رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: پس از نشست تجاری زاگرب در سال گذشته، میزان تجارت میان ایران و کرواسی افزایش دوبرابری داشته است.

روابط اقتصادی ایران و کرواسی افزایش دوبرابری داشته است به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران در جلسه اتاق مشترک ایران و کرواسی با اشاره به سابقه خوب روابط دو کشور اظهار کرد: روابط سیاسی و اقتصادی ایران و کرواسی سابقه درخشانی از گذشته دارد؛ به طوریکه از دوسال گذشته، فصل جدیدی از روابط آغاز شده است، همچنین آمارها نشان از افزایش روابط تجاری دارد.

وی با اشاره به اینکه در دو سال اخیر مبادلات تجاری دو کشور دوبرابر شده، تصریح کرد: پس از نشست تجاری سال گذشته که در زاگرب برگزار شد، روند فعالیت تجاری دو طرف افزایش یافت و امروز خرسندم که اعلام کنم؛ اقدامات موثری که در طی این مدت برای توسعه روابط دو کشور انجام شده، نتایج ملموس و خوبی را به همراه داشته است.

شافعی با اشاره به تبادل هیات‌های تجاری و تشکیل کمیته مشترک ایران و کرواسی ابراز کرد : نخستین جلسه کمیته مشارکت ایران و کرواسی با حضور وزیر اقتصاد این کشور برگزار می شود، که به طور قطع در تحکیم روابط اقتصادی نقش مهمی را بازی خواهد کرد.

این مقام مسئول با اشاره به ظرفیت های دو کشور در ابعاد مختلف تاکید کرد: با توجه به جایگاه کرواسی در اروپا می توان از طریق این کشور با کشورهای ثالث نیز روابط اقتصادی را گسترش داد.

به گفته وی؛ این همکاریهای اقتصادی به سرمایه گذاری مشترک، برگزاری نمایشگاههای اختصاصی در دو کشور و زمینه سازی برای حضور فعالان اقتصادی دو کشور منتهی خواهد شد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با اعلام آمادگی بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری در بخش های مختلف تاکید کرد: به عنوان رئیس اتاق بازرگانی ایران اعلام می‌کنم، بخش خصوصی آمادگی برنامه ریزی در حوزه های مختلف از جمله فنی مهندسی، پزشکی و دارویی، انرژی، محصولات پتروشیمی، فرش و منسوجات، فناوری مخابرات و ساختمان را دارد.

شافعی در پایان با اشاره به حضور رئیس جمهور کرواسی در سال گذشته به همراه وزیر اقتصاد گفت: ترکیب هیات همراه وزیر اقتصاد کرواسی نشان از تصمیم جدی برای رفع موانع موجود دارد و امیدواریم با اولویت های موجود از جمله برداشته شدن موانع بانکی آینده روشنی را برای روابط اقتصادی دو کشور شاهد باشیم.

تشکیل کنسرسیوم ایران و کرواسی در حوزه پتروشیمی

محمد خزاعی، رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک های فنی در نشست تجاری مشترک ایران و کرواسی با اشاره به اهمیت جلسه ایران و کرواسی اظهار کرد: بی شک وزن این جلسه را می توان برابر با همه ملاقات های سیاسی و اقتصادی انجام گرفته دانست و اثرات این جلسه را می توان در اقتصاد دو کشور ملاحظه کرد.

وی با اشاره به تایید همه جانبه وزارت اقتصاد و دولت از اتاق بازرگانی ایران گفت: کلیه مباحث اتاق بازرگانی مورد تایید دولت، وزارت اقتصاد و سازمان سرمایه گذاری است و همه نهادهای یاد شده، آمادگی کامل برای تحقق اهداف هیات کرواسی را دارند.

رئیس سازمان سرمایه گذاری و کمک های فنی با ابراز خرسندی از تلاش های صورت گرفته برای رفع موانع بانکی تصریح کرد: وزیر نفت، وزرای اقتصاد و صنعت و معدن و تجارت و رئیس بانک مرکزی نشست هایی با وزرای اقتصاد و هیات همراه ایشان دارند که حکایت از تاکید دو طرف بر رفع موانع موجود بر سر تعاملات تجاری و خصوصا بانک‌های بین دو کشور دارد.

خزاعی تاکید کرد: بر اساس مذاکرات انجام شده اتفاقات خوبی در حوزه مناسبات بانکی در شرف انجام است، از جمله آنها مذاکره بانکهای کرواسی با ایتالیایی برای رفع موانع و توسعه مناسبات مالی با ایران را می توان نام برد. این مذاکرات چند جانبه می تواند مسیر تازه ای برای حل مشکلات بانکی را باز کند.

رئیس سازمان سرمایه گذاری با اشاره به پتانسیل ها و فرصت های دو کشور گفت: بستر همکاری در حوزه های نفت و انرژی، کشتی سازی، حمل و نقل فراهم است. همچنین موقعیت جغرافیایی ایران برای اتصال خلیج فارس به آذربایجان و روسیه، فرصت مغتنمی برای کرواسی و کشورهای بالکان به شمار می رود.

وی با اشاره به افت سرمایه گذاری میان دو کشور اذعان کرد: سطح تعاملات دو کشور در سال ۷۱، سیصد میلیون دلار بود که بعدها با مشکلات پیش آمده به شدت کاهش یافت. این میزان اکنون ۱۰۰ میلیون دلار است  که با سطح مطلوب و شایسته روابط دو کشور فاصله دارد.

خزاعی با اشاره به اینکه کرواسی دروازه اروپا است، تصریح کرد: کرواسی به عنوان کشوری رو به پیشرفت با درآمد سرانه ۲۲ هزار دلار در سال، یک اقتصاد شکوفا بوده و سیاست اقتصادی ما نیز بر پایه توسعه همکاری با این کشور بنا نهاده شده است.

رئیس سازمان سرمایه گذاری با اشاره به قراردادهای دو کشور یادآور شد: از جمله موافقت های مهم در سالهای اخیر، قرارداد اجتناب از اخذ مالیات مضاعف از سرمایه گذاران است که با هدف حمایت از سرمایه گذاران انجام شده و در حال حاضر سرمایه گذاران از امتیازات این قرارداد بهره مندند.

وی با اشاره به قرارداد تشویق سرمایه گذاری در کرواسی تصریح کرد: این قرارداد مراحل نهایی خود را طی می‌کند و آماده امضا است. موافقتنامه همکاریهای گمرکی نیز که قابل اجرا بود، به دلایلی احتیاج به اصلاحات دارد و به زودی به مرحله اجرا خواهد رسید.

خزاعی در پایان از تشکیل کنسرسیومی متشکل از سرمایه گذاران کرواسی در پتروشیمی خبر داد و گفت: این کنسرسیوم به طور خاص حوزه پتروشیمی را پوشش می دهد و در حوزه اکتشاف نیز به مباحث مهمی پرداخته شده است.

میزان روابط اقتصادی میان ایران و کرواسی کمتر از ۶۰ میلیون دلار بوده است

مادتینا دالییچ وزیر اقتصاد کرواسی با حضور در اتاق مشترک ایران و کرواسی با اشاره به اعلام آمادگی برای تقویت روابط اقتصادی کشور کرواسی با ایران اظهار کرد: با توجه به روابط خوب سیاسی میان دو کشور در تلاش هستیم که روابط اقتصادی نیز با رعایت منافع دو طرف افزایش یابد.

به گفته وی؛ میزان روابط اقتصادی میان ایران و کرواسی کمتر از ۶۰ میلیون دلار بوده است، که نیاز است اقداماتی را برای افزایش آن انجام دهیم.

وی با اشاره به ظرفیت های تجاری میان دو کشور ابراز کرد: با توجه به نقاط قوت در حوزه های نفت و گاز، انرژی،کشتی سازی و ماشین آلات موادغذایی، می توان روابط تجاری را توسعه داد.

دالییچ با اشاره به افزایش مبادلات طی دوسال گذشته بیان کرد: در دو ساله گذشته تماس های مختلفی میان سازمان اقتصادی دوطرف صورت گرفته است که با توجه به نگاه مثبت و برگزاری جلسات امروز، می توان به افزایش روابط امیدوار بود.

وی با اشاره به تلاش طرفین برای حل مشکلات بانکی در خاتمه یادآور شد: در جلسه با رئیس بانک مرکزی ایران، مشکلات میان بانکی مطرح شد و اقداماتی صورت گرفته است و بانک های کرواسی علاقمند به فعالیت در چارچوب سیاست های اتحادیه اروپا هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار