مدیرکل مدیریت بحران استانداری کردستان نسبت به وقوع سیل در این استان به دلیل شدت بارندگی‌هاهشدار داد.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، آرتیکاس اقبال مدیرکل مدیریت بحران استانداری کردستان با بیان اینکه طبق پیش بینی اداره کل هواشناسی کردستان وضعیت جوی استان امروز (چهارشنبه) ناپایدار است، گفت: این سامانه بارشی فعالیت خود را در جنوب و غرب استان آغاز کرده است.

وی افزود: با توجه به پیش بینی ها، احتمال بارش شدید باران، وقوع سیل و رعد و برق در مناطق مختلف استان وجود دارد لذا انجام اقدام‌های ایمنی برای به حداقل رسیدن آسیب‌ها ضرورت دارد.

اقبال تاکید کرد: سازمان‌های امدادی، شهرداری ها، فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها در این روز‌ها درآماده باش کامل هستند.

وی ضمن هشدار نسبت به آبگرفتگی معابر شهری و روستایی گفت: انتظار می‌رود شهرداری‌ها و دهیاری‌ها نسبت به پاکسازی جداول و نهر‌ها اقدام و آمادگی کامل برای امداد رسانی داشته باشند مردم نیز اقدام‌های مراقبتی از منازل و مغازه‌ها برای جلوگیری از ورود آب را انجام دهند.

اقبال یادآور شد: بارندگی‌ها به آبگرفتگی معابر، سیلابی شدن مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌ها منجر خواهد شد بنابراین مردم ورانندگان از توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیر سیلاب‌های فصلی بپرهیزند.

وی افزود: لازم است دامداران و روستاییان در این ایام از چرای دام در ارتفاعات و تردد در مناطق مستعد رعد و برق اجتناب کنند.

اقبال گفت: پاکسازی کانال‌ها و آبراهه ها، دهانه پل ها، لایروبی رودخانه‌ها و مسیل‌ها نیز باید توسط دستگاه‌های مرتبط به منظور پیشگیری از وقوع سیل صورت گیرد.

بهرام چاره خواه کارشناس پیش بینی اداره کل هواشناسی کردستان نیز گفت:براساس تحلیل و بررسی نقشه ها‌ی هواشناسی، موج بارشی که از بعد از ظهر سه شنبه وارد استان شده است طی امروز و حتی روز پنج شنبه باعث بارش‌های خوبی در استان کردستان خواهد شد.

وی افزود:از بعد از ظهر روز پنج شنبه با کاهش ناپایداری جوی، بارش‌ها به صورت رگبار پراکنده پیش بینی می‌شود، ولی به دلیل وقوع بارش طی امروز چهارشنبه احتمال وقوع سیلاب و حتی بارش تگرگ نیز در استان کردستان پیش بینی شده است.

کارشناس پیش بینی اداره کل هواشناسی کردستان بیان کرد: از روز جمعه تا دوشنبه هفته آینده نیز با ورود سامانه بارشی جدید، هوای استان کردستان کاملا بارانی خواهد بود.

چاره خواه ادامه داد: بر اساس اعلام هواشناسی کردستان، امواج بارشی و بشدت ناپاپدار آسمان هم اکنون در برخی نقاط این استان فعال شده است و پیش بینی می‌شود به طور میانگین ۳۰ تا ۵۰ میلی متر در استان بارندگی رخ دهد.

وی افزود:اوج فعالیت این سامانه ناپایدار امروز چهارشنبه است و روز پنج شنبه از شدت آن کاسته می‌شود و از روز جمعه تا دوشنبه هفته آینده شاهد فعالیت یک سامانه بارشی دیگر در آسمان استان خواهیم بود.

گفتنی است؛ میانگین سالانه بارش باران در استان کردستان بیش از ۵۴۰ میلی متر معادل ۲ برابر میانگین کشوری است.

انتهای پیام/م

تداوم بارش باران در کردستان تا هفته آینده

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.