کتاب «تذکره مزارات خاک مصلی در شیراز» در حوزه تاریخ و مفاخر شیراز رونمایی می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ حسن دهقان رئیس انجمن اهل قلم استان فارس اظهار کرد: کتاب «تذکره مزارات خاک مصلی در شیراز» نوشته مصطفی ندیم استاد تاریخ دانشگاه شیراز است که عزت السادات مطهری نیز در نگارش آن همکاری داشته است.

وی افزود: کتاب «تذکره مزارات خاک مصلی در شیراز» ١٨ اردیبهشت ماه در عمارت هفت تنان (واقع در تقاطع بلوار هفت تنان و بلوار چهل مقام / موزه سنگ‌های تاریخی) که خود بخشی از خاک مصلی شیراز است، رونمایی خواهد شد.

وی تصریح کرد: شیراز در گذشته دارای چندین قبرستان از جمله باهلیه در محله سر دزک، شیخ کبیر در درب شازده، شیرویه، باغ نو، مسجد عتیق، دارالسلام در دروازه شاه داعی و خاک مصلی بوده است که از ٥ قبرستانِ اول به جز چند قبر چیزی باقی نمانده، اما گورستان‌های خاک مصلی و دارالسلام هنوز تا حدودی پا برجا هستند.

رئیس انجمن اهل قلم فارس ادامه داد: از بین قبرستان‌های شیراز، خاک مصلی در طول تاریخ شیراز جایگاه خاصی دارد که به نوشته تذکره هزار مزار در آن مشایخ و عارفان متعددی مدفون شده اند.

دهقان با بیان اینکه «پس از دفن حافظ در قبرستان مصلی این مکان در نزد اهالی شیراز جایگاهی والاتر یافت» افزود: پس از تذکره هزار مزار تذکره‌ای در مورد خاک مصلی نوشته نشده و به گفته ندیم، این کتاب تلاشی در جهت معرفی قبور موجود در خاک مصلی است.

وی افزود: کتاب «تذکره مزارات خاک مصلی در شیراز» در سه فصل «شیراز در گذر زمان»، «صحرای مصلی، آرامگاه حافظیه و دیگر آرامگاه ها» و «مشاهیر خفتگانِ خاک مصلی» به علاوه جدول‌ها و عکس‌ها تدوین شده است و مصطفی ندیم و همکارش، پژوهش‌های کتابخانه‌ای و میدانی گسترده‌ای انجام داده اند.

وی گفت: این کتاب در آئینی که با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان برگزار خواهد شد، از ساعت ١٧ تا ١٩ در عمارت هفت تنان رونمایی می‌شود و عبدالرسول خیراندیش از اساتید برجسته تاریخ ایران و چند چهره شناخته شده تاریخ، ادبیات و میراث فرهنگی نیز در آن سخنرانی می‌کنند.

انتهای پیام/ن

رونمایی از کتاب در حوزه تاریخ و مفاخر شیراز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار