترین جرم آسمان پس از ماه بوده و به همین علت به ملکه آسمان مشهور است؛ ماه قمر زمین بوده و به گرد زمین می‌چرخد؛ سیاره ناهید هم بدون داشتن قمر به دور خورشید گردش می‌کند.

نام دیگر سیاره ناهید چیست؟

عتیقی درباره اسم دیگر سیاره ناهید، گفت: در نجوم قدیم به این سیاره ستاره صبحگاهی و شامگاهی می‌گفتند که با پیشرفت علم مشخص شد که این جرم سیاره است و ستاره نیست و به علت اینکه مدارش از زمین به خورشید نزدیک‌تر است گاهی اوقات در صبحگاه و در برخی ماه‌ها در شامگاه دیده می‌شود.

وی تأکید کرد: سیاره ناهید جوی متراکم دارد و در اطراف آن به طور کامل ابر‌های متراکم قرار گرفته‌اند.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران درباره شرایط دیدن هم‌نشینی ماه و ناهید در غروب روز پنجشنبه، تصریح کرد: افراد برای دیدن هم‌نشینی ماه و ناهید در غروب روز پنجشنبه باید به افق شرق- شمال شرق آسمان نگاه کنند در این صورت جرم ستاره مانند بسیار پرنوری را در سمت راست و بالاتر از هلال ماه مشاهده می‌کنند که همان سیاره ناهید است؛ سیاره ناهید و هلال ماه الهام‌بخش طراحی پرچم بعضی از کشور‌ها هم هستند.

عتیقی یادآور شد: هم‌نشینی هلال ماه و سیاره ناهید در غروب روز پنجشنبه و در میانه صورت فلکی گاو و ۲پیکر و بر فراز صورت فلکی شکارچی مشاهده می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.