مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: احیا، بازسازی و مرمت ۱۰ بافت شهری تاریخی در این استان در دستور کار قرار گرفته است.

احیا و بازسازی 10 بافت تاریخی شهری خراسان رضویبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد  ابوالفضل مکرمی فرتصریح کرد: این 10 بافت که از قدمت تاریخی و معماری ارزشمندی برخوردار است شناسایی، انتخاب و در برنامه مطالعاتی قرار گرفته اند.

وی این بافت ها را مربوط به شهرهایی از جمله نیشابور، بجستان، مه ولات، تربت حیدریه، کلات و گناباد دانست وادامه داد: این بافت ها با اجرای برنامه عملیاتی احیا و حفاظت بزودی برای بازدید گردشگران و علاقه مندان به میراث فرهنگی معرفی می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: امروزه در بخشی از شهرهای تاریخی استان هنوز بافت های تاریخی هویت دار و کهن وجود دارد که در این ارتباط می توان به بافت تاریخی سبزوار، نیشابور، خواف، تایباد، لطف آباد، بجستان و کلات اشاره کرد.

مکرمی فر افزود: هم اکنون در سطح استان بیش از 70 خانه تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی داریم که 39 خانه از این تعداد مربوط به شهر مشهد است.

وی تصریح کرد: مشهد با این تعداد خانه تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی، بیشترین خانه های تاریخی خراسان رضوی را دارد که همه این خانه ‌ها در محدوده پیرامونی حرم مطهر رضوی واقع شده ‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی افزود: خانه های تاریخی زنجیره به هم پیوسته تشکیل دهنده محله ها هستند و در کنار سایر عناصر فعال در محلات قدیمی از جمله مغازه، حمام و امثال آن زنجیره ای از فرهنگ و هویت مردم را نشان می دهند.

مکرمی فر گفت: در بازسازی و احیای بافت های تاریخی شهری استان، خانه های تاریخی محور اصلی هستند.

انتهای پیام// ف.غ

ثبت شدن بیش از 70 خانه تاریخی خراسان رضوی در فهرست آثار ملی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.