رییس گروه سلامت دهان و دندان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: مصرف بیش از حد مواد قندی و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان را از علل پوسیدگی دندان است.

پوسیدگی دندان شایع‌ترین بیماری بعد از سرماخوردگیبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ؛بهمن کلالی مقدم با بیان اینکه  پوسیدگی دندان شایع‌ترین بیماری پس از سرماخوردگی است. افزود: متاسفانه طبق بررسی‌های دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت میزان مصرف روزانه قند و شکر هر فرد ایرانی ۶۶ گرم است در حالی که در سبد مطلوب غذایی برای هر فرد حدود ۴۰ گرم توصیه شده است، لذا این زیادی مصرف یکی از دلایل اصلی پوسیدگی دندان‌ها می‌باشد.

وی گفت: مصرف بیش از حد مواد قندی، کاهش مصرف لبنیات در سبد غذایی و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان باعث شده پوسیدگی دندان بعد از سرماخوردگی شایع‌ترین بیماری شود. آخرین تحقیقات نشان می‌دهد کودکان ایرانی سه سالگی را با ۲ دندان پوسیده و ۶ سالگی را با پنج دندان پوسیده پشت سر می‌گذارند.

رییس گروه سلامت دهان و دندان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: اقداماتی برای پیشگیری از عوارض ناشی از مصرف مواد قندی و پوسیدگی دندان وجود دارد در این خصوص باید گفت در بین غذا‌های روزانه بهتر است به جای شیرینی از میوه‌های تازه، سبزی ها، هویج، کاهو و ... استفاده کرد.

وی گفت: استفاده از محصولات حاوی فلوراید مانند خمیر دندان، دهانشویه ها، ژل فلوراید، وارنیش فلوراید برای گروه‌های سنی مختلف به توصیه دندانپزشک می‌تواند در مقاوم سازی دندان‌ها و کاهش پوسیدگی دندان بسیار موثر باشد.

انتهای پیام // ف. ن
 

مصرف بیش از حد مواد قندی عامل پوسیدگی دندان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.