ترجمه خطبه شریف شعبانیه

پیامبر گرامی اسلام (ص) در خطبه شریف شعبانیه فرمودند: اى مردم! همانا ماه خدا (ماه مبارک رمضان) با برکت و رحمت و آمرزش به سوى شما اقبال نموده است.

«شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِیَ أُنزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَ بَیِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَى وَ الْفُرْقَانِ ...» (سوره مبارکه بقرة/ آیه ۱۸۵)
******
«ترجمه خطبه شریف شعبانیه»
 
ترجمه خطبه شریف شعبانیه
 
به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ حضرت امام رضا (علیه السلام) ـ به نقل از پدرانش (علیهم السلام)، از حضرت امام على (علیه السلام) ـ می فرمایند: روزى پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) در یکی از روزهای آخر ماه شعبان و در آستانه‌ ماه رمضان براى ما خطبه خواندند و فرمودند:

«اى مردم! همانا ماه خدا (ماه مبارک رمضان)، با برکت و رحمت و آمرزش به سوى شما اقبال نموده است. ماهى که نزد خدا، بهترین ماه هاست، و روزهایش بهترین روزها، و شب هایش بهترین شب ها، و ساعت هایش بهترین ساعت هاست.

ماهى که در آن به میهمانى خدا دعوت، و از اهل کرامت خدا قرار داده شده اید. نفس هاى شما در آن ثواب تسبیح و ذکر خدا دارد و خواب شما ثواب عبادت.

اعمال شما در آن پذیرفته است و دعاهاى شما مستجاب، پس، از پروردگار خویش با نیت هاى راستین و دل هاى پاک، بخواهید که توفیق روزه این ماه و تلاوت قرآن در آن را به شما عنایت فرماید.

پس شقى و بدبخت، آن کسى است که در این ماه بزرگ، از آمرزش خدا بى بهره شود.

در این ماه با گرسنگى و تشنگى خود، گرسنگى و تشنگى روز قیامت را بیاد آورید. به فقیران و درماندگان کمک و یاری کنید.

به پیران و کهنسالان احترام، و به کودکانتان ملاطفت و مهربانى نموده و با خویشاوندان رفت و آمد داشته باشید.

زبان خود را از گفتار ناشایست نگاه دارید. دیدگان خود را از دیدن ناروا و حرام بپوشانید و گوش هاى خود را از شنیدن آنچه نادرست است، باز دارید.

با یتیمان مردم مهربانى کنید تا بعد از شما، با یتیمان شما مهربانى کنند. از گناهان خود به سوى خدا توبه و بازگشت کنید.

در اوقات نماز، دست هاى خود را به دعا بردارید، زیرا که وقت نماز بهترین ساعت هاست و در این اوقات، حق تعالى با رحمت، به بندگانش مى نگرد و اگر با او مناجات کنند، پاسخشان دهد و چنانچه او را ندا کنند، لبیکشان گوید و اگر از او بخواهند عطا کند و چون او را بخوانند، مستجابشان گرداند.

اى مردم! جان هایتان در گرو اعمال شماست. پس با طلب آمرزش از خدا، آن‌ها را از گرو، خارج کنید. پشت شما از بار گناهان سنگین است، پس با طولانی کردن سجده ها، آن را سبک گردانید و بدانید که حق تعالى به عزت خود سوگند یاد کرده است که نمازگزاران و سجده کنندگان در این ماه را عذاب نکند و در روز قیامت، آن‌ها را از آتش دوزخ در امان دارد.

اى مردم! هر کس از شما روزه دار مؤمنى را در این ماه افطار دهد، نزد خدا پاداش آزاد کردن بنده و آمرزش گناهان گذشته اش را خواهد داشت.

برخى از اصحاب گفتند: یا رسول الله! همه ما قادر به انجام آن نیستیم. حضرت (ص) فرمود: با افطار دادن روزه داران، از آتش جهنم بپرهیزید، اگر چه به نصف دانه خرما و یا به یک جرعه آب باشد.

اى مردم! هر کس اخلاق خود را در این ماه نیکو کند، از صراط، آسان بگذرد، آن روز که قدم ها، بر آن بلغزد. هر کس در این ماه کارهاى غلامان و مستخدمان خود را سبک گرداند، خدا در قیامت حساب او را آسان کند.

هر کس در این ماه از آزار رساندن به مردم خوددارى کند، حق تعالى، روز قیامت، خشم خود را از او باز دارد.

هر کس در این ماه، یتیم بى پدرى را گرامى دارد، خدا او را در قیامت عزیز گرداند.

هر کس در این ماه صله رحم کند و با خویشان بپیوندد، خدا او را در قیامت به رحمت خود واصل گرداند و هر کس در این ماه، رابطه اش را با خویشان خود قطع کند، خداوند در قیامت، رحمت خود را از او دریغ نماید.

هر کس در این ماه نماز مستحبى بپا دارد، خداوند او را از آتش جهنم برهاند و کسى که نماز واجبى بجا آورد، خداوند ثواب هفتاد نماز واجب در ماه هاى دیگر را به او عطا کند.

هر کس در این ماه بسیار بر من صلوات فرستد، خداوند کفه سبک اعمال او را سنگین گرداند؛ و هر کس که در این ماه، یک آیه از قرآن تلاوت کند، ثواب کسى را دارد که در ماه هاى دیگر قرآن را ختم کرده باشد.

اى مردم! درهاى بهشت در این ماه گشوده است، از پروردگار خود بخواهید که آن‌ها را بر روى شما نبندد، و درهاى جهنم در این ماه بسته است، از خدا بخواهید که آن‌ها را بر روى شما نگشاید. شیاطین در این ماه در غل و زنجیرند. از خدا بخواهید که آن‌ها را بر شما مسلط نگرداند.»
 
امیرالمؤمنین امام علی (ع) فرمود: برخاستم و گفتم: اى پیامبر خدا! برترینِ کار‌ها در این ماه چیست؟
فرمود: اى ابوالحسن! برترینِ کار‌ها در این ماه، پرهیز از حرام هاى الهى است. سپس گریست.
گفتم: اى پیامبر خدا! سبب گریه شما چیست؟
فرمود: اى على! بر این مى گریم که حرمت تو را در این ماه مى شکنند. گویا مى بینم تو در حال نماز براى پروردگار خویشى که نگون بخت ترینِ اوّلین و آخرین، هم او که برادر پى کننده ناقه قوم ثمود است، برمى خیزد و بر فرق سرت ضربتى مى زند و محاسنت، از خون سرت رنگین مى شود.
گفتم: اى پیامبر خدا! آیا در آن حالت، دینم سالم است؟
فرمود: دینت، سالم است.
سپس فرمود: اى على! هر کس تو را بکشد، مرا کشته است و هر کس تو را دشمن بدارد، مرا دشمن داشته است و هر کس تو را ناسزا گوید، مرا ناسزا گفته است؛ چرا که تو از من هستى، همچون جان من. روح تو، از روح من است و سرشت تو، از سرشت من. خداى متعال، من و تو را آفرید و من و تو را برگزید؛ و مرا براى پیامبرى و تو را براى امامت انتخاب کرد. هر کس امامت تو را انکار کند، نبوّت مرا انکار کرده است.

*******
اَللّهُمَّ اَدْخِلْ عَلى اَهْلِ الْقُبُورِ السُّرُورَ، اَللّهُمَّ اَغْنِ کُلَّ فَقیرٍ،
اَللّهُمَّ اَشْبِعْ کُلَّ جائِعٍ، اَللّهُمَّ اکْسُ کُلَّ عُرْیانٍ، اَللّهُمَّ اقْضِ دَیْنَ کُلِّ مَدینٍ،
اَللّهُمَّ فَرِّجْ عَنْ کُلِّ مَکْرُوبٍ، اَللّهُمَّ رُدَّ کُلَّ غَریبٍ، اَللّهُمَّ فُکَّ کُلَّ اَسیرٍ،
اَللّهُمَّ اَصْلِحْ کُلَّ فاسِدٍ مِنْ اُمُورِ الْمُسْلِمینَ، اَللّهُمَّ اشْفِ کُلَّ مَریضٍ،
اللّهُمَّ سُدَّ فَقْرَنا بِغِناکَ، اَللّهُمَّ غَیِّر سُوءَ حالِنا بِحُسْنِ حالِکَ،
اَللّهُمَّ اقْضِ عَنَّا الدَّیْنَ، وَ اَغْنِنا مِنَ الْفَقْرِ،
اِنَّکَ عَلى کُلِّ شَیءٍ قَدیرٌ.

******
التماس دعای خیر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار