موضوع اصلی آمریکا برجام نیست، این کشور به‌دنبال یک جنگ اقتصادی برای فشار به مردم و شکستن مقاومت و عقب‌نشینی و کوتاه آمدن مسوولان برای رسیدن به راهبرد اصلی آمریکایی‌ها هستند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛  درباره خروج آمریکا از برجام باید به چند نکته توجه کرد. نخست اینکه موضوع اصلی آمریکا برجام نیست، این کشور به‌دنبال یک جنگ اقتصادی برای فشار به مردم و شکستن مقاومت و عقب‌نشینی و کوتاه آمدن مسوولان برای رسیدن به راهبرد اصلی آمریکایی‌ها هستند که «تغییر رفتار جمهوری اسلامی» است. آنان از تغییر ساختار نظام ناامید شده‌اند و مدتی است راهبرد «تغییر رفتار جمهوری اسلامی» را دنبال می‌کنند.

در ماجرای اخیر آمریکایی‌ها به یک تحلیل، محاسبه و برآورد غلط رسیده‌اند. در این برآورد و محاسبه غلط تحلیل‌شان این است که فشار لازم به مردم آمده و مردم امروز آماده یک تغییر وضعیت هستند. در حوادث دی‌ماه گذشته هم نمادی از این آمادگی در مردم مشاهده شد.

همچنین در این تحلیل محاسبه‌شان این است که دولتی که تا‌کنون ناکارآمدی‌هایی داشته و در طی این ۶ سال تمام سرمایه‌ها و حیات و ممات‌اش را به برجام گره زده، پس می‌شود این دولت و نظام را وادار به تغییر رفتار کرد. چراکه به همین رفتار آنان را به این نتیجه رسانده است که ایران تحت هیچ شرایطی از برجام خارج نمی‌شود.

این برآورد غلط در تحلیل آمریکایی‌ها برای خروج از برجام وجود دارد و غلط بودنش از این حیث است که گرچه مردم از وضع اقتصادی و ناکارآمدی‌ها ناراحت هستند، اما نسبت به اصل انقلاب پای نظام ایستاده‌اند؛ و اینکه فکر می‌کنند دولت و نظام تحت هیچ شرایطی از برجام خارج نمی‌شود بازهم محاسبه غلطی است. مواضع رهبر معظم انقلاب را دیدند که این حضور و ادامه در برجام با اروپایی‌ها مشروط است و زمان هم محدود.

و، اما درباره نقش اروپا و ادامه برجام با این کشور‌ها تصور من این است که اروپایی‌ها استراتژیشان در ادامه برجام با ایران مخالفت اعلامی با آمریکا و تبعیت عملی با آمریکاست.

یعنی اروپائیان اولاً با وضعیت پیمان‌های اقتصادی که با آمریکا دارند - ۴۵۰‌میلیارد دلار با آمریکا مبادلات اقتصادی دارند، اما با ایران ۱۵‌میلیارد دلار، یعنی ۳۰ برابر مبادلات اقتصادی با ایران- که هیچ‌وقت آن بازار را رها نخواهند کرد، اما حالا توجیه این است که اروپاییان علاقه‌مندند به شیوه دموکرات‌ها در حوزه‌های نرم وارد شوند. (یعنی با پنبه سر ببرند.).


بیشتر بخوانید:خروج از برجام و آنچه نباید!


اما ایران باید برای مذاکره با اروپا به غیر قابل اعتماد بودن آنان توجه کند. آنان به‌دنبال این هستند که مذاکرات را فرسایشی کنند و زمان بخرند. احتمال اینکه تقسیم کاری با آمریکایی‌ها داشته باشند وجود دارد. آمریکا به‌عنوان پلیس بد و اروپا پلیس خوب قصد دارند ایران را تحت‌فشار قرار دهند.

اروپا به‌دنبال آن است که موضوعاتی مثل موشکی و تضعیف قدرت دفاعی ایران یا عقب‌نشینی از منطقه و نفوذ ایران از منطقه را در قالب مذاکره برجام جدید دنبال کند. اما سه راهکار جمهوری اسلامی قابل فرض است:

۱- ما مذاکره می‌کنیم برای اتمام حجت؛ آن هم برای مدت چند هفته و کمتر از یک ماه؛ که این مذاکره به نوعی اتمام حجت است تا همه دنیا و اروپا متوجه بشوند و اگر اروپایی‌ها نتوانند ضمانت لازم را ارائه دهند، از برجام خارج می‌شویم.

۲- وجه دوم که مطلوب، اما به نظر نشدنی است این که مذاکره کنیم، اروپایی‌ها با ما همکاری کنند، پای تعهداتشان بمانند و ضمانت‌های کافی را در حوزه‌های مختلف از جمله حمل‌و‌نقل، نفت، بانک و بیمه هر آنچه در برجام آمده به ما بدهند و منافع ملی ما را حفظ کنند.

۳- نکته سوم، وجه غفلت است. اینکه مذاکره بی‌انت‌هایی را با اروپایی‌ها شروع کنیم و زمان را بفروشیم و از طرفی آمریکایی‌ها از بیرون با توجه به خروج برجام و برگرداندن تحریم‌ها فشار وارد بکنند. در واقع به نوعی طرف‌های غربی به اهداف خودشان برسند که همانا فشار به مردم و عقب‌نشینی مسوولان است.

در این سه وجه باید به این نکات توجه داشته باشیم: اول اینکه اعتماد نکنیم. دوم اینکه دولت مراقب باشد، این انتقاد بحق به دولت وارد است که در گذشته تضمین لازم را نگرفت لذا این روند را دوباره تکرار نکند. سوم اینکه باور کنیم مشکل این‌ها موضوع هسته‌ای نیست؛ اگر موضوع هسته‌ای تمام بشود دنبال بهانه دیگری مانند تهمت تروریست، مباحث حقوق بشر و در نهایت آرمان‌های انقلاب اسلامی می‌روند.

۴- نکته چهارم این است که باید باور داشته باشیم راه‌حل نجات اقتصاد ما همان اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالای ایرانی و برطرف کردن مشکلات اشتغال با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی است.

منبع: صبح نو

انتهای پیام/

برچسب ها: برجام ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار