قاسمی گفت: فقدان همسان سازی تغییرات نرخ ارز بر تجهیزات پزشکی داخلی که مواد اولیه آن از خارج تامین می‌شود، تولیدکنندگان را در بلاتکلیفی قرار داده است.

بلاتکلیفی تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی از نوسانات نرخ ارزمریم قاسمی دبیر انجمن تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی در گفت وگو با خبرنگاران اقتصاد و انرژی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به نبود وحدت رویه خرید تجهیزات پزشکی در کشور اظهار کرد: با وجود ظرفیت‌های داخلی در تولیدات تجهیزات پزشکی با کیفیت، بین ۳۰ تا ۴۰ درصد تجهیزات پزشکی در کشور تولید داخل و ۶۰تا ۷۰ درصد آن نیز وارداتی است. این موضوع به عدم ساماندهی نحوه خرید از سوی بیمارستان‌ها و دانشگاه‌های باز می‌گردد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی با بیان اینکه خرید تجهیزات از سوی هیات امنای ارزی نیز تغییری در شیوه خرید ایجاد نکرده است، تصریح کرد: چند سال پیش، خرید تجهیزات پزشکی توسط بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها صورت می‌گرفت که در ادامه برای متمرکز کردن خرید این وظیفه به هیات امنای ارزی محول شد، اما به دلیل نبود قانون مدون تغییری در وضعیت و افزایش سهم تولیدکنندگان داخلی فعال در این حوزه به وجود نیامده است.

وی با بیان اینکه عضویت در انجمن تجهیزات پزشکی نیاز به دریافت‌های تاییدیه‌های کیفی دارد، ابراز کرد:برای ساماندهی بهتر تولیدکنندگان و نظارت و افزایش کیفیت بر تولید، انجمن تجهیزات پزشکی تاسیس شده است که تولیدکنندگان با کسب تاییدیه‌های لازم به عضویت انجمن در خواهند آمد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی با بیان اینکه محدودیت منابع مالی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در خرید آن‌ها تاثیرگذار است، تصریح کرد: با توجه به هزینه بالای تولید در کشور قیمت تجهیزات پزشکی تولید شده داخلی بیشتر از نمونه‌های مشابه چینی است، اما از لحاظ کیفیت، صد البته که در وضعیت بهتری قرار دارند.

وی بیان کرد: لیست تجهیزات پزشکی  توسط انجمن تجهیزات پزشکی و وزرات بهداشت آماده  و قرار بر این شد با توجه به ظرفیت‌های تولید داخلی، میزان واردات تجهیزات پزشکی کنترل شود، اما به دلیل عدم ضمانت اجرایی این سند، واردات به شکل بی رویه در تجهیزات و ملزومات پزشکی همچنان تداوم دارد.

به گفته وی، لیست توانمندی‌های در وزرات صنایع نیز هر شش ماه یکبار به روزرسانی می‌شود، اما نتیجه خاصی ندارد و واردات بدون توجه به ظرفیت‌هایی موجود ادامه دارد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی با اشاره به نبود تعامل میان وزرات بهداشت و وزارت صنعت،معدن و تجارت اظهار کرد: بار‌ها پیشنهاد شده است لیست توانمند‌های با حضور نمایندگان وزرات صنعت و بهداشت کامل شود، اما به دلیل نبود تعامل، این اتفاق صورت نمی‌گیرد.

وی  ابراز کرد: به دلیل قرار گرفتن تجهیزات پزشکی در ردیف ۲ کالایی و بنا به نظر ستاد تنظیم بازار قیمت گذاری این دسته کالا‌ها برعهده تولیدکننده است، اما وزارت بهداشت قیمت گذاری را بر اساس مصوبه هیأت وزیران و به منظور کنترل هزینه‌های طرح تحول سلامت انجام می‌دهد.

قاسمی با بیان اینکه قیمت تجهیزات پزشکی متناسب با افزایش نرخ ارز افزایش نداشته است، بیان کرد:تغییرات قیمت ارز در ماه‌های گذشته بر قیمت تجهیزات پزشکی لحاظ نشده است و بسیاری از تولیدکنندگان که قیمت مواد اولیه شان وابسته به نرخ ارز است، توان فروش با قیمت گذشته را نداشته و در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

دبیر انجمن تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی با اشاره به قیمت گذاری ۲۲ هزار کالا در اداره کل تجهیزات پزشکی، تصریح کرد: قیمت گذاری تجهیزات پزشکی مربوط به گذشته است و نوسانات نرخ ارز و تورم در آن لحاظ نشده است و از سوی دیگر بسیاری از تولیدکنندگان اجازه فروش با قیمت بالاتر را ندارد در این شرایط ادامه فعالیت‌های تولید میسر نیست.

وی با انتقاد از عدم تناسب سود اوراق قرضه با تورم، تصریح کرد:برای پرداخت مطالبات تولیدکنندگان اوراق قرضه با سود ۸ درصد و بازپرداخت ۲ ساله در نظر گرفته شده است که با توجه به تورم و افزایش نرخ ارز هیچ تناسبی با شرایط اقتصادی در کشور ندارد.

قاسمی با بیان اینکه دستگاه‌های دولتی الزامی به دریافت این اوراق ندارند، بیان کرد:تولیدکنندگان برای هزینه‌های جاری، بیمه، مالیات و ارزش افزوده نیاز به وجه نقد دارند و دستگاه دولتی نیز این اوراق قرضه را نمی‌پذیرند بنابراین تولیدکنندگان به دلیل نیاز به نقدینگی مجبور به تنزیل این اوراق با نرخ پایین تری در بازار هستند.

دبیر انجمن تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی با بیان اینکه پرداخت مطالبات تولیدکنندگان زمان مشخصی ندارد، ابراز کرد: دریافت مالیات فصلی و ارزش افزوده ارز تولیدکنندگان در حالی صورت می‌گیرد که بسیاری از شرکت‌ها هنوز مطالبات خود را دریافت نکردند، اما باید مالیات فروش کالای خود را پرداخت کنند.

وی ادامه داد:طبق مصوبه هیأت وزیران، وزارت بهداشت به کشف قیمت پرداخته است و این کشف قیمت زمانی می‌تواند موثر واقع شود که فرمولی برای درنظر گرفتن تغییرات مولفه‌های موثر بر قیمت وجود داشته باشد، در روش فعلی که اصلاح قیمت‌ها، تناسبی با نوسانات نرخ ارز، تورم و سایر نهاد‌های تولید ندارد، صاحبان کالای قیمت گذاری شده متحمل زیان فراوان شده اند و در صورت عدم اصلاح قیمت‌ها به شیوه‌ای متناسب با شرایط جاری در کشور، خواهان حذف قیمت گذاری هستند که این مطلب، خود جای بحث فراوان دارد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی با اشاره به مشکلات تولیدکنندگان برای حضور در نمایشگاه‌های بین المللی اذعان کرد: به دلیل مشکلات، تولیدکنندگان بسیاری از نمایشگاه‌های خارجی خود را ملغی کرده اند که این باعث کمرنگ‌تر شدن حضور در بازار‌های بین المللی می‌شود.

قاسمی در پایان با بیان اینکه هزینه بالای تولید در کشور امکان صادرات در بازار جهانی را سلب می‌کند، گفت:برخی از کالا‌ها رویکرد صادراتی دارند، اما به دلیل بالابودن هزینه‌های تولید و عدم تناسب با نرخ‌های بین المللی امکان حضور در بازرا‌های بین المللی را ندارد.

انتهای پیام/

70 درصد تجهیزات پزشکی وارداتی است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار