قائم مقام معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت : عوامل خطر بیماری قلبی عروقی و سکته مغزی شامل فشارخون بالا ، کلسترول و قند خون بالا ، مصرف دخانیات ، عدم مصرف مقدار کافی میوه و سبزی ، اضافه وزن و چاقی و کم تحرکی هستند .

فشار خون خطر بروز سکته‌های قلبی و مغزی را سه برابر افزایش می‌دهدبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، دکتر سید کاظم فرهمند افزود : بعضی از این عوامل مانند فشارخون و کلسترول بالا و مصرف دخانیات قابل تغییر و کنترل اند و بعضی مانند جنس و سابقه خانوادگی غیر قابل تغییر هستند.

وی اولین علت خطر سکته مغزی و عامل مهم تقریبا نیمی از بیماری‌های قلبی و سکته مغزی را فشارخون بالا عنوان نمود و افزود: افراد مبتلا به فشارخون بالا ۳ برابر بیشتر از افراد دارای فشارخون طبیعی در معرض خطر هستند.

قائم مقام معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: فشارخون بالا علائم آشکاری ندارد و به طور معمول شناخته نمی‌شود و راهی برای اطلاع از آن وجود ندارد مگر این که توسط خود فرد یا پزشک اندازه گیری شود. علیرغم این که فشارخون بالا علائمی ندارد، اما می‌تواند آسیب مهمی به قلب و شریان‌ها بزند. از این جهت از هر فرد باید خواسته شود از مقدار فشارخون خود و وجود عوامل خطر و میزان خطر خود مطلع باشد.

دکتر فرهمند افزود: شناسایی فشارخون بالا آسان و به طور معمول کنترل این بیماری از طریق تغییر در شیوه زندگی مانند کاهش مصرف نمک و افزایش فعالیت بدنی و یا در صورت لزوم دارو درمانی نیز راحت است.

وی گفت: میزان شیوع فشارخون بالا در افراد ۱۸ سال به بالا در کشورحدود ۲۷ درصد است که این میزان در استان خراسان رضوی ۲۵درصد می‌باشد.
 

انتهای پیام// ج.ر

 



بیماری‌های قلبی عروقی و سکته مغزی اولین عامل کشنده در جهان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.