استان اصفهان دارای بیش از 2 میلیون و 200 هزار هکتار منطقه حفاظت شده زیست محیطی است که تیم 205 نفره حفاظت محیط زیست شامل محیط بانان و کارشناسان در این عرصه فعالیت می کنند.

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،زمین چون گاهواره ای خوش نقش که انسان، اشرف مخلوقات را در آغوش گرفته و برای حیات ، آرامش و قرارش، لحظه ای از حرکت باز نمی ایستد،  محیط زیست، طبیعت و انواع جانداران موهبتی وصف ناپذیرند که خداوند در اختیار آدمیان قرار داده و باید قدردان این رحمت بی کران پروردگار باشیم.

انسان به عنوان جزئی از جهان هستی، حق دارد از نعمتهای الهی استفاده کند و علاوه بر بهره مندی از این مواهب باید این نکته  را در نظر داشته باشد که وظیفه حفظ و حراست از محیطی که در آن زندگی می کند بر عهده اوست و چون نگهبانی متعهد وظیفه دارد این امانت را به شایستگی در اختیار نسل های بعد قرار دهد، از این رو استفاده از آن باید اصولی و عادلانه باشد.

عصر، عصر ارتباطات است و کوچک ترین خبر در آن سوی جهان در کسری از ثانیه به دست مردم جای جای این کره خاکی میرسد، برخی خبرها خوشحال کننده و برخی بسیار اندوهناک و تلخ! یکی از گزنده ترین اخباری که هر اندیشه ای را متاثر می کند، جفای انسان در حق جانداران و طبیعت است! از بین بردن هکتارها جنگل و فضای سبز به بهای ساخت انواع ویلا ، مراکز تفریحی و استفاده های شخصی، شکار بی رحمانه و انقراض انواع گونه های جانوری، به راستی این افراد بهره ای از انسانیت برده اند یا فقط اسم آنرا یدک می کشند؟

سرزمین کهنمان ایران هم از این بی رحمی ها مستثنی نبوده، سال هاست که ناقوس مرگ بسیاری از گونه های ناب جانوری و زیستی در این دیار به صدا درآمده است. ببر مازندران، گربه سانی بی نظیر که از میان موجودات بی شمار زمین کاسته شد ،شکار بی رویه این ببرها و طعمه هایی که غذای آن ها به شمار می آمدند، از بین رفتن زیستگاه ها و آسیب پذیرتر شدن جمعیت های کوچک آن ها از علل اصلی انقراض هستند. حالا نوبت یه یوزپلنگ ایرانی رسیده است که اگر دیر بجنبیم این گونه کم نظیر را هم از دست خواهیم داد.

سربازان جان برکف حفظِ محیط زیست

محیط بانی،پیشه ای استوار بر عشق و فداکاری

هرچند بسیارند افرادی که جلادانه در پی منافع شخصی خویش از هیچ اقدام در از بین بردن موجودات و طبیعت فروگذار نمی کنند لیکن هستند دریادلانی که عاشقانه زندگی خویش را وقف حفاظت و پاسبانی از عرصه های طبیعی و حیات وحش کرده اند، آری اینجا هنوز امید وجود دارد، هنوز قلبی برای جلوگیری از انقراض انواع گونه های جانوری می تپد، حتی اگر به قیمت از دست دادن جانش تمام شود!

محیط بانی، سمتی که پیش تر از  شغل بودن، پیشه ای است برای عاشقی ! افرادی که در رویارویی مستقیم با انواع شکارچیان غیرمجاز هستند و بسیار پیش آمده که جان خود را در این مسیر از دست داده و یا به شدت مجروح شده اند. شغلی که حتی تصور آن برای ما بسیار سخت و هراس آور است، انتظار  و امید فرزند، همسر ، مادر و سایر بستگان به زنده ماندن عزیزش، که در حین انجام وظیفه دچار مشکلی نشود، انتظاری سخت و دردناک است.

محیط بانان را می توان نماد شجاعت، دانایی و ایستادگی نام نهاد که به وظیفه خود که حفاظت از عرصه‌های ایران است، همچون سربازان وطن عمل می‌کنند. سربازی که مسؤولیت اجرای قوانین و مقررات شکار و صید و حفاظت و بهسازی محیط زیست را در سطح حوزه استحفاظی خود بر عهده داشته و در زمینه حفاظت از حیات وحش، محیط زیست  و جلوگیری از آلودگی آن ، ممانعت از تجاوز به مناطق تحت کنترل سازمان و منابع طبیعی در حوزه استحفاظی خود اقدام می کند.

یکی از محیط بانان اداره حفاظت محیط زیست اصفهان گفت: پدرم محیط بان بود و با عشق و علاقه انجام وظیفه می کرد، من هم از همان دوران کودکی به این حرفه علاقه مند شدم، هرچند این شغل برای خانواده، همسر و فرزندانم همیشه با نوعی نگرانی و اضطراب همراه است و اگر ساعتی دیر به منزل برسم نگرانیشان چند برابر می شود، اما من بیست سال است که با علاقه این حرفه را دنبال می کنم.

به گفته اصغر نادری ، امروزه شاهد صحنه های دلخراش و ناراحت کننده از برخورد نابجا و نامردانه برخی شکارچیان با موجودات و گونه های جانوری هستیم، افرادی که بدون توجه به ذخایر ارزشمند ملی که همه نسل ها باید از آن بهره ببرند، دست به شکار و آسیب به جانداران می زنند و در کمال بی شرمی تصویر عمل قبیح خود را در فضای مجازی منتشر می کنند .

سربازان جان برکف حفظِ محیط زیست

اصفهان، استانی با ناب ترین مناطق زیست محیطی

براساس ماده ۳ قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست، عرصه های طبیعی با عنوان پارک های ملی، آثار طبيعی ملی، پناهگاه حيات وحش و منطقه حفاظت شده تحت مديريت سازمان حفاظت محيط زيست کشور قرار دارد.

از جمله مهم ترین مناطق چهارگانه تحت مدیریت حفاظت محیط زیست استان اصفهان می توان به پارک ملی و پناهگاه حیات وحش کلاه‌قاضی ، پارک ملی و پناهگاه حیات وحش قمیشلو، پناهگاه حیات وحش موته، پناهگاه حیات وحش عباس آباد، پناهگاه حیات وحش یخاب، منطقه حفاظت شده کرکس، منطقه حفاظت شده کهیاز، منطقه حفاظت شده قمصر و برزک، منطقه حفاظت شده دالانکوه، اثر طبیعی ملی سپاهان، تالاب بین المللی گاوخونی  اشاره کرد.

جمشیدیان فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان اصفهان ، منطقه حفاظت شده ، شکار ممنوع و پناه گاه حیات وحش  در استان را بیش از 2 میلیون و 200 هزار هکتار اعلام کرد که 205 نفر تیم کاری حفاظت محیط زیست شامل محیط بانان و کارشناسان در این عرصه فعالیت می کنند.

محیط بانانی که در راه ادای وظیفه جان باختند

  بنا بر اعلام مرتضی جمشیدیان ،  در سال های اخیر دو محیط بان در مناطق سد زاینده رود و سد سمیرم استان اصفهان به شهادت رسیدند و 5 محیط بان حین انجام ماموریت و در درگیری با شکارچیان غیر مجاز مورد اصابت گلوله قرار گرفتند و جانباز شدند.

وی با اشاره به اینکه استان اصفهان دارای گونه های نادر جانوری بسیاری نظیر آهوی ایرانی، قوچ قمیشلو و قوچ اصفهان است بیان کرد: سه سال پیش در منطقه عباس آباد نایین، دوربین های حفاظت محیط زیست اصفهان تصاویر مربوط به یوزپلنگ ایرانی را ثبت کرد که متاسفانه از آن زمان تا امروز هیچ خبر و تصویری از این گونه نادر دیده نشده است.

قانون حمایتی جامعی برای دفاع از حقوق محیط بانان وجود ندارد

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان اصفهان ادامه داد: محیط بانان با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کنند و قانون حمایتی جامعی برای دفاع از حقوق آنها وجود ندارد، ساعت کاری این افراد بیش از دوبرابر ساعت کاری قانونی است در حالیکه حقوق ومزایای اضافه در این باره دریافت نمی کنند، بارها اتفاق افتاده است که محیط بانان در برخورد با شکارچیان و متعرضان محیط زیست برای دفاع از جان خود گلوله ای شلیک کرده و در نهایت بازداشت و زندانی شده و حتی موظف به پرداخت دیه شده اند.

جای بسی تعجب است که محیط بانان از اختیارهای لازم و قانونیِ مسلح شدن برخوردار نیستند اما باید در برابر افرادی که شکارچی غیرمجازند، ایستادگی کنند و به حفاظت از حیات وحش بپردازند.

سربازان جان برکف حفظِ محیط زیست

شکار غیرمجاز، تجاوز به حریم زیست محیطی کشور

مهم ترین آفتی که  به جان حیات وحش ایران افتاده، شکارچیان غیرمجازی هستند که زیست بوم را با خطر جدی روبرو ساخته و لطمه های جبران ناپذیری بر پیکره این حوزه وارد کرده اند. آفتی که باعث شده،  خاطیان در سایه نبود قوانین سخت گیرانه و نظارت های کافی، به کشتار بی پایان گونه های کمیاب و در معرض انقراض بپردازند و کوچکترین توجهی به رفتار غیرانسانی خویش نداشته باشند.

سربازان جان برکف حفظِ محیط زیست

کاهش گونه های جانوری در دهه های اخیر واقعیتی تلخ به شمار می رود که طبیعت ایران بدان دچار شده است و شکار از جمله گران ترین تفریحات بشر، طرفداران فراوانی دارد و افراد بدون توجه به انقراض گونه های نادر به آن می پردازند.

به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان، سال گذشته ۳۹۴ نفر متخلف شکار و صید  در قالب ۲۲۸پرونده با اقدام یگان حفاظت محیط زیست استان اصفهان دستگیر شدند که ازاین متخلفان ۱۳۳ قبضه سلاح مجاز، ۵۱ قبضه سلاح غیر مجاز و یک قبضه سلاح جنگی کشف و ضبط شد.

سید رحمان دانیالی به آماری تکان دهنده از شکار هم گریزی می زند: ۳۹۸ قطعه انواع پرنده اعم از شکاری و غیر شکاری  و ۱۸۲ قطعه انواع ماهی از شکارچیان و صیادان متخلف  کشف و ضبط شد  و همچنین تعداد ۸ خزنده، ۲۶ پرنده و ۴ آهوی زنده کشف شده از متخلفان هم به محیط های مناسب منتقل شدند.

وی در ادامه تعداد شروع به شکار غیر مجاز توسط متخلفان را در سال گذشته ۱۲۷ مورد  اعلام کرد که متخلفان شکار و صید قبل از اقدام به شکار به دست یگان حفاظت محیط زیست استان اصفهان شناسایی و دستگیر شدند.

بنا بر اعلام مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان ، ۲۱۳ رأس و قطعه انواع پستانداران و پرندگان نیز که به صورت غیر مجاز نگهداری و خرید و فروش می شدند، با اقدام یگان ادارکل  حفاظت از محیط زیست استان اصفهان کشف و ضبط شد.

باید دانست که حفاظت از محیط زیست وظیفه ای همگانی و ملی است که بقای نسل آینده مبتنی بر حفظ آن است، بنابراین حمایت های قانونی لازم از افرادی که وظیفه حفاظت از زیست بوم را برعهده دارند بسیار ضروری محسوب می شود که باید با نگاه ویژه و تدبیر کارشناسانه به این مهم نگریست. باید شرایطی برای محیط بانان محیط زیست فراهم شود که با تنگناهای موجود بتوانند به وظیفه خود به درستی عمل کنند.

 

گزارش از سولماز محمدی

 

انتهای پیام/م

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.