کتاب و کتابخوانی موجب رشد انسان و جامعه می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت؛ آیت الله رسول فلاحتی نماینده ولی فقیه در گیلان و امام جمعه رشت امروز در دیدار با مدیر کل و کارکنان مجموعه کتابخانه‌های عمومی گیلان گفت: کتاب امانت الهی، سرفصل زندگی و موجب رشد هر انسان است و خدواند اولین وحی خود به رسول اکرم (ص) را با خواندن (اقرا) آغاز کرد.

وی با بیان اینکه کتاب و کتابخوانی نه تنها در رشد و تعالی فرد بلکه در توسعه جامعه نیز بسیار حیاتی است افزود: اگرچه ما فرهیختگان، علما و نویسندگان مطرحی در جهان از جمله کتابخانه آیت العضمی مرعشی که جزء کتابخانه‌های برتر در جهان است داریم، اما هنوز فرهنگ کتابخوانی در کشور به ایده آل نرسیده است.

نماینده ولی فقیه در گیلان و امام جمعه رشت خاطر نشان کرد: ابزار‌های رسانه‌ای و شبکه‌های مجازی روز به روز در جامعه رو به گسترش است، اما با وجود گسترش این شبکه ها، بنا بر عقیده صاحب نظران و محققان هنوز نتوانسته جایگاه کتاب را بگیرد.

آیت الله رسول فلاحتی نماینده ولی فقیه در گیلان و امام جمعه رشت نقش کتابداران را در توسعه فرهنگ مطالعه بسیار مهم توصیف کرد و افزود: کتابداران و مسئولان کتابخانه‌ها باید با ایده پردازی‌های نوین در عرصه مطالعه بیش از پیش تلاش کنند.

وی گفت: با ایجاد ایده‌های نو و آمیخته کردن سنت با مدرنیته می‌توان مردم به ویژه نسل جوان را به کتاب و کتابخوانی ترغیب و تشویق کرد.

نماینده ولی فقیه در گیلان و امام جمعه رشت به کتابداران توصیه کرد، ضمن کسب اطلاعات و دانش شناخت کتاب همچنین در نگهداری و حراست از کتاب‌ها به ویژه نسخه‌های خطی و قدیمی کوشا باشند.

آیت الله رسول فلاحتی همچنین به تغییر ذائقه مردم به ویژه نسل جوان به کوتاه خوانی اشاره کرد و افزود: بنابراین باید مولفان و کتابداران به خلاصه نویسی کتاب روی آورند.

در ادامه این دیدار هادی نوری مدیر کل کتابخانه‌های عمومی گیلان گفت: در حال حاضر حدود ۶۰ هزار گیلانی عضو کتابخانه‌های شهری و روستایی استان هستند.

وی افزود: هم اکنون بیش از ۱ میلیون نسخه کتاب در ۱۰۷ کتابخانه استان وجود دارد.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی گیلان اعلام کرد: در حال حاضر ۲۴۵ نفر از کارکنان و کتابداران در کتابخانه‌های استان در زمینه فرهنگ کتاب و کتابخوانی مشغول فعالیت هستند.

هادی نوری از افزایش اعتبارات این اداره کل خبر داد و افزود: اعتبارات ۳۵۴ میلیون تومانی سال گذشته کتابخانه‌های عمومی گیلان به ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان رسیده است.

وی به گستره جغرافیایی کتابخانه‌های عمومی گیلان اشاره و تصریح کرد: ۱۰۷ کتابخانه استان با ۲۷ هزارو ۲۱۷ متر زیر بنا در شهر ها، روستا‌ها و مناطق کوهستانی و کوهپایه‌ای گیلان فعال است.

 

انتهای پیام/م.ع

اهمیت کتاب و کتابخوانی برای دستیابی به توسعه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.