نماینده مشهد و کلات از سلیقه‌ای عمل کردن در معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتقاد کرد.

معاونت مطبوعاتی درباره دستورالعمل‌ها سلیقه‌ای عمل می‌کندبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نصرالله پژمانفر نماینده مشهد و کلات در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۱۸ اردیبهشت) مجلس شورای اسلامی در تشریح سوال خود از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه امام راحل مطبوعات را مدرسه سیار می‌دانستند و در همین راستا جایگاه رفیعی برای آن قائل بودند، گفت: اصل ۳، ۱۵، ۲۴ و ۱۶۸ قانون اساسی به صورت مستقیم به موضوع مطبوعات پرداخته که نشان از اهمیت موضوع دارد.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در همه دولت‌ها مسئله حمایت از مطبوعات مطرح بوده است، گفت: آنچه مهم است این بوده که این حمایت‌ها شامل حال همه شود، اما متاسفانه اینگونه نبوده است.

وی با اشاره به اینکه دولت در مصوبه ۱۳ آبان سال ۸۸ نحوه پرداخت یارانه‌ها در حوزه نشر و نشریات را مشخص کرده است، ادامه داد: خبرگزاری‌ها و سایت‌ها نیز مشمول این مصوبه می‌شوند و در آن مشخص شده که نحوه توزیع یارانه‌ها باید چگونه باشد، اما متاسفانه اتفاقی صورت گرفته که خلاف قانون است و پشت صحنه‌ای نیز دارد.

نماینده مردم مشهد وکلات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در برخی مواقع قانون به هیات دولت اجازه داده که قانون بنویسد، اظهار کرد: این دستورالعمل می‌تواند ملاک عمل قرار گیرد که اگر این تغییرات در مسیر تامین نقطه نظرات هیات وزیران باشد باید به این دستورالعمل عمل شود، اما اگر دستورالعمل با روح آئین نامه و قانون مغایرت داشته باشد ملاک عمل نخواهد بود.

وی تصریح کرد: امروز در معاونت مطبوعاتی یک دستورالعمل سلیقه‌ای ملاک عمل قرار گرفته و این موضوع که حمایت‌های لازم از مطبوعات عملیاتی شود صورت نگرفته است.

پژمانفر با انتقاد از اینکه وزیر فرهنگ آئین نامه مصوب هیات وزیران را کنار گذاشته است، گفت: مجموعه‌ها نباید دستورالعمل‌ها را جایگزین مصوبات کنند. مجلس باید جلوی تخلفات را بگیرد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس دهم با تاکید بر اینکه باید از کسانی که در حرفه خبرنگاری فعالیت می‌کنند، حمایت کرد، افزود: متاسفانه بیمه تعداد زیادی از خبرنگاران تحقق نیافته و حل نشده و با مشکلات زیادی مواجه هستند کی قرار است این موضوع حل و فصل شود.

وی با بیان اینکه خبرنگاران بعد از چندین سال فعالیت به راحتی کنار گذاشته می‌شوند، تصریح کرد: متاسفانه اغلب خبرنگاران به صورت پاره وقت کار می‌کنند و حتی تحت پوشش بیمه هم قرار نمی‌گیرند و مشکلات مالی فراوانی دارند و حتی قانون سخت و زیان آور در مورد آن‌ها اعمال نمی‌شود، باید بررسی کرد که چند درصد از خبرنگاران تحت شمول این قانون قرار گرفته اند.

پژمانفر با بیان اینکه برای خبرنگاران بیمه کارگری و تامین اجتماعی لحاظ می‌شود، تصریح کرد: حتی بعضی از آن‌ها بیمه ندارند و متاسفانه پایین‌ترین سطح حقوق را دارند. ما وظیفه داریم از این قشر حمایت کنیم.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برخی از خبرنگاران مطرح کردند که زمانی که برخی مسائل را منتقل می‌کنیم دستگاه‌های دولتی از ما شکایت می‌کنند و هیچ کس از ما در محاکم حمایت نمی‌کند.

وی با بیان اینکه در ارتباط با یارانه مطبوعات باید نظم بخشی وجود داشته باشد، انتظار می‌رود که آقای صالحی که فرزند حوزه و اسلام است به مسائل این حوزه توجه کند. سوال من شفاف است، زیرا اقدامی خلاف قانون صورت گرفته و با دستورالعمل نمی‌توان قانون را زیرپا گذاشت.

پژمانفر تصریح کرد: انتظار داریم وزیر به گونه‌ای اقدام کند تا دستورالعمل جلوی مصوبه قانونی هیات وزیران را نگیرد، امیدواریم مطبوعات و خبرنگاران که هیچگونه پشتیبان، بیمه، قرارداد و امنیت شغلی ندارند تحت حمایت وزارت فرهنگ قرار بگیرند.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خواسته من غیرقانونی نیست، ادامه داد: دستورالعمل باید متوقف شده و طبق آئین نامه دولت عمل شود، اگر وزیر این مهم را در دستورکار قرار دهد از سوال خود صرف نظر می‌کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار