مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: برای خروج احتمالی توتال، از همان ابتدا گزینه‌هایی برای جایگزینی آن پیش‌بینی کرده‌ایم.

برای خروج توتال گزینه‌هایی پیش‌بینی کرده‌ایم/ سالانه 17 درصد به تولید پارس جنوبی افزوده‌ایمبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد مشکین‌فام مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در حاشیه آخرین روز از برگزاری بیست و سومین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار کرد: برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی تمهیدات لازم پیش بینی شده است که اگر به هر دلیلی از جمله تحریم‌ها، توتال و یا شرکت چینی نتوانند کار را ادامه دهند گزینه‌های دیگری را جایگزین آنها کنیم.

وی با بیان اینکه توسعه فاز 11 پارس جنوبی در اولویت است، افزود: از همان ابتدا پیش‌بینی کرده‌ بودیم که اگر توتال کنار برود شرکت چینی جایگزین آن شود؛ همچنین در صورت خروج گزینه دوم شرکت پترو پارس ایرانی بر اساس تجربه‌ای که دارد کار را به عهده خواهد گرفت و از این  بابت هیچ نگرانی نداریم.

مشکین‌فام افزود: شرکت ایرانی پترو پارس در فازهای 19 و 12 پارس جنوبی کارهایی همچون تولید طبیعی از مخزن، حفاری چاه و ساخت سکو را انجام داده است و هیچ مشکلی از این منظر ندراد، بنابراین می‌تواند در مرحله اول توسعه فاز 11 پارس جنوبی عملکرد موفقی داشته باشد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس اضافه کرد: بحث دوم کار توسعه فاز 11 پارس جنوبی که مربوط به مسائل تقویت فشار است، ممکن است در صورت خروج شرکت توتال با مشکلاتی روبه‌رو شود و نتوانیم از خدمات شرکت‌های بین‌المللی استفاده کنیم، اما در صورت رخداد این موضوع در این بحث تجدید نظرهایی خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه هر سال 17 درصد به تولید از پارس جنوبی افزوده‌ایم، افزود: در زمستان احتمال بیشتری بر تولید داشته و در تابستان به دلیل اورهال و آمادگی تأسیسات مقداری از تولیداتمان کمتر شده است.

ظرف 6 ماه آینده سکوه‌های بی و دی فاز 13 پارس جنوبی تولیدی خواهند داشت

مشکین‌فام با بیان اینکه سکوه‌های بی‌ و دی فاز 13 پارس جنوبی هیچ مشکلی ندارند افزود: به اندازه کافی لوله‌های CRA وارد کرده‌ایم، مقدمات کار هم اکنون آغاز شده است و ظرف 6 ماه آینده سکوه‌های مذکور تولیدی خواهند داشت.

خروج ترامپ تأثیری بر روند توسعه پارس جنوبی نخواهد داشت

وی یادآور شد: 20 سال از آغاز توسعه پارس جنوبی می‌گذرد و ما از 6 ماه قبل خود را برای خروج ترامپ از برجام آماده کرده‌ بودیم. برای هر مواردی که ممکن است برای ما تنگنا ایجاد کنید گزینه‌های دی و سی انتخاب کرده‌ایم تا تحت هر شرایطی راهکار جبرانی در دست داشته باشیم.

مشکین‌فام تصریح کرد: خروج ترامپ از برجام تاثیری بر روند توسعه پارس جنوبی نخواهد داشت‌، چرا که عمده کارهای باقیمانده برای تکمیل توسعه فازهای ناتمام پارس جنوبی توسط پیمانکاران ایرانی در حال انجام است و کالاهای مورد نیاز آن یا وارد کشور شده و یا به زودی وارد خواهند شد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به تصویب شورای عالی امنیت ملی در خصوص تأمین منابع مالی برای تکمیل سال‌های باقیمانده پارس جنوبی افزود: هرچه پیمانکاران به لحاظ مالی برای تکمیل فازهای پارس جنوبی نیازمندند در اختیارشان گذاشته خواهد شد، برای تسویه با پیمانکاران هم سازمان حسابرسی هزینه‌کرد آنها را در طرح‌های توسعه‌ای پارس جنوبی ارزیابی و حسابرسی خواهد کرد و بر همین اساس تصفیه حساب آنها انجام خواهد شد.

وی تصریح کرد: پیمانکاران نگران نباشند چرا که برای تسویه حساب و تکمیل فازهای باقیمانده طرح منابع مالی به اندازه کافی در اختیار است.

مشکین‌فام با اشاره به برنامه‌ریزی انجام شده برای صرفه‌جویی و کاهش انرژی افزود: یک کار دانشگاهی در حال انجام است، مصاحبه با پیمانکاران و مدیریت دانش آغاز شده است تا ضمن ارزیابی تنگنا‌ها علل تاخیرات و افزایش قیمت‌ها ارزیابی کنیم و بعد از تکمیل گزارش آنها را به شرکت ملی نفت ارائه خواهیم داد.

تشریح جزییات حل و فصل اختلاف نظر ایران با هند بر سر توسعه میدان فرزاد B

وی با بیان اینکه اختلاف نظر‌های ایران با شرکت‌های هندی برای توسعه میدان گازی فرزاد B حل و فصل شده است و به زودی مقدمات انجام خواهد شد، افزود: بخشی از گاز این میدان در میدان‌های نفتی تزریق و بخشی دیگر با توجه به ظرفیت‌های خالی پالایشگاه‌های پارس جنوبی در آنجا مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

مذاکره با مرسک برای توسعه لایه نفتی متوقف شد

مشکین فام با اشاره به توقف مذاکره با شرکت مرسک برای توسعه لایه نفتی پارس جنوبی به علت خرید سهام این شرکت توسط توتال افزود: از آنجایی که توسعه لایه نفتی تخصص بالایی می‌خواهد و توسعه این لایه از عهده هر شرکتی برنمی‌آید در حال مذاکره با کشورهای دیگر برای توسعه این لایه نفتی هستیم؛ جایگزین‌هایی برای شرکت مرسک در نظر گرفته شده است.

وی گفت: میعانات گازی پارس جنوبی 600 هزار بشکه در روز برآورد شده است.

ایران در تولید گاز غنی از پارس جنوبی از قطر پیشی گرفت

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس بیان اینکه در سال ۹۷ تمام فازهای پارس جنوبی به جز فاز ۱۱ به تولید می رسند، افزود: تعداد چاه‌های در حال بهره برداری ایران در مرداد ۹۲، ۱۱۰ حلقه چاه بود که در اسفندماه ۹۶ تعداد این میزان چاه‌ها به ۲۵۲ حلقه ارتقا یافت. این در حالی است که تعداد چاه‌های در حال بهره‌برداری قطر در سال ۹۲، ۲۰۱ حلقه چاه بوده و در اسفند ۹۶ نیز این رقم در آنجا ثابت مانده است.

مشکین فام تولید روزانه گاز غنی از فازهای بهره برداری شده پارس جنوبی در سال ۹۲ را ۲۸۵ میلیون متر مکعب دانست و گفت: این میزان در اسفند ۹۶ به ۵۷۰ میلیون متر مکعب رسیده که با توجه به میزان تولید شده روزانه گاز قطر در اسفند ۹۶ که ۵۶۶ متر مکعب است می‌توان گفت ایران در تولید گاز غنی از میدان مشترک پارس جنوبی از قطر پیشی گرفته است.

وی برداشت تجمعی گاز غنی از میدان پارس جنوبی را در مرداد 92، ۵۹۶ میلیارد متر مکعب دانست و گفت:  این رقم که در اسفند ۹۶ به ۱۲۲۲ میلیارد مترمکعب افزایش یافته است.

مشکین‌فام اضافه کرد: ظرفیت برداشت از لایه نفتی پارس جنوبی در مرداد ۹۲، صفر بوده است در حالی که قطر در آن زمان ۲۰۰ هزار بشکه در روز برداشت می‌کرد اما در پایان سال ۹۶ ما ظرفیت برداشت خود را از لایه نفتی پارس جنوبی به ۲۵ هزار بشکه در روز رساندیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار