مدیرعامل آب منطقه‌ای استان بوشهر گفت: نمک زدایی و شیرین سازی آب دریا از برنامه‌های سازگاری با کم آبی و راهکار‌های جبران و تولید آب بیشتر است که تا پایان برنامه ششم توسعه حداقل ۳۰ درصد و افق ۱۴۰۴ حدود ۴۵ درصد آب شرب این استان باید از دریا تامین شود.

افق تامین آب شرب بوشهر از دریا ۴۵ درصد استبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر ،شاپور رجایی روز سه شنبه گفت: با وجود اینکه سالانه ۱۲۵ میلیون مترمکعب آب آشامیدنی از محل منابع داخلی و استان‌های همجوار برای استان بوشهر تامین می‌شود، ولی به دلیل بد مصرف کردن برخی از مشترکان و هدر رفت غیر متعارف با کمبود و بخش‌هایی متعددی از این استان با قطعی و کاهش فشار آب روبرو هستند.

وی اضافه کرد: براساس گزارش‌های دریافتی ۴۳ درصد جمعیت شهری و ۶۱ درصد جمعیت روستایی استان بوشهر در معرض تنش و کمبود آب قرار دارند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر گفت: در این شرایط خاص اجرای برنامه سازگاری با کم آبی تنها راهکار حل این مشکل است.

رجایی ادامه داد: در همین ارتباط کمیته ملی سازگاری با کم آبی در دولت تشکیل و در استان‌ها نیز شورای حفاظت آب این کمیته را مدیریت می‌کند.

وی یادآور شد: برهمین اساس برای جلوگیری از مشکلات و تعارض اجتماعی راهکار‌هایی پیشنهاد و بسته‌ای با عنوان برنامه عملیاتی سازگاری با کم آبی برای مصارف مختلف تهیه و به مسئولان استان عرضه و پس از تصویب به کارگروه ملی سازگاری با کم آبی دولت ارائه می‌شود.

رجایی گفت: نمک زدایی و شیرین سازی آب دریا از جمله راهکار‌های جبران کم آبی و تولید آب بیشتر است که تا پایان برنامه ششم توسعه حداقل ۳۰ درصد و تا افق ۱۴۰۴ حدود ۴۵ درصد تامین آب استان باید از محل آب دریا باشد.

وی، کاهش هدر رفت آب در شبکه‌های توزیع و جداسازی بخشی از مصارف غیرضروری و قابل جایگزین از شبکه شرب و حتی تفکیک آب شرب و بهداشتی در تعدادی از شهر‌ها و روستا‌های استان به صورت پایلوت را از جمله دیگر طرح‌های این بسته عنوان کرد.

وی افزود: تلاش می‌شود درنیمه اول امسال طرح جداسازی آب آشامیدنی و بهداشتی در بخش مرکزی شهرستان جم اجرا شود.

رجایی، با توجه به پرداخت یارانه قابل توجه دولت برای خرید آب از بخش خصوصی یادآور شد: پارسال دولت ۵۱۰ میلیارد ریال برای خرید آب پرداخت کرد و امسال ۵۹۰ میلیارد ریال و برای سال آینده یکهزار و ۴۶۰ میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده است.

وی اضافه کرد: دولت ۹۰ درصد این مبلغ را به صورت یارانه و ۱۰ درصد را مشترکان پرداخت می‌کنند.

انتهای پیام/م

تا پایان برنامه ششم توسعه حدود ۴۵ درصد آب شرب استان بوشهر  از دریا تامین میشود

برچسب ها: بحران آب ، آب و هوا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.