نماینده سابق مجلس گفت: همه خسارت‌هایی که در برجام داشتیم، به این دلیل بود که دیپلماسی دینی را زیر پا گذاشتیم.

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حجت الاسلام سید محمود نبویان نماینده سابق مجلس در نشست رسانه‌ای «دیپلماسی شکست» با موضوع بررسی ابعاد و زوایای خروج آمریکا از برجام که در محل پاتوق رسانه‌های انقلاب برگزار شد، اظهار کرد: دیپلمات‌های ما در موضوع برجام دیپلماسی دینی را به کار نگرفتند و همه خسارت‌هایی را که امروز می‌بینیم ناشی از زیرپا گذاشتن همان دیپلماسی دینی بود.

وی تصریح کرد: براساس اصل ولایت، هرگونه همکاری و محبت به آمریکا ممنوع است و پذیرش تصمیمات رهبر این کشور در هر صورت ممنوع می‌باشد.

نبویان با بیان اینکه شعار مرگ بر آمریکا در قرآن آمده و نباید با این کشور رابطه داشته باشیم، گفت: هر شخصی چه رئیس جمهور، چه اشخاص دیگر که به دنبال رابطه با آمریکا است خودش آمریکایی است، چرا که قرآن ما را از رابطه با آن منع کرده است.

نماینده سابق مجلس بیان کرد: آمریکا در رأس دشمنان اسلام است و همواره به دنبال این است که مسئولانی را دست نشانده کند که مانند عربستان گاو شیرده باشند و تا زمانی که آن گاو به آنها شیر بدهد از آن استفاده کنند و زمانی که شیر نداد، سرش را ببرند.

وی با بیان اینکه دشمنی اصلی آمریکا با ما بر سر اصل اسلام است، افزود: آنها موضوع هسته‌ای را مطرح کردند و ما عقب‌نشینی کردیم، اما مشکل حل نشد و مشکل آنها اصل اسلام است و می‌خواهند اسلام را نابود کنند.

نبویان تصریح کرد: متأسفانه دیپلمات‌های ما در موضوع برجام دیپلماسی قرآنی را زیر پا گذاشتند، چرا که قرآن می‌گوید دشمنان وقتی اقتدار را از شما گرفتند به تعهدات پایبند نیستند و حالا ما دیدیم که وقتی اقتدار هسته‌ای را از ما گرفتند، دیگر ملتزم به تعهداتشان نیستند.

نماینده سابق مجلس در ادامه با اشاره به خسارت‌های ناشی از برجام، اظهار کرد: ما در نطنز سانتریفیوژهای نسل 1 تا 6 داشتیم که به دستور آمریکا به جز نسل 1 همه را به انبار انداختند و حتی ما 16 هزار سانتریفیوژ نسل 1 داشتیم که آمریکا گفت باید به کمتر از 5000 برسد.

وی ادامه داد: غنی‌سازی ما تا 20 درصد انجام می‌شد که به ما گفتند باید 20 درصد را متوقف کنید و در نهایت غنی‌سازی ما به 3.67 رسید.

نبویان با بیان اینکه ما هم‌اکنون 800 تا یک میلیون بیمار داریم که نیاز به رادیودارو دارند، گفت: متأسفانه براساس توافقات برجام، خط تولید غنی‌سازی ما متوقف شد و دیگر نمی‌توانیم در رادیودارو کار خاصی انجام دهیم.

نماینده سابق مجلس با بیان اینکه در توافق برجام در فردو غنی‌سازی کاملا ممنوع شده است، افزود: ما در فردو حتی حق یک گرم غنی‌سازی را هم نداریم و حتی تحقیق و توسعه در فردو ممنوع شده است.

وی ادامه داد: در برجام گفته بودند که سانتریفیوژها انبار شود و متأسفانه حتی جای انبار سانتریفیوژها را هم آمریکایی‌ها تعیین کرده بودند که این باعث ذلت است.

نبویان با بیان اینکه در اراک هم یک رآکتور داشتیم که سالانه یک کیلوگرم پلوتونیوم تولید می‌کرد که بیشتر در بمب‌سازی کاربرد داشت، گفت: طبق فرمایش مقام معظم رهبری ما به دنبال تولید بمب نیستیم، اما داشتن این رآکتور این پیام را به رژیم صهیونیستی می‌داد که جرأت حمله به کشورمان را نخواهد داشت که متأسفانه‌ آن نیز بر اثر توافق برجام ممنوع شد.

نماینده سابق مجلس ادامه داد: در برجام دسترسی به اماکن نظامی به آمریکا داده شده بود که این قابل پذیرش نیست.

نبویان با بیان اینکه متأسفانه حتی برخی از اعضای اصلی تیم مذاکره کننده متن برجام را به طور دقیق نخوانده بودند، گفت: مقام معظم رهبری فرمودند در تعهدات خود گام به گام عمل کنید و اگر آنها به تعهدات عمل کردند شما به سراغ اجرای تعهدات دیگر بروید، اما متأسفانه تیم مذاکره‌کننده ما از ابتدا کل تعهدات را انجام دادند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: همه خسارت‌هایی که ما در برجام دیدیم به خاطر این بود که دیپلماسی دینی را زیرپا گذاشتیم و متأسفانه افرادی را برای مذاکره فرستادیم که ضعیف بودند.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: ظریف ، برجام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۴ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
ما از خدا خواستيم كه اگر منافع برجام براي مردم ايران نباشد بهتر است كه به فرجام نرسد مردم ايران اكثرا گرسنه هستند
آخرین اخبار