موسسه «ایران‌پل» وابسته به دانشگاه مریلند نتایج نظرسنجی خود درخصوص توافق هسته‌ای ایران که پیش از خروج آمریکا از برجام انجام شده است را منتشر کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، موسسه "ایران‌پل" وابسته به دانشگاه مریلند آمریکا، در یک نظرسنجی از شرکت‌کنندگان ایرانی خواست نظر خود را درخصوص توافق هسته‌ای ایران و مسائل مرتبط با آن اعلام کنند.

در این نظرسنجی که مربوط به بازه زمانی 13 تا 17 آوریل 2018 یعنی حدود سه هفته پیش از خروج آمریکا از برجام است، تنها 52 درصد شرکت‌کنندگان توافق هسته‌ای را تا حدودی تایید کردند و فقط 19 درصد شدیداً موافق این توافق بودند. این در حالی است که در نظرسنجی‌های پیشین این رقم به مراتب بیشتر بود تا جایی که در اوت 2015، میزان حمایت از برجام 76 درصد اعلام شد.

نتایج این نظرسنجی همچنین نشان داد اعتماد مردم ایران به آمریکا به مراتب کمتر از قبل شده است. تقریبا تمام ایرانی‌ها (92 درصد) به صورت یکپارچه در این نظرسنجی اعلام کردند آمریکا به تعهدات خود در قبال برجام عمل نخواهد کرد و تنها 5 درصد اعلام کردند آمریکا به تعهدات خود پایبند خواهد ماند.

علاوه بر این، 79 درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی اعلام کردند برجام هیچ تاثیر مثبتی در بهبود وضع معیشت مردم نداشته است.

همچنین 67 درصد شرکت‌کنندگان به این پرسش که آیا در صورت خروج آمریکا از برجام ایران باید این اقدام را با از سرگیری بخش‌های تعلیق‌شده برنامه هسته‌ای خود تلافی کند یا خیر، پاسخ مثبت دادند.

این نظرسنجی نشان داد ایرانی‌ها آمریکا را مسئول ناموفق بودن توافق هسته‌ای می‌دانند. 42 درصد از شرکت‌کنندگان هم معتقد بودند دیگر کشورهای 1+5 نیز به تعهدات خود در قبال برجام عمل نمی‌کنند.

همچنین 78 درصد افرادی که با آنها مصاحبه شده است، اظهار کردند اروپا در سرمایه‌گذاری و تجارت با ایران بسیار کندتر از آنچه انتظار می‌رود عمل می‌کند. 89 درصد افراد نیز معتقد بودند اروپا از ترس فشارهای آمریکا از تجارت با ایران طفره می‌رود.

براساس نتایج منتشرشده از سوی ایران‌پل، محبوبیت "حسن روحانی" رئیس جمهور فعلی ایران نیز با کاهش نسبت به گذشته، 59 درصد اعلام شده است.

طبق اعلام موسسه ایران‌پل، 1003 ایرانی به صورت تلفنی در این نظرسنجی شرکت کردند.

بیشتر بخوانید| نظرسنجی دانشگاه مریلند: ایرانیان با تغییر نظام سیاسی کشورشان موافق نیستند

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار