هاشمی گفت: تسلیم شدن و زانو زدن در مقابل کشورهای دنیا به معنی از دست دادن
همه چیز و فروختن هویت است.
 
به گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید حسن هاشمی  وزیر بهداشت در مراسم گرامیداشت مقام استاد و معلم، در جمع اساتید دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، اظهار داشت: امیدوارم همه بدانیم که محصول کار معلمی، موجب پیشرفت کشور و عزت مردم ایران و سرمایه اصلی برای انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه کشور بیش از هر چیز، به علم، دانش و کسب مهارت نياز دارد، افزود: امروز قدرت به پول و زور نیست، بلکه قدرت در اختیار علم، دانش و تجربه است و امیدوارم اساتید بتوانند انسانهای شایسته ای را برای کشور، تربیت کنند.

تقدیر وزیر بهداشت از ساتید دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و کارکنان حوزه سلامت

هاشمی از طرف دولت و رییس جمهور از اساتید دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و کارکنان حوزه سلامت به دلیل ارائه خدمات شایسته در زمان وقوع زلزله سرپل ذهاب تقدیر کرد.

وزير بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: زمانی که انقلاب شد، می گفتیم به افراد متعهد نیاز داریم و بعدها نيز گفتیم که به متخصص متعهد نیاز داریم. بايد توجه شود كه به جایی نرسيم که متعهد و متخصص نداشته باشیم. اتفاقی که در دوران زلزله در بیمارستان جدید اسلام آباد غرب رخ داد، مایه سرشکستگی بود چون ما به دنبال متعهد متخصص بودیم، اما این اتفاق نشان داد که در ساخت بیمارستان اسلام آباد غرب، تعهد یا تخصص و یا هر دوی آنها وجود نداشته است و در این شهر، ساختمانهای بسياری توسط معماران و بدون حضور مهندسان و ناظران ساخته شده بود که آسیبی ندیده بود، اما این بیمارستان در حالی که مردم به آن نیاز داشتند، آسیب جدی دید.

بی سوادی مدرن یکی از بزرگترین گرفتاری‌های ایران

وی از بی سوادی مدرن به عنوان یکی از بزرگترین گرفتاری های کشور یاد کرد و گفت: متاسفانه در آموزش عالی به کمیت، بیشتر از کیفیت توجه کرده ایم. توسعه آموزش عالی بدون توجه به کیفیت، نه تنها خدمت نیست، بلکه خیانت به کشور است. زمانی در کشور به تعداد انگشتان دست هم دکترای مدیریت نداشتیم، اما امروز تعداد فارغ التحصیلان دکترای مدیریت، بسیار زیاد شده است. با اين وجود هنوز در مدیریت کشور و حوزه های مختلف مشکلات داریم.

وزير بهداشت خاطرنشان کرد: در بسیاری از موارد می بینیم که افراد بسياري دارای مدرک دانشگاهی هستند، اما سواد آنها سطحی است. متاسفانه همه ما در حوزه های مختلف از جمله سیاست خارجی اظهار نظر می کنیم. حتی بیشتر از دکتر ظریف و تیم وی که سالهای بسياری در بهترین مراکز علمی دنیا درس خوانده‌اند، اظهار نظر، نقد، اشکال، محاکمه و محکوم و حتی حکم اجرا می کنیم. اين درست نيست، چراكه سواد ما، شنیداری و سطحی است در حالی که سیاست خارجی، اقتصاد و کشاوری یک علم فوق العاده پیچیده است.

هاشمی اضافه کرد: در دوران گذشته، ما بیشتر از نسل کنونی با کتاب مانوس بودیم و در مورد مسائل مختلف، مطالعه عمیق تری داشتیم، اما در حال حاضر، در این حوزه ها مشکلاتی داریم. خوشبختانه در علوم پزشکی، بی سوادی مدرن کمتر از سایر حوزه ها است چون خصوصی سازی در آموزش محدود بوده است.

از دولت یازدهم تا کنون اجازه اضافه شدن یک دانشکده پزشکی هم ندادیم

وی بهداشت گفت: زمانی که وارد دانشگاه شدیم، 5 دانشکده پزشکی در کشور فعالیت داشتند، اما در حال حاضر، تعداد این دانشکده ها به 91 دانشکده افزایش یافته و از دولت یازدهم تا کنون، به جز دانشکده دندانپزشکی چهارمحال و بختیاری، اجازه ندادیم حتی یک دانشکده هم اضافه شود در حالی که در فاصله 6 ماه قبل از انتخابات دولت یازدهم، مجوز تأسيس 26 دانشکده صادر شده بود.

هاشمی ضمن تقدیر از شورای عالی انقلاب فرهنگی به دلیل اجرای فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص آمایش سرزمینی، گفت: خوشبختانه مجوز دانشکده باید به تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی برسد. علاوه بر اين، دانشکده پزشکی در شهرهایی تاسیس می شوند که حداقل 500 هزار نفر جمعیت داشته باشند در حالی که در دوران گذشته به برخی شهرها با جمعیت 40 هزار نفر هم، مجوز دانشگاه علوم پزشکی داده شده بود.

وزير بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: گرفتاری های بین المللی برای کشور وجود دارد و پایانی هم ندارد و نبرد بین حق و باطل هر زمان به یک شکل، ادامه خواهد داشت و موضوعاتی مانند انرژی هسته ای، رابطه با آمریکا و حقوق بشر، بهانه است. در اين خصوص ما یا باید تسلیم شویم و زانو بزنیم یا بجنگیم و یا رفتار بازدارنده داشته باشیم.

وی تصریح کرد: تسلیم شدن و زانو زدن در مقابل کشورهای دنیا به معنی از دست دادن همه چیز و فروختن هویت است.

هاشمی با اشاره به تلاش خالصانه تیم مذاکره کننده هسته ای گفت: دکتر ظریف و تیم مذاکره کننده، زحمات بسياری کشیدند. البته این زحمات بی اجر هم نبود و تاثیرات بسيار داشت از جمله اينكه آنها زمانی که برای مذاکره، کار خود را آغاز کردند، دنیا ایران را به عنوان کشور لجوج، کم خرد و جنگ طلب می شناخت و امروز می بینیم که پس از خروج ترامپ از برجام، در داخل آمریکا و کشورهای اروپایی، در مقابل این تفکر نابخردانه ایستادند. وضعیت ما تغییر کرده است. قبل از مذاکرات، در دنیا تنها بودیم اما در حال حاضر، همه کشورها، طرف مقابل را محکوم می کنند.

وزير بهداشت ضمن تاکید بر اینکه باید با مردم با صداقت صحبت کنیم، گفت: جنگ، امر بسیار ناخوشايندی است، اما اگر به قیمت از دست رفتن همه حیثیت، تاریخ، آبروی کشور و انقلاب باشد، بعید است که کسی از آن، استقبال نکند.

وی با بیان اینکه ملت ایران هیچ گاه ذلت را نپذیرفته است، با تاکید بر سياست بازدارندگی افزود: سیاست ایران همواره اینگونه بوده و بازدارندگی علاوه بر همراهی افکار عمومی، نیازمند تجهیزات نظامی است و باید توجه کرد که موشک بازدارنده است و برای همین نمی خواهند که ایران مجهز باشد. در حالي كه ایران در سطح منطقه قدرتي بازدارنده به شمار مي رود، هر روز شاهد ايجاد گروهک های تروریستی مانند داعش، القاعده و طالبان برای آسیب به ایران هستيم. براي ما غرورآفرین است که بعد از گذشت سالهای اول انقلاب اسلامی، مردم آماده اند فرزندان خود را برای جنگ با این گروهک ها به خارج از کشور بفرستند تا جنگی در داخل مرزهای ایران رخ ندهد.

وزير بهداشت با اشاره به اتفاق نظر همه بر روی سیاست بازدارندگی ایران، یادآور شد: ممکن است در این زمینه مقداری اختلاف سلیقه وجود داشته باشد و عده ای احساساتی عمل کنند و عده ای دیگر به لیبرالی عمل کردن متهم شوند، اما این اختلاف سلیقه ها در حال حاضر به صلاح نیست، چون حاشیه سازی هایی به همراه دارد که ما را از رسیدن به هدف اصلی، باز می دارد.

 هاشمی ضمن تاکید بر لزوم توجه به عقلانیت، گفت: مواضع رییس جمهور پس از فحاشی های ترامپ برای هر ایرانی غرورآفرین بود. سخنان دکتر روحانی با زبان مودبانه و بدون توهین و از موضع عزت و حکمت بیان شد. رييس جمهور معتقد است به این دلیل که اکثریت جامعه از قشر جوانان هستند باید به نحوی با آنها سخن گفته شود که ماهیت استکبار برای آنها روشن شود.

وزير بهداشت در پايان، تاکید کرد: تفاوتی وجود ندارد که غنی سازی اورانیوم از فردا یا دو ماه دیگر آغاز شود اما عقل حکم می کند که این بخش را نیز به قضاوت بین المللی واگذار کنیم و ببنیم که اروپا چقدر به آنچه ادعا می کند، متعهد است و بدون وابستگی از آمریکا، در مورد سرنوشت، منافع ملت خود و جهان تصمیم می گیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار