برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع تضمین منافع ملی و ادامه برجام برگزار شد.

گفت‌وگوی ویژهبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  تضمین منافع ملی و ادامه برجام موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری امشب 19 اردیبهشت ماه بود که با حضور حمیدرضا آصفی کارشناس مسائل بین‌الملل و فواد ایزدی کارشناس مسائل آمریکا برگزار شد.

فواد ایزدی در ابتدای برنامه با اشاره به تصمیم آمریکا در قبال برجام گفت: قبل از تصمیم ترامپ سناریوهای مختلفی طرح شد؛ یک سناریو ماندن آمریکا در برجام، یک سناریو خروج سخت و دیگری خروج نرم بود.

این کارشناس مسائل سیاسی و ارتباط بین الملل با بیان اینکه اتفاقی که شب گذشته افتاد خروج سخت بود، گفت: آمریکایی ها پذیرفتند که از برجام خارج شوند و تحریم ها را برگردانند، یعنی آن تفکری که بعضی ها داشتند که ممکن است همه تحریم ها برنگردد محقق نشد.

ایزدی اضافه کرد: در برجام یک نقض و یک نقض فاحش وجود دارد، ترامپ نگفت که مثلا برخی از بندهای برجام را قبول ندارد، بلکه گفت ما همه برجام را قبول نداریم.

این کارشناس مسائل سیاسی و روابط بین الملل اضافه کرد: در متنی که ترامپ امضا کرد به وزارتخارجه دستور داد تا پروسه خروج را آغاز کند و به وزارت خزانه داری هم در حوزه تحریم ها دستوراتی داد.

وی تصریح کرد: این تصمیم ترامپ خیلی در دنیا سروصدا کرد، همه شبکه های دنیا چند ساعت برنامه های معمولی خود را قطع کردند و پوشش خبری دادند و غالبا هم مخالف حرکت ترامپ بودند.

ایزدی با بیان اینکه اروپایی ها در ادبیات اعلامی مخالفت کردند، افزود: یکسری کشورها در منطقه خاکستری قرار دارند، به این معنا که اعلام نارضایتی کردند و این سوال مطرح است که تا چه حد در عمل به مواضع خود پایبند هستند.

این کارشناس مسائل سیاسی و روابط بین الملل با تاکید بر اینکه بحث اهانت آمریکا به اروپا مهم است، گفت: بعد از جنگ جهانی دوم برجام اولین توافقی است که با مدیریت اروپایی ها جلو رفت.

در ادامه حمیدرضا آصفی سخنگوی سابق وزارت خارجه با بیان اینکه در برجام نقض و نقض فاحش داریم اما در متن آن چیزی به نام خروج وجود ندارد، گفت: این نشان می دهد، کشورهایی که دور میز مذاکره نشستند فکر نمی کردند که یکی خارج شود.

وی تصریح کرد: خروج آمریکا از برجام در واقع توهینی آشکار به اروپایی ها بود؛ حتی رئیس جمهور فرانسه به آمریکا سفر کرد و اروپایی ها گفتند که مکرون به آمریکا رفت تا از ظرفیت شخصی اش استفاده کند‌.

آصفی با اشاره به دورهای گذشته مذاکرات گفت: حدود ۱۴ سال پیش مذاکرات ۱+۳ داشتیم و بعد آمریکا اضافه شد، بنابراین بنیان گذار این مباحثات اروپایی بودند.

سخنگوی سابق وزارت خارجه کشورمان با اشاره به منافع کشورمان، افزود: منافع ما همان جایی است که نرمش قهرمانانه را پذیرفتیم. منافع ما همان دلایلی است که ما به این مذاکرات برویم و برخی از محدودیت های خود خواسته را بپذیریم تا به حقوق مان دست یابیم.

آصفی ادامه داد: همان نکاتی که برایش مذاکره کردیم، آنها منافع ماست و این را باید اروپایی ها تضمین دهند و متعهد شوند که تامین می شود.

سخنگوی اسبق وزارت خارجه کشورمان در پاسخ به اینکه رئیس جمهور فرانسه در تماس تلفنی با آقای روحانی بحث هایی درباره سال ۲۰۲۵ مطرح کرد که سال خاتمه برجام است، آیا چنین صحبتی این فرض را قوی نمی کند که اروپا بیشتر دنبال امتیاز گیری است، ادامه داد: اگر بخواهیم به سابقه نگاه کنیم، می توانیم استنباط کنیم که سناریو سازی یا صحنه آرایی است؛ اگر بخواهیم سابقه را فراموش کنیم، احتمال ضعیفی وجود دارد که اروپا به دلیل تحقیر شدن می خواهد خود را اثبات کند‌.

وی ادامه داد: آمریکا به اروپایی ها بی محلی کرد، در زمان سفر سران اروپا به آمریکا تشریفات عالی در نظر گرفت، اما محتوای مذاکرات را کم کرد؛ ما در وزارت خارجه هم این را می گوییم که اگر می خواهید به کسی چیزی ندهید، تشریفات را عالی در نظر بگیرید و دقیقا آمریکا با اروپایی ها این کار را کرد.

آصفی اضافه کرد: اگر به لحن صحبت های موگرینی دقت کنید، می بینید که بسیار خشمگین بود، البته اروپا در جهاتی هم وابستگی زیادی به آمریکا دارد.

وی ادامه داد: دو سناریو را در می توان درباره اروپا در نظر گرفت؛ اگر به سابقه نگاه کنیم، می بینیم که در اجرای تعهداتشان نقش پلیس خوب و بد را دارند و از طرفی هم با احتمال کم می توان این فرض را متصور شد که شاید برای یکبار هم شده اروپا می خواهد خود را اثبات کند‌.

حمید رضا آصفی سخنگوی سابق وزارت امور خارجه در ادامه برنامه با اشاره به اینکه چین و روسیه نباید احساس کنند که ما در وضعیت اضطرار به سراغ آنها می رویم گفت: در شرایط کنونی غفلت از چین و روسیه بسیار خطا است، از ظرفیت دیپلماسی عمومی باید حداکثر استفاده را کرد.

وی با بیان اینکه نباید موضوع برجام در داخل کشور سبب ایجاد درگیری و منازعه داخلی شود اظهار کرد: باید در صحنه روابط خارجی از همه ظرفیت ها استفاده کرد.

آصفی با بیان اینکه آمریکا به لحاظ موقعیت بین المللی دچار تضعیف شده است، ادامه داد: برجام برای ما موافقتنامه بدی نبود، البته برخی کاستی‌ها و کمبودها داشت، ولی خود برجام خیلی از منافع جمهوری اسلامی ایران را تامین کرد.

سخنگوی سابق وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه دولت آمریکا امکانات زیادی دارد، به طوری که از امکاناتش به نحو مقتضی استفاده می کند خاطرنشان کرد: اکنون زمانی نیست که آمریکا دستوری بدهد و بقیه آن را اجرا کنند.

ایزدی کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه ارزش صنعت هسته‌ای بسیار بالا است، لذا متوقف کردن این صنعت امتیاز بسیار بزرگی برای طرف مقابل دارد افزود: دعوای بین اروپا و آمریکای ترامپ فقط ایران نیست، لزوماً موضوع ایران در لیست دعواهای آمریکا قرار ندارد.

وی تصریح کرد: بانک مرکزی اروپا قابلیت تحریم ندارد لذا، بانک مرکزی اروپا می‌تواند وارد بحث تامین منابع ارزی، بانکی و تعامل اقتصادی با ما شود ، تجربه برجام باید به ما کمک کند ، قبل از برجام مراکزی در کشور داشتیم که برای دور زدن تحریم ها طرح خود را ارائه می‌دادند ، در دور اول ریاست جمهوری دکتر روحانی با تصور اینکه با آمریکا به توافق می‌رسیم و مشکلات تحریم حل می‌شود بسیاری از این مراکز رها شدند.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه قبل و بعد از برجام با گونی پول جابه‌جا می‌کردیم، گفت: آمریکا خیلی از موارد برجام را نقض کرد، طرف مقابل نباید در تجارت بین الملل ایران اختلال ایجاد کند، در این چهار هفته باقیمانده باید ببینیم اروپایی ها چه اقداماتی انجام می‌دهند، اروپا می‌تواند به سازمان تجارت جهانی شکایت کند، زیرا این کار آمریکا خلاف اصل استقلال کشورها است به طوری که، آمریکا می‌تواند شرکت‌های خود را منع کند لذا نمی‌تواند شرکت های کشورهای دیگر را تحریم کند.

ایزدی با اشاره به اینکه اروپایی ها مریضی های خاص خود را دارند گفت: مکرون 10 روز پیش به واشنگتن سفر کرده بود، به طوری که در طی دیدار با رئیس جمهور آمریکا هر ۵ دقیقه یک بار روبوسی و بعد به ایران حمله می‌کرد.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: آمریکا برجام را در راستای منافع ملی خود نمی‌بیند، آمریکا می خواهد فروش نفت ما را کم کند، باید دید اروپا می تواند نفت ما را بخرد یا نه؛ سعی کردیم نفت را به یورو بفروشیم اما خیلی موفق نبودیم.

وی در پایان اظها کرد: آمریکا به دقت ما را رصد می‌کند، این در حالی است که ۵ سال ما را معطل گذاشته است و زمان آن رسیده که در ایران اجماع نظر وجود داشته باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عبدالله
۰۷:۴۴ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
ناوگان ریلی را که تخصص داخلی خوبی داریم تقویت کنیم
قرارداد اجاره به شرط تملیک هم در بعضی از شرکت های خارجی ، اگر با دقت و نظارت خوبی همراه باشد، راه حل بدی به نظر نمی رسد.
به هر حال نباید بوی یائس از جانب مومنین به دماغ پیمان شکن بزرگ یعنی ترامپ ناجوانمرد برسد ! امام حسین (ع) فرمودند؛ پایبندی بر پیمان! جوانمردی است.
ما اکنون با ناجوانمرد مواجه هستیم و در مقابل این گونه افراد، مردانگی به خرج دادن شفتی است که خداوند عالمیان بسیار دوست می دارد و ارج می نهد!
ننگ بر پیمان شکنان و لعنت خدا بر ترامپ باد! آمین یا رب العالمین
آخرین اخبار