در گفتگوی 18:30 مطرح شد؛

سایه روشن میزان عوارض آزادراه ها/پیشنهاد همسان سازی عوارض برای متعادل شدن قیمت

نماینده مجلس گفت:مبلغ عوارض در برخی آزادراه ها زیاد است و همسان سازی عوارض در کشور به متعادل شدن قیمت کمک می کند.

سایه روشن میزان عوارض آزادراه ها/پیشنهاد همسان سازی عوارض برای متعادل شدن قیمتبه گزارش  خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، زمانیان مدیرکل آزادراه های سازمان راهداری در برنامه گفتگوی 18:30 شبکه خبر در خصوص اینکه گفته می شود عوارض آزادراه های کشور زیاد است تصریح کرد:نه تنها مبلغ عوارض آزادراه ها در کشور بالا نیست بلکه در مقایسه با پیش بینی های اولیه قبل از ساخت آزادراه ها این مبالغ در سطح پایین تری نیز تعیین شده است.

وی ادامه داد:وقتی وارد بهره برداری از طرح های بزرگراهی می شویم با مسائل و مشکلاتی مواجه هستیم در بسیاری از آزادراه ها دستگاه های دولتی مانع  از اخذ عوارض می شوند و  بسیاری از نرخ های تعیین شده برای عوارض نیز با پیش بینی های اولیه فاصله دارد.

زمانیان در خصوص اینکه استفاده از جاده های فرعی بدون عوارض آمار تصادفات را بالا برده است گفت:در برخی آزادراه ها که جاده های موازی دارد افرادی به خاطر عدم پرداخت عوارض به جاده قدیم می روند البته اینطور نیست که باعث رشد چشمگیر تصادفات باشد.

وی درباره پیشنهاد یکسان سازی نرخ عوارض در کل کشور گفت: هیچ کدام از آزادراه های کشور ما در وضعیت سوددهی نیستند که سرشکن آن را به سایر آزادراههای کمتر سودده بدهند.

زمانیان در خصوص خدمات نامطلوب بزرگراهی تصریح کرد:10 درصد مبالغ عوارض اخذ شده صرف بهره برداری ومجموعه عوامل اخذ عوارض از آزادراه ها می شود و  15 درصد هم به نگهداری جاده ها اختصاص می یابد.

وی افزود:بخشی از خدمات نیز مربوط به بهسازی است به معنی آسفالت دوباره و سایر تعمیرات که متاسفانه به خاطر شرایط حال حاضر و عدم سوددهی لازم آزادراه ها،  بخش خصوصی تمایلی به سرمایه گذاری مجدد برای تعمیرات ندارد.

این مقام مسئول در خصوص امنیت راه ها گفت: آزادراه ها بیشترین ضریب ایمنی نسبت به سایر راه های کشور دارند.

3 میلیارد و 200 میلون تومان هزینه ساخت هر کیلو متر آزادراه

بر اساس این گزارش علوی عضو کمیسیون عمران مجلس در این خصوص اظهار داشت: در کشور تعداد آزادراه های کمی نسبت به بسیاری از کشورها از جمله ترکیه داریم.

وی افزود:هزینه ساخت هر کیلومتر آزادراه در کشور برابر 3 میلیارد و 200 میلیون تومان است که برای جاده های کوهستانی بیش از این برآورد می شود.

علوی تصریح کرد:هزینه ساخت  آزادراه در کشور بالا است و این سرمایه بخش خصوصی باید در طول زمان 15 تا 20 سال از طریق اخذ عوارض مستهلک شود و به سرمایه گذار بازگردد.

همسان سازی عوارض در کشور به تعادل قیمت کمک می کند

بر اساس این گزارش خجسته نماینده مجلس در گفتگوی تلفنی اظهار داشت:180 کیلومتر جاده ساوه همدان 3 عوارضی دارد و این امر نارضایتی برای مردم ایجاد کرده و باعث شده راننده ها از جاده های فرعی تردد کنند که خطر تصادفات را افزایش می دهد.

وی ادامه داد:باید در این شرایط در سطح کشور همسان سازی عوارض صورت گیرد چراکه میزان عوارض در برخی جاده ها بسیار کم و در برخی زیاد است.

مبلغ عوارض کم است ؛ خدمات جاده ای مطلوب نیست

در ادامه هاشمی کارشناس حمل و نقل و ترافیک در این خصوص گفت:در کشور ما میزان راه ها کم  و نرخ تراکم  راه 5.2 است در حالیکه این رقم در کشورهای پیشرفته 50 برابر آمار ما است.

وی ادامه داد :عوارض راه ها در کشور زیاد نیست و حتی  بسیار پایین است؛ عوارض باید به گونه ای باشد که بخش خصوصی تمایل به سرمایه گذاری داشته باشد.

هاشمی تصریح کرد:البته خدمات نگهداری راه ها در کشور ضعیف است  و این ضعف راهداری باعث توسعه ناامنی در جاده ها هم می شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار