رئیس امور کشاورزی مرکز برنامه‌ریزی و نظارت دخانیات کشوراز تاسیس کارخانه فرآوری توتون در استان گلستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛ سید نصرت مهدوی رئیس امور کشاورزی مرکز برنامه‌ریزی و نظارت دخانیات کشور صبح امروز در نشست میز تخصصی توتون در گرگان گفت: ۴ کارخانه فرآوری توتون در استان‌های گلستان، مازندران و اطراف تهران تاسیس خواهد شد.

وی ادامه داد:امسال پیش‌بینی می‌شود بیش از ۷ هزار تن توتون در کشور تولید شود که نسبت به پارسال ۵۰۰ تن افزایش خواهد یافت.
مهدوی گفت: در سال زراعی گذشته بیش از ۵ هزار هکتار توتون در کشور کشت شد و ۶ هزار و ۵۰۰ تن توتون تولید شد و امسال هم پیش‌بینی می‌شود ۵ هزار و ۳۰۰ هکتار توتون کشت شود که ۷ هزار تن توتون برداشت شود.

وی با تاکید بر اینکه از سال ۹۱ که وظایف حاکمیتی از شرکت توتون به صنعت و معدن منتقل شد ما ۲ وظیفه حاکمیتی را برای خود برنامه‌ریزی کردیم و برنامه نخست ما برنامه شناسی و مکان‌یابی سطح کشت را داریم.

رئیس امور کشاورزی و برنامه‌ریزی نظارت دخانیات کشور افزود: با موسسه بازرگانی توتون قراردادی منعقد شده و تا اواخر سال ۹۸ بررسی‌های لازم درباره مکان‌های کشت توتون، بذر‌های مورد نیاز، کشت توتون در زمین‌های غیراز ۵ استان فعلی و چگونه افزایش دادن سطح کشت در این موسسه بررسی و اطلاع‌رسانی می‌شود.

وی گفت: برنامه دوم ما مخالفت با واردات است که این طرح از سال ۹۴ در حال انجام است و سطح واردات کاهش خوبی را نشان می‌دهد و از ۱۶ هزار میلیارد نخ سیگار در سال ۹۴ به ۳ و ۲ دهم میلیارد نخ در سال ۹۶ رسیده است.

مهدوی با بیان اینکه واحد‌های تولید را افزایش دادیم، افزود: در بحث تولیدکنندگان که در کشور ما کارخانه فرآوری راه‌اندازی کرده‌اند و مواد اولیه را از خارج از کشور وارد می‌کنند تعرفه واردات را از ۵ درصد به ۱۵ درصد افزایش دادیم و برنامه داریم در سال ۹۸ آن را به ۲۵ درصد افزایش دهیم.

انتهای پیام/م
 

کارخانه فرآوری توتون در گلستان تاسیس می شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.