حفظ ایمنی و افزایش ضریب اطمینان اردوهای دانش‌آموزی چالشی جدی‌ است که هنوز راه‌‌حلی قطعی برای آن وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار  حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ فوت یک نفر  در حادثه واژگونی اتوبوس اردویی دانش آموزی جز اخباری تلخ بود که باز هم جامعه فرهنگی کشور را داغدار کرد حادثه ای که اولین بار نبوده و قطعا آخرین بار هم نخواهد بود اما در این میان لایه های گمشده ای می تواند بر کاهش این اتفاقات نقش موثری داشته است.

ایمنی اردوهای دانش‌آموز‌ی چالشی‌ است که این روزها‌ نظام آموزشی را درگیر‌ کرده‌ و با برگزاری هر اردو‌ نه تنها خانواده‌ها و دانش‌آموزان بلکه‌ مربیان مدارس‌ هم‌ نگران از ایمنی اردوها هستند تا مبادا خاطرات تلخ اردو‌یی بار دیگر در تاریخ نظام آموزشی کشور‌ ثبت‌ شود حوادثی‌ که بطور متوسط‌ هر ساله‌ دانش‌آموزان و به تبع‌ آن خانواده‌هایشان‌ را گرفتار می‌کند.


بیشتر بخوانید: نوشداروی پایتخت نشینان بعد از تراژدی داراب/ دانش‌آموزان هرمزگانی قربانی کدام بی‌مسئولیتی؟ 


حل معادله‌ای پیچیده به نام ایمنی؛ پایانی بر کابوس اردو‌های بی پایان دانش آموزی

پایان تلخ برای اردوهای دانش آموزی 

جدی‌ترین حادثه‌ای اردویی دانش‌آموزی که نه تنها‌ نظام آموزشی بلکه‌ توجه جامعه‌ را به خود معطوف کرد مربوط به شهریور ماه سال گذشته و واژگونی‌ خودروی‌ حامل دانش‌آموزان هرمزگانی‌ بود که هنوز هم آثار آن‌ باقی مانده  است هر چند می‌توان این اتفاق‌ را نقطه عطفی برای‌ افزایش ضریب‌ ایمنی سفرهای دانش‌آموزی برشمرد‌ البته‌ این حادثه‌ پایان ماجرای تلخ‌ اردوهای دانش‌آموزی نبوده‌ و پس از آن هم شاهد چندین‌ حادثه‌ تلخ‌ در جامعه دانش‌آموزی‌ کشور بودیم‌.

به دنبال واژگونی‌ اتوبوس‌ دانش‌آموزان هرمزگانی‌ که هفت کشته‌ و 2 نقص‌ عضو را به دنبال داشت‌؛ سید محمد بطحایی‌ وزیر آموزش و پرورش از راه‌اندازی مرکز کنترل سفرهای برون  استانی برای تأمین ایمنی اردوها خبر داد مرکزی که از 22 مهر ماه فعالیت خود را آغاز کرد و تمامی اردوهای دانش‌آموزی تحت پوشش این سامانه قرار گرفته‌اند تا ضریب ایمنی برای اردوها‌ افزایش یابد‌ اما بعد از راه اندازی این مرکز همچنان  تراژدی تلخ حوادث‌ دانش‌آموزی پایان نداشت و در 21 آذر ماه 96 بود که تصادف اردوی دانش‌آموزی راهیان‌ نور در سوسنگر‌د 4 کشته و 20 مصدوم بر جای گذاشت و علت حادثه واژگونی‌ خودروی حامل‌ دانش‌آموزان اعلام شد.


بیشتر بخوانید: مرکز کنترل سفر‌های برون استانی دانش آموزان از ۲۲ مهر راه اندازی می‌شود 


علاوه بر این اتفاق‌، حوادث  تلخ دانش‌آموزی دیگری در قالب اردو یا سرویس‌ مدرسه اتفاق  افتاده است که خوشبختانه با توجه به کم بودن خسارت‌ها چندان رسانه‌ای نشد‌ اما نوزدهم اردیبهشت‌ ماه بود که بار دیگر جامعه دانش‌آموزی حادثه‌ تلخی‌ را تجربه‌ کرد و به دنبال‌ برگزاری اردوی دانش‌آموزان‌، واژگونی خودرو باعث‌ مصدومیت‌ شدید 4 دانش‌آموز و فوت یک مربی شد.

حل معادله‌ای پیچیده به نام ایمنی؛ پایانی بر کابوس اردو‌های بی پایان دانش آموزی

مروری بر حوادث‌ تلخ دانش‌آموزی سال های اخیر‌

نامناسب بودن مسیرهای کشور و نادیده گرفتن استاندارهدهای ایمنی از سوی رانندگان و متولیان سفرها معضلی است که هر ساله آمار بالایی از مرگ و میر را به خود اختصاص می‌دهد و سفرهای دانش آموزی هم از این قاعده مستثنی نبوده و تاکنون حوادث متعددی را به خود دیده است که به پر خسارت ترین حوادث سال‌های اخیر اشاره می کنیم.

اردیبهشت ۹۱ در جریان تصادف خودروی ون و پیکان در آمل، یک کشته و 17 دانش آموز زخمی به علت سرعت زیاد دچار حادثه شدند، تیر۹۲ ، تعداد ۳۰ دانش‌آموز کرجی وارد دریا شده و هفت نفر به دلیل بی توجهی همراهان و شنا در محدوده خارج از طرح کشته می‌شوند.

شهریور سال 93 هم دو دانش آموز اراکی شرکت کننده در مسابقات المپیاد هلال احمر در اردوی دانش آموزی اردوگاه مهر بندرانزلی در دریا غرق شدند علاوه بر آن اردیبهشت 94 عده‌ای از دانش‌آموزان برای شرکت در اردوی یکروزه به نزدیکی دریاچه رفته بودند که یکی از دانش آموزان 11 ساله میبدی در آب های سرد دریاچه جان باخت.

اردیبهشت 95 به دلیل واژگونی اتوبوس حامل دانش‌آموزان دختر شهرکردی دو دختر فوت کردند و 42 نفر دیگر مجروح شدند همچنین دهم شهریور ماه سال گذشته بود که واژگونی اتوبوس حامل دانش آموزان دختر حادثه ای تلخ را به بار آورد و هفت دانش آموز در این حادثه جان باختند و دو نفر هم با قطع عضو مواجه شدند.

چالشی به نام ایمنی در مرکز کنترل سفرهای برون استانی

ایمنی در جابجایی دانش‌آموزان معضلی است که نه تنها آموزش و پرورش در آن دخیل است بلکه سایر نهادها همچون وزارت راه‌ و راهداری‌ هم در آن بی تأثیر نیستند‌ همانطور که در اغلب حوادث دانش آموزی نامناسب بودن مسیر و واژگونی خودرو عامل حادثه ای تلخ شده است.

مرکز کنترل‌ سفرهای برون استانی که حالا متولی تأمین ایمنی اردوهای دانش‌آموزی شده است‌ و تنها‌ از طریق آموزش و پرورش این وظیفه  را به عهده گرفته نتوانسته است چندان کارآیی لازم را در حفظ‌ ایمنی اردوها‌ داشته باشد چراکه ایمنی‌ فرآیندی چند متغیره‌ بوده اما سایر دستگاه‌ها در فعالیت این مرکز چندان وارد عمل نشد‌ه‌اند.

علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره تاثیر مرکز کنترل سفر‌های برون استانی بر افزایش ایمنی اردو‌ها و ارتباط آن با این حادثه گفت: این مرکز استاندارد‌های لازم اردویی، تعداد دانش‌آموزان و مربیان، شرایط بیمه دانش آموزی و مبدا و مقصد را کنترل می‌کنند تا مجوز اردو صادر شود.

وی پیش از این هم درباره توسعه مرکز کنترل سفرهای برون استانی اظهار کرده بود که با فعالیت این مرکز رصد و کنترل بیشتری روی اردوهای دانش‌آموزی داریم و ایمنی سفرها افزایش پیدا کرده است و در تلاش هستیم تا در هر استان چنین مرکزی را ایجاد کنیم که رصد اردوها با دقت بیشتری دنبال شود.

 

حل معادله‌ای پیچیده به نام ایمنی؛ پایانی بر کابوس اردو‌های بی پایان دانش آموزی

کلافی سردرگم برای اردوهای دانش آموزی

اردوهای دانش آموزی که قرار بود راه میانبری برای تعلیم و تربیت بهتر نوجوانان باشند حالا به کابوسی برای خانواده ها تبدیل شده است که بعد منفی آن بیش از ابعاد مثبت تربیتی خودنمایی می کند و گاه خانواده ها از حضور فرزندانشان در این اردوها  که گویی چندان برنامه ای مدونی ندارند، ممانعت می‌کنند.

هرچند طی چندماه اخیر طبق اظهارات آموزش و پرورشی ها تدابیر بیشتری برای حفظ ایمنی اردوها اندیشیده شده است و شاخص ترین این اقدامات مرکز کنترل سفرهای برون استانی است که در سکوت رسانه های فعالیت می کند اما اخبار حوادث نشان می دهد این مرکز و تدابیرآن  هم چندان راهکار جدی نبودند و شاید قدرت لازم را در عمل ندارند.

هرچند مشکلات جاده ای و نبود فرهنگ مناسبی ایمنی هم مزید بر علت شده است اما به طورکلی گویی اردوهای دانش آموزی دغدغه اصلی جامعه نبوده است و هر از گاهی که اتفاق ناگوار به وقوع می پیوندد، افکار عمومی نگاهشان به این سمت معطوف می شود.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۹ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
بهترین راه برای من مدیر اینه که دانش آموزی که صبح میاد مدرسه تا ظهر تو کلاس بمونه حتی برا آب خوردن هم از کلاسش خارج نشه. اما واقعا این فکر درسته. اصلا و ابدا متاسفانه ما شده ایم ترسو قدرت خطر کردن نداریم. ایمنی سرجای خودش اما نباید جلو اردوها گرفته بشه. همین اردو و فعالیت های عملی هست که در ذهن جاودانه می ماند و به انسان درس زندگی جمعی را می دهد. وگرنه می توانیم بچه را دوسال آخر حبس کنیم و مدرسه نفرستیم با خواندن درس های کنکور بهترین رشته قبول شود. امامحفوظات صرف چه فایده ای داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۱ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
اشتباهت همین جاست که می خواهی بچه را تو محیط شیشه ای محافظت کنی.
اگه اینطوره بهتره که خودت هم از خونه تکون نخوری.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۲ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
عجب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۲ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
این اردوها چه بار علمی اموزشی بجز هزینه و ترس دارد کلا باید تعطیل بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۴ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
بنده به شخصه هرگز اجازه اعزام فرزندانم به اردوهای بین جاده ای را نداده و نخواهم داد و صرفاً در حد اردوها و بازدیدهای اجباری آموزش و پرورش در سطح شهرستان محل سکونت موافقت می کنم .
Iran (Islamic Republic of)
مدیر مدرسه
۱۵:۴۳ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
ما اصلا چیزی به نام اردو یا بازدید اجباری نداریم
آخرین اخبار