کارشناس مسائل بین الملل گفت:برجام اروپایی تا زمانی استمرار پیدا می کند، که آمریکا برای آنها در اعمال تحریم ها استثناء قائل شود.

برجاممهدی مطهرنیا کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به برجام اروپایی و نقش این کشورها در حفظ و تداوم توافق هسته‌ای با ایران، اظهار کرد: برجام وابسته به رابطه ایران با نظم منطقه ای و نظام بین الملل  است که در عین حال از  تعامل دنیا  با تعریف  جمهوری اسلامی ایران  از خود نیز  تاثیر می پذیرد.

کارشناس مسائل بین الملل بیان کرد: برجام را نمی توان با فرجامی غیر از ایجاد یک فضای مناسب  تعامل و کنش و واکنش واقع گرایانه در نظام بین الملل مورد ارزیابی قرار داد، اگرچه  نظام بین الملل از کشورهای متفاوتی تشکیل شده، اما حقیقت  این است که  شش قدرت جهانی هستند که نظم بین المللی را شکل و محتوای بیشتری می بخشند. 

وی ادامه داد: ایران باید در یک آوردگاه سخت  مسائل خود را در  چارچوبی گسترده با نظام بین الملل و بازیگران  اصلی آن حل کند که  این امر از دو راه خارج نیست، مقاومت و ایستادگی  سخت  و یا ایستادگی نرم گزینه  های است که ایران پیش رو دارد و با تصمیم مسئولان نظام یکی از این دو انتخاب می شود. 

مطهرنیا گفت: برجام اروپایی تا زمانی استمرار پیدا می کند که ایالات متحده آمریکا برای کشورهای اروپایی در اعمال تحریم ها استثناء قائل شود، چراکه با این اقدام شرکت های آلمانی و فرانسوی می توانند به فعالیت خود ادامه دهند. 

کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اینکه شرکت های اروپایی در فضای لیبرال دموکراسی فعالیت های اقتصادی خود را عملیاتی می کنند، تصریح کرد: در یک بازار خصوصی این شرکت ها تابع محض دولت های خود نیستند بلکه  متغیری وابسته به اقتصاد بین الملل محسوب می‌شوند.

وی اضافه کرد: با توجه به سیطره آمریکا بر اقتصاد بین الملل شرکت های اروپایی بیشتر تحت تاثیر سیاست های کاخ سفید هستند و باید پاسخگوی جرایمی باشند که ایالات متحده علیه آنها وضع می کند. 

مطهر نیا با بیان اینکه استقلال  سیاسی اروپایی ها شاید تا مقطعی عملیاتی شود؛ تاکید کرد: به لحاظ اقتصادی کشورهای قاره سبز نمی توانند راه جدایی از واشنگتن را در پیش بگیرند مگر اینکه آمریکا بر اساس روابط دوستانه  با کشورهای اروپایی اغماض هایی را در تحریم های ثانویه مد نظر قرار دهد. 

وی در ادامه و در پاسخ به این سوال که آیا می توان گفت بازنده اصلی خروج آمریکا از برجام کشورهای اروپایی هستند یا خیر؟ بیان کرد: اروپایی ها از این جهت که یک بازار مهم از نظر سیاسی را از دست می دهند، ضرر می کنند. 

کارشناس مسائل بین الملل خاطر نشان کرد: سطح تبادلات تجاری اروپایی ها با آمریکا قابل قیاس با مبادله  تجاری  ایران نیست، به طوریکه  می‌توان گفت درصد تفاوت یک به سی است، اروپایی ها در نهایت نمی توانند تجارت ایران را بر رابطه اقتصادی  با آمریکا رجحان ببخشند.

انتهای پیام/

برچسب ها: برجام ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار